Cafetariaomzet 8,4% hoger in 2023 vooral door online

Analyse - De omzetontwikkeling van de cafetaria’s is tot en met september van dit jaar met 8,4% gestegen ten opzichte van vorig jaar. De groei werd vooral gerealiseerd door online dat met 10,5% toenam, veel sneller dan de7,7% groei via de kassa van het cafetariabedrijf werd gehaald. Het aandeel online kwam hierdoor uit op 25%, dat wil zeggen dat nog een derde van de omzet vanuit het cafetaria wordt gehaald.
Dit blijkt uit verzamelde gegevens via de kassadata van NTF, op basis van 360 cafetaria’s met een gezamenlijk aandeel van 20% in de Nederlandse cafetariamarkt, van zowel de verkopen offline als online.
Zomermaanden
De zomermaanden zijn een deel van de oorzaak. In juli en augustus lag de omzet in het cafetaria op -3,8% en -2,2% vergeleken met +6,3% en +15,8% online, zodat de totale omzetontwikkeling in juli op -1,5% uitkwam en in augustus op +1,5%. In september zit het cafetaria zelf weer op +8,9% maar ook hier scoort online hoger met +15,6%. In september zit het cafetaria zelf weer op +8,9% maar ook hier scoort online hoger met +15,6%.
Zomer 2022 gelijk aan 2023
Wat opvalt is dat de totale omzet van kassa en online in de zomermaanden van 2022 en 2023 nauwelijks van elkaar verschillen. De omzetten in juli en augustus in beide maanden lopen nauwelijks uiteen, ondanks de prijsstijgingen die cafetariabedrijven hebben moeten doorvoeren.
Aandeel online stabiel
Zowel in 2022 als in 2023 ligt het aandeel online tot en met september afgerond op 25%, wel 3% hoger dan in 2021, en in 2023 wel net een 0,5% hoger dan in 2022. Terwijl de drukste online maanden (oktober t/m december o.b.v. 2021 en 2022) nog moeten komen.
Stabiliteit
Opvallend is ook dat ondanks een prijsstijging van meer dan 10%, het assortiment in cafetaria's stabiel blijft. Dranken, frites, snacks, menu's en ijs blijven onverminderd populair. Zelfs online, waar het type snack soms verschilt van het aanbod in de cafetaria, blijft de loyaliteit van klanten onverminderd hoog.
NTF
NTF verwerkt en analyseert op basis van 360 cafetaria’s met een gezamenlijk aandeel van 20% de omzetontwikkelingen in de cafetariasector. Per maand worden alle transacties van het horecaplatform van NTF voor online bestellen, afrekenen en data gestuurd management, op productniveau in omzet, stuks en volume geanalyseerd door Rien de Koning van More2Market voor een constante groep van cafetaria’s. Het gaat daarbij om de verkopen van januari 2021 tot en met september 2023.
De komende maanden blijven More2Market en @FoodClicks de omzetontwikkeling volgen en specifieke onderwerpen verder uitdiepen. Specifieke vragen per regio of over een productgroep zijn te richten aan rien@more2market.nl.
Bron: More2Market/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Cafetaria-omzetgroei tot en met mei op +1,7%
Analyse - De eerste 5 maanden van 2024 liggen vrijwel op hetzelfde niveau als de omzet van 2023. Deze omzet is vooral te danken aan de online omzet die tot en met mei is gestegen met 8,8%.
Lees berichtProFri-leden benoemen Alide van Toor tot opvolger Frans van Rooij
Benoeming - Alide van Toor (1965) wordt de opvolger van Frans van Rooij (1959) bij brancheorganisatie ProFri. Van Rooij richtte ProFri op en was twaalf jaar lang het boegbeeld.
Lees berichtPrijsontwikkeling cafetaria’s in 2024 stabiel
Analyse - Na 2 jaar van substantiële prijsstijgingen is het beeld over de eerste maanden van 2024 nu veel constanter. De prijsstijgingen zoals uit het verleden doen zich nu niet meer zo sterk voor.
Lees berichtILT gaat strenger controleren op naleving SUP-regels
Controle - De ILT (Inspectie Leefomgeving en Transport) gaat cafetaria’s strenger controleren op de naleving van de nieuwe verpakkingsregels, de zogenaamde Singel Use Plastic (SUP)-regels. Daarvoor waarschuwt vakvereniging ProFr, die daarover bericht heeft ontvangen van de inspectiedienst.
Lees berichtCafetaria-omzet stijgt nauwelijks in januari 2024
Analyse - 2024 is voorzichtig uit de startblokken gekomen voor de cafetariasector; de omzet kwam dit jaar met 0,4% iets hoger uit vergeleken met januari 2023. Vermeld moet worden dat januari 2023 een zeer goede maand was ten opzichte van januari 2022 met een plus van 13,9%. Dat blijkt uit de analyse die Rien de Koning heeft gedaan op basis van alle transacties van het horecaplatform...
Lees berichtBram Ladage schept 24.000 gratis frietjes weg op Valentijnsdag
Formulenieuws – Cafetariabedrijf Bram Ladage vierde Valentijnsdag dit jaar met het gratis weggeven van een ‘Brammetje’. Afgelopen woensdag werden op die manier maar liefst 24.000 klanten blij gemaakt met een gratis 'frietje met'.
Lees bericht