Cafetariaomzet 8,4% hoger in 2023 vooral door online


In september zit het cafetaria zelf weer op +8,9% maar ook hier scoort online hoger met +15,6% / Foto bij: Kwalitaria Anklaar

Analyse - De omzetontwikkeling van de cafetaria’s is tot en met september van dit jaar met 8,4% gestegen ten opzichte van vorig jaar. De groei werd vooral gerealiseerd door online dat met 10,5% toenam, veel sneller dan de7,7% groei via de kassa van het cafetariabedrijf werd gehaald. Het aandeel online kwam hierdoor uit op 25%, dat wil zeggen dat nog een derde van de omzet vanuit het cafetaria wordt gehaald.

Dit blijkt uit verzamelde gegevens via de kassadata van NTF, op basis van 360 cafetaria’s met een gezamenlijk aandeel van 20% in de Nederlandse cafetariamarkt, van zowel de verkopen offline als online.

Zomermaanden

De zomermaanden zijn een deel van de oorzaak. In juli en augustus lag de omzet in het cafetaria op -3,8% en -2,2% vergeleken met +6,3% en +15,8% online, zodat de totale omzetontwikkeling in juli op -1,5% uitkwam en in augustus op +1,5%. In september zit het cafetaria zelf weer op +8,9% maar ook hier scoort online hoger met +15,6%. In september zit het cafetaria zelf weer op +8,9% maar ook hier scoort online hoger met +15,6%.

Zomer 2022 gelijk aan 2023

Wat opvalt is dat de totale omzet van kassa en online in de zomermaanden van 2022 en 2023 nauwelijks van elkaar verschillen. De omzetten in juli en augustus in beide maanden lopen nauwelijks uiteen, ondanks de prijsstijgingen die cafetariabedrijven hebben moeten doorvoeren.

Aandeel online stabiel

Zowel in 2022 als in 2023 ligt het aandeel online tot en met september afgerond op 25%, wel 3% hoger dan in 2021, en in 2023 wel net een 0,5% hoger dan in 2022. Terwijl de drukste online maanden (oktober t/m december o.b.v. 2021 en 2022) nog moeten komen.

Stabiliteit

Opvallend is ook dat ondanks een prijsstijging van meer dan 10%, het assortiment in cafetaria's stabiel blijft. Dranken, frites, snacks, menu's en ijs blijven onverminderd populair. Zelfs online, waar het type snack soms verschilt van het aanbod in de cafetaria, blijft de loyaliteit van klanten onverminderd hoog.

NTF

NTF verwerkt en analyseert op basis van 360 cafetaria’s met een gezamenlijk aandeel van 20% de omzetontwikkelingen in de cafetariasector. Per maand worden alle transacties van het horecaplatform van NTF voor online bestellen, afrekenen en data gestuurd management, op productniveau in omzet, stuks en volume geanalyseerd door Rien de Koning van More2Market voor een constante groep van cafetaria’s. Het gaat daarbij om de verkopen van januari 2021 tot en met september 2023.

De komende maanden blijven More2Market en @FoodClicks de omzetontwikkeling volgen en specifieke onderwerpen verder uitdiepen. Specifieke vragen per regio of over een productgroep zijn te richten aan rien@more2market.nl.

Bron: More2Market/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



Frans van Rooij vertrekt als directeur ProFri

Persoonlijk – Frans van Rooij, directeur van branchevereniging ProFri, heeft tijdens de algemene ledenvergadering van de vereniging voor professionele frituurders, bekendgemaakt dat hij al zijn functies neerlegt. Een opvolger is nog niet gevonden.

Lees bericht

Hagu Horeca Groothandel in Best failliet

Faillissement - Hagu Horeca Groothandel in Best is door de rechtbank in Den Bosch failliet verklaard. De groothandel kon de betalingen bij leveranciers niet langer voldoen. Of de groothandel nog een doorstart gaat maken is niet bekend.

Lees bericht

Eetwinkel Selissen in Boxtel krijgt keurmerk Goed Gefrituurd

Cafetaria - Het vak- en bakmanschap van Eetwinkel Selissen in Boxtel is bekroond met het keurmerk Goed Gefrituurd van brancheorganisatie ProFri, de vakvereniging voor professionele frituurders. Onderneemster Jorien van der Pasch (34) kreeg het bijbehorende gevelschildje voor uitblinkend vakmanschap overhandigd door ProFri-directeur Frans van Rooij.

Lees bericht


Groei cafetariasector in eerste half jaar stabiel op ruim 11%

Analyse – De groei van de Nederlandse cafetaria blijft tot en met juni dit jaar op 11 procent. Dit blijkt uit verzamelde gegevens via de kassadata van NTF, op basis van 360 cafetaria’s met een gezamenlijk aandeel van 20% in de Nederlandse cafetariamarkt, van zowel de verkopen offline als online.

Lees bericht

Kritiek ProFri bij aftrap overheidscampagne Minder Wegwerpplastic

Verpakkingen – De bewustwordingscampagne 'Supporter van Schoon' over het verminderen van het gebruik van eenmalig plastic, heeft niet de steun van ProFri. De campagne is woensdag door Staatssecretaris Vivianne Heijnen van Milieu ludiek afgetrapt door een bakje friet te laten vullen in een zelf meegenomen bakje. De vakvereniging van frituurders heeft belangrijke bezwaren tegen wijze waarop wordt gecommuniceerd in de campagne.

Lees bericht



© 2023 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid