Campagne foodsector om zuivelverspilling tegen te gaan
Campagne – Door een pak vla of yoghurt goed uit te knijpen is eenvoudig 10 procent verspilling tegen te gaan. Met die boodschap is de campagne ‘zuivelpak’ gestart. De commercial laat zien hoe eenvoudig de restjes uit een pak zijn te verwijderen.
De supermarkt- en foodservicebranche zet zich in om voedselverspilling te verminderen. Door slim in te kopen, goed te plannen en op tijd af te prijzen proberen supermarkten het aantal niet-verkochte producten zo klein mogelijk te houden. Ook helpt zij de consument om verspilling thuis te verminderen.
“De commercial laat zien dat het kinderlijk eenvoudig is om te voorkomen dat je 10% yoghurt of vla weggooit. Dat staat naar onze schatting gelijk aan 30 miljoen liter melk die nodig is voor de productie hiervan. Dat is een mooi resultaat. En als je naar de mest kijkt die de koeien hiervoor produceren, dan scheelt dat ook nog eens een berg mest van 97.000 kubieke meter. En ook dat is een mooi resultaat, concludeert Marc Jansen, directeur van het CBL, aangezien de zuivelsector over het mestoverschot in discussie is met het ministerie van Economische Zaken en de Europese Commissies.
Bron: www.zuivelpak.nl
Campagne – Door een pak vla of yoghurt goed uit te knijpen is eenvoudig 10 procent verspilling tegen te gaan. Met die boodschap is de campagne ‘zuivelpak’ gestart. De commercial laat zien hoe eenvoudig de restjes uit een pak zijn te verwijderen.
De supermarkt- en foodservicebranche zet zich in om voedselverspilling te verminderen. Door slim in te kopen, goed te plannen en op tijd af te prijzen proberen supermarkten het aantal niet-verkochte producten zo klein mogelijk te houden. Ook helpt zij de consument om verspilling thuis te verminderen.
“De commercial laat zien dat het kinderlijk eenvoudig is om te voorkomen dat je 10% yoghurt of vla weggooit. Dat staat naar onze schatting gelijk aan 30 miljoen liter melk die nodig is voor de productie hiervan. Dat is een mooi resultaat. En als je naar de mest kijkt die de koeien hiervoor produceren, dan scheelt dat ook nog eens een berg mest van 97.000 kubieke meter. En ook dat is een mooi resultaat, concludeert Marc Jansen, directeur van het CBL, aangezien de zuivelsector over het mestoverschot in discussie is met het ministerie van Economische Zaken en de Europese Commissies.
Bron: www.zuivelpak.nl
Voedselverspilling – Jumbo introduceert tijdens de Verspillingsweek iets nieuws: Borrelbrood. Het gaat om onverkocht La Place brood van de vorige dag dat wordt belegd in de keukens van Jumbo Foodmarkten en vervolgens alsnog wordt verkocht.
Introductie - Bikl, maker van verse ingemaakte groente, heeft een nieuw product geïntroduceerd: no waste inmaak zoetzuur. Met dit product kunnen horecakeukens eenvoudig hun (rest) groente inmaken.
Voedselverspilling – De Nederlandse horeca verspilde in 2023 9,2% minder voedsel dan in 2019. Ondanks deze daling van 5,6 miljoen kilogram, gooit de sector nog steeds 55,4 miljoen kilo voedsel weg. Dat kost de sector 647 miljoen euro per jaar.
Voedselverspilling - Vermaat gaat op grote schaal de strijd aan tegen voedselverspilling. Onderdeel van die aanpak is de inzet van de technologie van Orbisk, de zogenaamde Orbi. De voedsel verspilling moet met deze slimme technologie in 2027 met 50% zijn teruggebracht.
Voedselverspilling – Compass Group, 's werelds grootste food- en servicebedrijf met de labels Eurest, ESFM, Famous Flavours, Maison van den Boer en Xandrion, wil meer werk maken van duurzaamheid en schaalt hiervoor de samenwerking met InstockMarket op.
Stations - StationsHuiskamer en Kiosk, twee formules van NS, sluiten zich vanaf maandag 11 september aan bij Too Good To Go. Op die manier kunnen de formules overgebleven voedsel dat nog goed te consumeren is, maar niet verkocht is, een tweede kans te geven.