Campagne tegen voedselverspilling vandaag gestart


Campagne - Hoe verspil je minder voedsel? Dat is de insteek van de campagne 'Hoe #verspillingsvrij ben jij?' die vandaag begint. Uit onderzoek van het Voedingscentrum blijkt dat driekwart van de Nederlandse gezinnen in actie wil komen tegen voedselverspilling. De campagne maakt duidelijk wat je thuis allemaal kunt doen. De campagne is een initiatief van de stichting Samen Tegen Voedselverspilling. Op dit moment zijn er zo’n 18 bedrijven en instellingen bij betrokken, waaronder het Voedingscentrum, McDonald’s, Sligro, Scelta, Albert Heijn, Rabobank, ministerie van LNV en de Wageningen universiteit. Het doel van de actie is consumenten te helpen om in 2030 hun voedselverspilling te halveren. 145 euro Volgens berekeningen van het Voedingscentrum gooit een huishouden jaarlijks gemiddeld voor zo'n 145 euro aan voedsel weg. Dat staat ongeveer gelijk aan 41 kilogram aan voedsel. Als Nederlandse gezinnen er in slagen om de voedselverspilling te halveren, dan zou dat een besparing op kunnen leveren van zo'n 270.000 broden en 150.000 literpakken yoghurt. De campagne richt zich met name op gezinnen met kinderen omdat die de grootste hoeveelheid voedsel verspillen, maar ook bij bedrijven wordt aandacht gevraagd zoveel mogelijk voedsel te besparen. Gezamenlijk met de bedrijven uit de hele voedselketen wordt ook een monitoringssysteem opgezet, zodat gemeten kan worden hoeveel minder voedsel we met elkaar de komende tijd gaan verspillen. Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Verspilling is Verrukkelijk wil met crowdfunding blijven vechten

Voedselverspilling - De ondernemers van Verspilling is Verrukkelijk zijn in 2018 een beweging gestart om zoveel mogelijk eten te redden van de verspilling. Nog altijd wordt bijna een derde van het voedsel verspild. Crowdfunding moet er nu voor zorgen dat het collectief kan blijven vechten tegen voedselverspilling.

Lees bericht


Etenover.nl wil foodservicebedrijven helpen met omzet en voorraad

Initiatief - Verschillende producenten en leveranciers aan de foodservicesector starten samen met het communicatiebureau Shoot My Food, Food Inspiration en Foodservice Network het initiatief www.etenover.nl. Deze tijdelijk online marktplaats is ingericht om voedselverspilling bij de foodservicebedrijven tegen te gaan en de financiële schade van producenten te beperken.

Lees bericht



PepsiCo start Unwasted-box en gaat direct aan consument verkopen

Voedselverspilling – PepsiCo, het bedrijf achter diverse A-merken, start vandaag een initiatief tegen voedselverspilling met producten die tegen de houdbaarheidsdatum aanzitten en gaat deze rechtstreeks leveren aan de consument. Het gaat om snacks en ontbijtgranen, zoals Duyvis, Lay’s en Quaker, die in een zogenaamde Unwasted-box worden aangeboden.

Lees bericht

EG Group gaat strijd met voedselverspilling aan

Formulenieuws - EG Group, één van de grootste onafhankelijke uitbaters van onder andere tankstations in Europa, is een samenwerking aangegaan met ‘Too Good To Go’. Deze app tegen voedselverspilling wordt ingezet bij alle Spar Express-locaties en de eigen Go Fresh bakery-locaties op de tankstations van EG Group. Inmiddels zijn al 92 stations met een Spar shop aangesloten op de app tegen...

Lees bericht



© 2020 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid