Cas & Kas, GRO en Snackwize bundelen krachten in Snackwise Collective
Samenwerking – Met de opening van een nieuwe snackfabriek in Nieuw-Vennep zetten drie vernieuwende spelers uit de voedingsmiddelenindustrie een opvallende stap richting de toekomst van snackproductie. Cas & Kas, GRO en Snackwize slaan de handen ineen en beginnen onder de naam Snackwise Collective, een samenwerkingsverband dat inzet op smaakvolle én duurzame snacks.
De officiële opening vond begin augustus plaats. In de nieuwe fabriek worden onder meer bitterballen en kroketten geproduceerd, met een duidelijke focus op plantaardige, circulaire en hybride varianten. Volgens de initiatiefnemers is het doel helder: snacks ontwikkelen die niet alleen goed smaken, maar ook bijdragen aan een duurzamer voedselsysteem. “Jarenlang hebben we mensen verleid met smaak in plaats van principes,” zegt medeoprichter Jesse 't Lam. “Maar met een gezamenlijke fabriek kunnen we pas echt opschalen en impact maken.” Ook Edwin Hak, Cas de Weerd en Kasper Luiten zijn betrokken bij het project. Zij vormen samen de drijvende krachten achter het collectief.
Positioneren als producent
De merken binnen het collectief, waaronder Cas & Kas, GRO en Lodewyck, willen zich profileren als partner voor groothandels, foodformules en merken die zoeken naar toekomstbestendige productieketens. Snackwise positioneert zich als producent met een duidelijke visie: hoogwaardige snacks leveren die passen binnen een moderne, duurzame levensstijl.
Benelux
Met de nieuwe fabriek wil Snackwise Collective uitgroeien tot een toonaangevende speler in de Benelux. “Wij geloven dat snacken beter kan zonder concessies aan smaak of kwaliteit,” aldus 't Lam.
Bron: Snackwise Collective/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Hands Off introduceert vier nieuwe plantaardige chocoladerepen
Introductie - Chocolademerk Hands Off breidt zijn assortiment uit met vier nieuwe plantaardige chocoladerepen met zachte vulling. Het merk speelt daarmee in op de groeiende vraag naar duurzame en plantaardige alternatieven.
Lees berichtAnuga breekt records in exposanten en bezoek
Vakbeurzen - De 2025-editie van Anuga heeft geschiedenis geschreven. Met meer dan 8.000 exposanten uit 110 landen en ruim 145.000 bezoekers uit 190 landen vestigde de vakbeurs voor de wereldwijde voedingsmiddelenindustrie nieuwe records. Daarmee groeide het bezoekersaantal met 3,6 procent ten opzichte van de vorige editie.
Lees berichtIKEA viert 40 jaar Zweedse balletjes met introductie falafelballetje
Formulenieuws -IKEA viert de 40ste verjaardag van haar iconische Zweedse balletje met een nieuwe variant: het falafelballetje. De snack, gemaakt van kikkererwten, courgette, ui en kruiden, wordt vanaf deze maand in de restaurants geserveerd met couscous, aioli en citroen.
Lees berichtInkoop plantaardig Rewe Group moet naar 60 procent
Buitenland - Rewe Group, het moederbedrijf achter (onder andere) Rewe en Penny – en eigenaar van Lekkerland -, publiceerde onlangs haar eiwitstrategie. Het maakte daarbij ook haar eigen eiwitdoelstelling bekend: het wil in 2035 de inkoop – dus niet de verkoop – van plantaardige producten bij Rewe en Penny Duitsland verhoogd hebben tot 60 procent. Dat meldt het foodvakblad FoodPersonality.
Lees berichtRewind lanceert maïschips met 9-volt batterijsmaak
Introductie - Het nieuwe snackmerk Rewind verrast met misschien wel de meest nostalgische snack ooit: maïschips met de smaak van een 9-volt batterij. Geïnspireerd op de kinderlijke drang om je tong tegen een batterij te drukken, lanceert Rewind een limited edition chipsvariant met een prikkelende, metaalachtige smaak.
Lees berichtEfteling serveert voortaan uitsluitend vegan poffertjes
Attractiepark – In restaurant 't Poffertje in de Efteling worden sinds kort alleen nog vegan poffertjes geserveerd. Het attractiepark heeft de receptuur aangepast, waardoor het beslag volledig plantaardig is. Volgens een woordvoerder, in een reactie aan pretparkwebsite Looopings, is de wijziging onderdeel van de bredere duurzaamheidsambitie van het park.
Lees bericht