Cateraar kan milieukosten verlagen door dierlijk eiwit te schrappen
Onderzoek - Broodbeleg zorgt binnen catering verreweg voor de hoogste milieukosten, vooral vanwege de dierlijke eiwitten. Dat blijkt uit onderzoek van CE Delft gedaan bij cateraar Hutten en drie cateringlocaties. Belangrijk doel van het onderzoek was te kijken met welke voedingsproducten bedrijfsrestaurants hun assortiment het snelst kunnen verduurzamen. Het schrappen van dierlijk eiwit in het assortiment zorgt voor een aanzienlijke verlaging van de milieukosten.
De cateringlocaties die meededen aan het onderzoek waren WUR, accountantsorganisatie BDO en Zorgverzekeraars CZ Groep. Samen met cateraar Hutten in Veghel is door CE Delft gekeken hoe en op elke wijze de klimaatimpact van het cateringaanbod zou kunnen worden verkleind. Daarvoor werd de inkoopdata van Hutten voor de cateraars als uitgangspunt genomen. Het onderzoek heeft een jaar geduurd.
Milieukosten
Uit alle geanalyseerde data kwam naar voren dat van het inkoopbedrag van de drie bedrijfsrestaurants de milieukosten gemiddeld ongeveer 18% bedragen. Broodbeleg zorgt verreweg voor de hoogste milieukosten, vooral omdat hier veel dierlijke producten in zitten, zoals vleeswaren en kaas. Dierlijk eiwit heeft van alle producten verreweg de hoge milieukosten. Opvallend is dat kaas ongeveer een even hoge milieukosten geeft als vleeswaren. Wie als cateraar of cateringlocatie de milieu-impact wil verkleinen doet er dan ook goed aan in deze categorie meer plantaardig aan te bieden. Dat geldt ook voor vlees en vis in andere lunchmaaltijden. Ook daarvoor geldt dat het een productgroep is met hoge milieukosten. Zelfs de op één na hoogste milieukosten. Het vervangen van die producten in plantaardige alternatieven zorgt er voor dat de milieu-impact aanzienlijk kan worden verlaagd. Melk en snacks resulteert eveneens in hoge milieukosten, aldus het onderzoek. Met name omdat die producten in grote hoeveelheden worden geconsumeerd en dierlijke producten bevatten. Het vervangen van die producten zorgt voor een aanzienlijke verlaging van de milieu-impact.
Aanbevelingen
Op basis van het onderzoek komen de onderzoekers ook tot een lijst aanbevelingen. Belangrijkste aanbeveling is het meer aanbieden van vegan-producten, omdat die aanpassing zorgt voor de grootste verlaging van de milieukosten. Maar het verlagen van de milieukosten kan ook door producten aan te passen. Zo geven de onderzoekers aan dat een interessante maatregel om verlaging van de milieukosten te realiseren kan zijn om de rundvleesproducten zoals filet americain of hamburgers te verrijken met plantaardige ingrediënten.
Bron: CE Delft/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Redefine Meat zet definitieve stap naar retail
Supermarkt – Redefine Meat, dat bij de lancering in 2022 had aangekondigd een plant-based merk te zijn voor de foodservicesector, gaat toch grotere stappen zetten in de retail. Onlangs werd het product, de ‘flank steak’ en de verpakking gepresenteerd bij Ron’s Gastro-bar in Amsterdam.
Lees berichtEerste gezamenlijke meting eiwittransitie supermarkten
Supermarkten - In Nederland is 39,7% van de eiwitten die we kopen in de supermarkt plantaardig en 60,3% dierlijk. Dit blijkt uit de eerste gezamenlijke Eiweet-meting van de supermarkten Aldi, Dirk, Ekoplaza, Jumbo, Lidl en Plus, in samenwerking met de Green Protein Alliance en ProVeg Nederland.
Lees berichtHutten wordt Food & Beverage-partner van DPG Media
Catering - Vanaf halverwege maart volgend jaar wordt Hutten de nieuwe partner voor het verzorgen van het aanbod Food & Beverage voor de medewerkers van DPG Media. De cateraar uit Veghel gaat dat voor de DPG-Mediamedewerkers verzorgen op drie locaties: het nieuwe Nederlandse hoofdkantoor Mediavaert in Amsterdam-Duivendrecht en de kantoren in Best en Rotterdam.
Lees berichtWakker Dier zet tien ‘plantaardige’ cateraars in het zonnetje
Campagne – Omdat tien bedrijfscateraars zich hebben gecommitteerd aan de ‘meer plant, minder dier’-doelstelling van Wakker Dier, zet de organisatie deze in een printadvertentie in het zonnetje. De betreffende cateraars hebben toegezegd in 2030 minimaal zestig procent plantaardige eiwitten aan te bieden van alle verkochte eiwitten.
Lees berichtBij SUGO Pizza wordt plantaardig de nieuwe standaard
Formulenieuws - SUGO Pizza, bekend vanwege de vierkante pizza al taglio, zet deze maand een nieuwe koers uit. Waar voorheen de vegan gerechten werden aangegeven op de kaart, wordt voortaan achter gerechten met dierlijke producten een markering geplaatst.
Lees berichtCateringsector gaat voedselverspilling in kaart brengen
Catering – Elf ondernemingen in de cateringsector en twee brancheverenigingen hebben gezamenlijk besloten werk te gaan maken van voedselverspilling en starten met het in kaart brengen van de hoeveelheid voedsel dat wordt verspild. Het gaat om alle sectoren waarin de cateraars actief zijn, dus bedrijfskantines, zorginstellingen en schoolkantines.
Lees bericht