Cateraar kan milieukosten verlagen door dierlijk eiwit te schrappen

Onderzoek - Broodbeleg zorgt binnen catering verreweg voor de hoogste milieukosten, vooral vanwege de dierlijke eiwitten. Dat blijkt uit onderzoek van CE Delft gedaan bij cateraar Hutten en drie cateringlocaties. Belangrijk doel van het onderzoek was te kijken met welke voedingsproducten bedrijfsrestaurants hun assortiment het snelst kunnen verduurzamen. Het schrappen van dierlijk eiwit in het assortiment zorgt voor een aanzienlijke verlaging van de milieukosten.
De cateringlocaties die meededen aan het onderzoek waren WUR, accountantsorganisatie BDO en Zorgverzekeraars CZ Groep. Samen met cateraar Hutten in Veghel is door CE Delft gekeken hoe en op elke wijze de klimaatimpact van het cateringaanbod zou kunnen worden verkleind. Daarvoor werd de inkoopdata van Hutten voor de cateraars als uitgangspunt genomen. Het onderzoek heeft een jaar geduurd.
Milieukosten
Uit alle geanalyseerde data kwam naar voren dat van het inkoopbedrag van de drie bedrijfsrestaurants de milieukosten gemiddeld ongeveer 18% bedragen. Broodbeleg zorgt verreweg voor de hoogste milieukosten, vooral omdat hier veel dierlijke producten in zitten, zoals vleeswaren en kaas. Dierlijk eiwit heeft van alle producten verreweg de hoge milieukosten. Opvallend is dat kaas ongeveer een even hoge milieukosten geeft als vleeswaren. Wie als cateraar of cateringlocatie de milieu-impact wil verkleinen doet er dan ook goed aan in deze categorie meer plantaardig aan te bieden. Dat geldt ook voor vlees en vis in andere lunchmaaltijden. Ook daarvoor geldt dat het een productgroep is met hoge milieukosten. Zelfs de op één na hoogste milieukosten. Het vervangen van die producten in plantaardige alternatieven zorgt er voor dat de milieu-impact aanzienlijk kan worden verlaagd. Melk en snacks resulteert eveneens in hoge milieukosten, aldus het onderzoek. Met name omdat die producten in grote hoeveelheden worden geconsumeerd en dierlijke producten bevatten. Het vervangen van die producten zorgt voor een aanzienlijke verlaging van de milieu-impact.
Aanbevelingen
Op basis van het onderzoek komen de onderzoekers ook tot een lijst aanbevelingen. Belangrijkste aanbeveling is het meer aanbieden van vegan-producten, omdat die aanpassing zorgt voor de grootste verlaging van de milieukosten. Maar het verlagen van de milieukosten kan ook door producten aan te passen. Zo geven de onderzoekers aan dat een interessante maatregel om verlaging van de milieukosten te realiseren kan zijn om de rundvleesproducten zoals filet americain of hamburgers te verrijken met plantaardige ingrediënten.
Bron: CE Delft/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Bij SUGO Pizza wordt plantaardig de nieuwe standaard
Formulenieuws - SUGO Pizza, bekend vanwege de vierkante pizza al taglio, zet deze maand een nieuwe koers uit. Waar voorheen de vegan gerechten werden aangegeven op de kaart, wordt voortaan achter gerechten met dierlijke producten een markering geplaatst.
Lees berichtCateringsector gaat voedselverspilling in kaart brengen
Catering – Elf ondernemingen in de cateringsector en twee brancheverenigingen hebben gezamenlijk besloten werk te gaan maken van voedselverspilling en starten met het in kaart brengen van de hoeveelheid voedsel dat wordt verspild. Het gaat om alle sectoren waarin de cateraars actief zijn, dus bedrijfskantines, zorginstellingen en schoolkantines.
Lees berichtAmsterdamse slagerij Hergo komt met plant-based ‘slagers-kip’
Actie – De Amsterdamse slagerijwinkels van Hergo komen vanaf zaterdag 4 maart, vlak voor de start van de Nationale Week Zonder Vlees, met een echte ‘slagerskip’, maar dan volledig plant-based. Hiervoor werden de handen ineengeslagen met het merk LikeMeat (onderdeel van LIVEKINDLY Collective).
Lees berichtPrinses Máxima Centrum verlengt samenwerking met Hutten
Catering - Het Prinses Máxima Centrum voor kinderoncologie en Hutten hebben hun samenwerking verlengd. De komende jaren blijft Hutten de cateringactiviteiten verzorgen binnen dit speciale centrum. “Onze missie blijft om met voeding toegevoegde waarde te bieden aan het herstel van kinderen met kanker én om bij te dragen aan een zo prettig mogelijk verblijf,” aldus Jan Loeff, directeur Care &...
Lees bericht‘Meer vegan bestellingen bij Thuisbezorgd’
Onderzoek – Maaltijdbestelsite Thuisbezorgd zag het aantal vegan bestellingen de afgelopen twee jaar met 25 procent groeien. Hoewel vegan op het totaal volume aan bestelde maaltijden nog beperkt is, spreekt Thuisbezorgd wel de verwachting uit dat vegan in 2023 definitief doorbreekt.
Lees berichtNaar een gezonder voedselaanbod, ook out-of-home
Congres - Wat is nodig om het voedselaanbod voor consumptie buitenshuis te verbeteren en hoe kan de Nationale Aanpak Productverbetering (NAPV) daaraan bijdragen? Tijdens de inspiratiesessie ‘NAPV voor out-of-home en kant-en-klaar’ op 28 november, boog een dertigtal praktijkdeskundigen zich samen met experts van het RIVM en het Voedingscentrum over dit vraagstuk.
Lees bericht