CBS: 'Supermarkten plussen fors in mei'


Marktcijfers - De detailhandel heeft in mei 3,4 procent meer omgezet dan in mei 2017, meldt het CBS. Het verkoopvolume was 3,2 procent hoger. Zowel de foodsector als de non-foodsector realiseerde een hogere omzet. Daarnaast is online 13,5 procent meer omgezet. De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor de samenstelling van koopdagen in mei. Op sommige dagen van de week wordt meer verkocht dan op andere dagen. Zonder deze correctie was de omzet van de detailhandel ruim 4 procent hoger dan in mei 2017. Foodwinkel  4,5% plus De winkels in voedings- en genotmiddelen hebben in mei 4,5 procent meer omgezet dan in mei 2017. Het verkoopvolume steeg met 3,5 procent. De omzetgroei is volledig toe te schrijven aan de supermarkten. De omzet van de speciaalzaken bleef nagenoeg gelijk. Het verkoopvolume was bij de supermarkten hoger en bij de speciaalzaken lager dan een jaar eerder. Non-foodsector bijna 1%hoger De omzet van de winkels in non-food groeide in mei met bijna 1 procent. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) was ruim 1 procent hoger dan een jaar eerder. De winkels in doe-het-zelfartikelen, waaronder ook de keukenwinkels en bouwmarkten, realiseerden in mei de grootste omzetstijging. Ook de omzet van de winkels in meubels en woninginrichting, de winkels in recreatie-artikelen en de drogisterijen groeide. De winkels in consumentenelektronica en witgoed, de winkels in kleding en de winkels in schoenen en lederwaren noteerden een omzetverlies. Online omzet 13,5% hoger De online omzet lag in mei 13,5 procent hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. Webwinkels hebben 10 procent meer omgezet. Webwinkels hebben als hoofdactiviteit verkoop via internet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met ruim 19 procent. Bron: CBS

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Omzet detailhandel plust met ruim 3 procent in 2019

Marktcijfers - In 2019 heeft de detailhandel 3,4 procent meer omgezet dan in het jaar 2018. Ook de verkopen (het volume) kwamen 2,5 procent hoger uit. De omzetgroei deed zich voor bij zowel de winkels in voedingsmiddelen als de winkels in non-food. Dat meldt het CBS vandaag.

Lees bericht

Jumbo groeit het hardst in marktaandeel

Supermarkten – Van alle supermarkten in Nederland groeit Jumbo het hardst. Voor een belangrijk deel wordt die groei gerealiseerd door overnames. Opvallende dalers zijn de discounters Aldi en Lidl. Jaarlijks maakt onderzoekbureau Nielsen de marktaandelen bekend. Albert Heijn is nog steeds met afstand de grootste supermarktketen. Vorig jaar liet Albert Heijn voor het eerst een daling ziien. In het overzicht laat...

Lees bericht

‘Zolang er geen crisis komt blijft buitenshuis eten fors groeien’

Analyse – “We krijgen superants, horecawinkels, foodpaleizen en discount-dining. Want ‘Food is Hot’”, aldus Jan-Willem Grievink, directeur van het FoodService Instituut Nederland. En wat blijkt? Het zijn met name de jongeren die van de horeca gebruikmaken. Traditioneel voorafgaand aan de Horecava, de belangrijkste horecavakbeurs in de RAI te Amsterdam, geeft het FSIN een prognose over de ontwikkelingen binnen de foodservicemarkt.  Duidelijk...

Lees bericht

‘Vegan pizza is overal booming’

Vegan – De plantaardige pizza verkoopt overal geweldig goed; 'de verkoop is booming'. Dat zegt althans Veerle Vrindts, directeur ProVeg Nederland, de stichting die die de omslag naar meer veganistisch voedsel wil versnellen in Nederland. Deze week konden ook de klanten van de Jumbo supermarkten terecht voor een volledig plantaardige diepvriespizza met vegan kaas. De vegan kaaspizza’s waren al eerder...

Lees bericht


Verbazing bij Philip Morris over NVWA-bericht

Tabak - Philip Morris Benelux heeft met verbazing kennis genomen van het nieuwsbericht van de NVWA dat er een aantal overtredingen zijn geconstateerd van de Tabaks- en Rookwarenwet. Het zou gaan om 10 door de NVWA geconstateerde gedane vergoedingen door tabaksfabrikanten aan winkeliers die volgens de wet niet zijn toegestaan. De tabaksfabrikant laat in een reactie weten wel een melding van...

Lees bericht

Vertrouwen van de consument daalt opnieuw

Cijfers - Het consumentenvertrouwen is opnieuw verder gedaald. Het oordeel betreft zowel het economische klimaat als de koopbereidheid. Het consumentenvertrouwen komt in september 2019 uit op -2, zo meldt het CBS. In augustus lag dat op 0. Volgens het CBS ligt het consumentenvertrouwen met -2 wel boven het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (-4). De hoogste stand werd in januari 2000 bereikt (36)....

Lees bericht



© 2020 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid