CBS ziet forse groei horeca in eerste kwartaal 2022


De afzet richting horeca en foodservice maakte na lockdowns een inhaalslag.

Analyse - De omzet in de horeca groeide in het eerste kwartaal van 2022 met 9,7 procent ten opzichte van het voorgaande kwartaal. Dat komt vooral door versoepeling van de coronamaatregelen. Vergeleken met het eerste kwartaal vorig jaar lag de horecaomzet 92,2 procent hoger, maar ook dat werd veroorzaakt door een strenge lockdown in het eerste kwartaal 2021. De cijfers zijn afkomstig van het CBS.

De omzet (seizoengecorrigeerd) van logiesverstrekkers waaronder hotels en vakantieparken, steeg in het eerste kwartaal van 2022 met 7,1 procent ten opzichte van een kwartaal eerder. Hotels hebben 5,7 procent meer omgezet dan in het voorgaande kwartaal. De omzet van overige logiesverstrekkers, waaronder vakantieparken, groeide in het eerste kwartaal met 9,5 procent. Beide branches profiteerden van een uitzonderlijk zacht eerste kwartaal, bovendien werden de coronamaatregelen flink versoepeld.

De eet- en drinkgelegenheden hebben in het eerste kwartaal 10,6 procent meer omgezet dan een kwartaal eerder. Bij de cafés en restaurants nam de omzet met respectievelijk 20,3 en 15 procent toe. De omzet van de fastfoodrestaurants (waaronder snackbars en cafetaria’s) steeg met 7,3 procent vergeleken met een kwartaal eerder. Kantines en catering is de enige branche binnen de horeca waarvan de omzet daalde; deze gelegenheden hebben 2,4 procent minder omgezet dan een kwartaal eerder.

Horeca

In het eerste kwartaal van 2022 lag de omzet van de horeca 92,2 procent hoger dan in hetzelfde kwartaal van 2021. De forse groei komt doordat in het eerste kwartaal vorig jaar de horeca vrijwel gesloten was. Ook dit jaar begon het eerste kwartaal met een lockdown, maar in de loop van het kwartaal werden er steeds meer versoepelingen doorgevoerd. Ten opzichte van het eerste kwartaal van 2020, waarin voor het eerst coronamaatregelen van kracht werden, lag de omzet ruim 2 procent hoger.

Cafés en restaurants

De omzetstijging ten opzichte van een jaar eerder van de cafés was in het eerste kwartaal met bijna 300 procent het grootst van alle horecabranches. De omzet lag echter nog altijd ruim 5 procent lager dan in hetzelfde kwartaal twee jaar eerder. Bij restaurants was de omzet bijna 142 procent hoger dan een jaar eerder, vergeleken met het eerste kwartaal van 2020 lag de omzet ruim 6 procent hoger.

Fastfood

Fastfoodrestaurants realiseerden een omzetstijging van 40,4 procent vergeleken met het eerste kwartaal van 2021. Ten opzichte van het eerste kwartaal van 2020 lag de omzet 27,1 procent hoger. Kantines en cateringbedrijven ten slotte, zetten ruim 48 procent meer om dan een jaar eerder. Hun omzet bleef echter ten opzichte van twee jaar eerder nog 8,5 procent achter.

Vertrouwen neemt toe

Aan het begin van het tweede kwartaal 2022 sloeg het sentiment in de horeca om. Het ondernemersvertrouwen nam fors toe na de dip een kwartaal eerder en was het hoogst van alle bedrijfstakken. Volgens de horecaondernemers verbeterden de omzet en het economisch klimaat in het afgelopen kwartaal. Voorts verwachtten ze dat hun omzet in het tweede kwartaal zal toenemen. Bijna 43 procent van de horecaondernemers meldde aan het begin van het tweede kwartaal van 2022 dat personeelstekort de belangrijkste belemmering is voor de bedrijfsvoering. Voor totaal ondernemend Nederland was dit 34 procent.

Bron: CBS/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws




Nice to Meat in de race voor beste steak ter wereld

Verkiezing - De Nederlandse horecaslagerij en vleesimporteur Nice to Meat in Almere is vorige week tijdens de internationale World Steak Challenge – de ‘Oscars voor steaks’ – volop in de prijzen gevallen. Een tachtigkoppige vakjury van slagers en chefs bekroonde de inzendingen van Nice to Meat met maar liefst acht gouden medailles, twee zilveren medailles en een bronzen medaille. Uit de winnaars...

Lees bericht

SVO vakopleiding food neemt Horeca Academie over

Overname - SVO vakopleiding food, mbo-vakopleider en trainer in de foodsector, maakt de overname bekend van de Horeca Academie. Door het samengaan van beide organisaties versterkt SVO vakopleiding food het aanbod aan hoogwaardige opleidingen en innovatieve trainingen aan (toekomstige) culinaire professionals.

Lees bericht


Sheraton Amsterdam maakt bier van overtollig brood

Voedselverspilling – Sheraton Amsterdam Airport Hotel gaat werk maken van een duurzamere toekomst en introduceert ‘Gouden Brood’, een innovatief bierconcept waarbij overtollig brood uit de keukens van Sheraton Amsterdam als voornaamste ingrediënt wordt gebruikt. Met dit nieuwe initiatief wil hotel een deel van de voedselverspilling terugdringen en zijn steentje bijdragen aan een duurzame wereld. Het ‘Gouden Brood'-bier is vanaf eind...

Lees bericht

Anuga biedt internationaal overzicht food en beverage

Vakbeurzen - De aankomende editie van Anuga van 7 t/m 11 oktober 2023 in Keulen geeft niet alleen een overzicht van het wereldwijde aanbod op het gebied van eten en drinken, maar ook op tal van onderdelen zoals diepvries, biologische producten en hot en colddrinks. Als internationale levensmiddelenbeurs biedt het platform een totaaloverzicht op het gebied van eten en drinken.

Lees bericht



© 2023 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid