Chatbot helpt ondernemer én gast gratis met coronaprotocol


Vakvereniging - Brancheorganisaties VCHO, NHG en ProFri lanceren een gratis app die het voor ondernemers en gasten eenvoudiger maakt per 1 juni te voldoen aan het protocol en de coronacheck. Horecaondernemers en gasten kunnen 24 uur per dag gebruik maken van een chatbot. De voorgeschreven handelingen bij reservering en ontvangst van de gasten vanuit het protocol zijn dan grotendeels geautomatiseerd.

Via de chatbot ofwel “babbel-robot” kan de ondernemer bijvoorbeeld de gezondheidscheck bij zijn gasten simpel uitvoeren, waarmee wachtrijen worden beperkt. De chatbot brengt bovendien de gasten op de hoogte van de algemene richtlijnen van het RIVM. De chatbot vraagt ook de gasten om de aanwijzingen van de medewerkers op te volgen. Verder sluit de online tool aan bij de voorschriften die genoemd staan in het gezamenlijke protocol van de drie horeca-vakorganisaties.

Gezinshoofd

Indien hiertoe aanleiding is, wordt de informatie geactualiseerd. Frans van Rooij, directeur van ProFri en woordvoerder namens de drie samenwerkende verenigingen, noemt een concreet recent voorbeeld: “Indien een huishouden komt eten, hoeft alleen het gezinshoofd de gezondheidscheck te ondergaan. Dat was eerst niet duidelijk. Deze informatie is dus toegevoegd. Ondernemers kunnen bij gasten die vooraf reserveren verwijzen naar deze tool. Ook kan de consument voor zichzelf nagaan of hij veilig naar een horecabedrijf kan gaan, zonder de verspreider te worden van het coronavirus.”

Gebruik QR-code

Consumenten die weer naar de horeca willen gaan kunnen de chatbot automatisch starten door bij de ingang een QR-code te scannen. Ondernemers kunnen deze code, samen met een poster vanaf zaterdag 30 mei gratis aanvragen via de website www.veiliguitindehoreca.nl. Omdat aan de website nog wordt gewerkt kunnen ondernemers tot die tijd hiervoor contact opnemen met het secretariaat van hun branchevereniging. “We willen met de website en het beschikbaar stellen van de chatbot het veilig uitgaan in de horeca ondersteunen. Zo zal ook de meest actuele versie van het protocol op deze website staan.”

Uitproberen

Ondernemers kunnen deze chatbot nu al uitproberen via https://triage.veiliguitindehoreca.nl en de link naar deze tool al plaatsen op hun website. Over enkele dagen moet de chatbot helemaal operationeel zijn. De drie vakverenigingen stellen de dienst gratis ter beschikking. Er zijn volgens Van Rooij ook commerciële partijen actief, maar die vragen voor de dienst geld.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



Ter Marsch & Co wint met loaded fries opnieuw NK wedstrijd

Wedstrijd - Andy Hoogvliets van Ter Marsch & Co in Rotterdam heeft het NK Loaded Fries 2025 gewonnen. De jury was zeer onder de indruk van zijn ‘Bali Spice Fries’. Femke Versluijs van Frietboutique Laren pakte het zilver en Joyce Norder van Snacksalon De Schelp in Roelofarendsveen eindigde als derde. 

Lees bericht

Meerprijs plasticverpakking afgeschaft voor thuisbezorging

Politiek - Staatsecretaris Chris Jansen (Milieu) heeft vorige week vrijdag de Tweede Kamer geïnformeerd over evaluatie van de regels die moeten leiden om het gebruik van wegwerpbekers en -bakjes die plastic bevatten te verminderen. De regels lijken te werken, volgens de staatssecretaris.

Lees bericht

300 extra ProFri-certificaten met 6% rendement

Certificaten - ProFri, de vakvereniging voor professionele frituurders, geeft 300 extra certificaten uit met 6% rendement. Geïnteresseerden kunnen de certificaten voor 500 euro per stuk aanschaffen. Dat laat ProFri-voorzitter Alide van Toor weten.

Lees bericht



Alide van Toor beoogd opvolger Frans van Rooij bij Profri

Benoeming – Alida van Toor (1965) is voorgedragen als beoogd voorzitter van Vereniging Professionele Frituurders (ProFri). Zij volgt daarmee Frans van Rooij op die terugtreedt als voorman van de vakvereniging. Van Toor was van 2006 tot eind 2022 eigenaresse van cafetaria De Halte in Meerkerk.

Lees bericht



© 2025 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid