Chatbot helpt ondernemer én gast gratis met coronaprotocol


Vakvereniging - Brancheorganisaties VCHO, NHG en ProFri lanceren een gratis app die het voor ondernemers en gasten eenvoudiger maakt per 1 juni te voldoen aan het protocol en de coronacheck. Horecaondernemers en gasten kunnen 24 uur per dag gebruik maken van een chatbot. De voorgeschreven handelingen bij reservering en ontvangst van de gasten vanuit het protocol zijn dan grotendeels geautomatiseerd.

Via de chatbot ofwel “babbel-robot” kan de ondernemer bijvoorbeeld de gezondheidscheck bij zijn gasten simpel uitvoeren, waarmee wachtrijen worden beperkt. De chatbot brengt bovendien de gasten op de hoogte van de algemene richtlijnen van het RIVM. De chatbot vraagt ook de gasten om de aanwijzingen van de medewerkers op te volgen. Verder sluit de online tool aan bij de voorschriften die genoemd staan in het gezamenlijke protocol van de drie horeca-vakorganisaties.

Gezinshoofd

Indien hiertoe aanleiding is, wordt de informatie geactualiseerd. Frans van Rooij, directeur van ProFri en woordvoerder namens de drie samenwerkende verenigingen, noemt een concreet recent voorbeeld: “Indien een huishouden komt eten, hoeft alleen het gezinshoofd de gezondheidscheck te ondergaan. Dat was eerst niet duidelijk. Deze informatie is dus toegevoegd. Ondernemers kunnen bij gasten die vooraf reserveren verwijzen naar deze tool. Ook kan de consument voor zichzelf nagaan of hij veilig naar een horecabedrijf kan gaan, zonder de verspreider te worden van het coronavirus.”

Gebruik QR-code

Consumenten die weer naar de horeca willen gaan kunnen de chatbot automatisch starten door bij de ingang een QR-code te scannen. Ondernemers kunnen deze code, samen met een poster vanaf zaterdag 30 mei gratis aanvragen via de website www.veiliguitindehoreca.nl. Omdat aan de website nog wordt gewerkt kunnen ondernemers tot die tijd hiervoor contact opnemen met het secretariaat van hun branchevereniging. “We willen met de website en het beschikbaar stellen van de chatbot het veilig uitgaan in de horeca ondersteunen. Zo zal ook de meest actuele versie van het protocol op deze website staan.”

Uitproberen

Ondernemers kunnen deze chatbot nu al uitproberen via https://triage.veiliguitindehoreca.nl en de link naar deze tool al plaatsen op hun website. Over enkele dagen moet de chatbot helemaal operationeel zijn. De drie vakverenigingen stellen de dienst gratis ter beschikking. Er zijn volgens Van Rooij ook commerciële partijen actief, maar die vragen voor de dienst geld.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Corona kost frituurzaken 182 miljoen omzet

Analyse - De coronacrisis heeft de frituurspeciaalzaken van Nederland tot en met juni ongeveer 182 miljoen euro aan omzet gekost ten opzichte van dezelfde maanden vorig jaar. Tijdens de corona-lockdown van half maart tot en met mei bedroeg het omzetverlies 45,3 procent. In de versoepelingsmaand juni was dit bijna 20 procent ten opzichte van juni 2019. Dit blijkt uit een groot corona-onderzoek van vakvereniging...

Lees bericht


ProFri wil overgangstermijn verbod 15-jarige maaltijdbezorgers

Politiek – ProFri, de belangenvereniging voor professionele frituurders, verzoekt staatssecretaris Tamara van Ark van Sociale Zaken en Werkgelegenheid een overgangstermijn in te stellen voor bezorgers van 15 jaar. Gisteren werd bekend gemaakt dat het frituurspeciaalzaken, bezorgrestaurants en andere maaltijdbezorgers vanaf 1 juli niet langer is toegestaan medewerkers jonger dan 16 jaar in te zetten voor commerciële maaltijdbezorging.

Lees bericht



‘Branches zien onduidelijkheden bij noodverordeningen’

Coronamaatregelen – De brancheorganisaties Vereniging Chinees-Aziatische Horeca Ondernemers (VCHO), vakvereniging Professionele Frituurders (ProFri) en Nederlands Horeca Gilde (NHG) luiden de noodklok omdat er zoveel onduidelijkheid bestaat over de begrippen ‘zelfstandige functie’ en of ‘afzonderlijke ruimtes’ in horecabedrijven, dat de regels overal verschillend worden uitgelegd.

Lees bericht

Patrick Nieuwveld in dienst van Bidfood

Benoeming – Voormalig cafetariaondernemer Patrick Nieuwveld treeft per 31 augustus in dienst van Bidfood. Vanuit de vestiging in Schiedam gaat hij fastserviceondernemers adviseren en zorgen voor ‘new business’.

Lees bericht



© 2020 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid