Circular Food Center vestigt zich in Cultuur Haven Veghel
Voedselverspilling – Het Circular Food Center, een kennis- en ontmoetingscentrum op het gebied van voedselverspilling, gaat zich vestigen in Cultuur Haven Veghel (CHV) aan de Noordkade. Dat is vandaag bekend gemaakt.
Het Circular Food Center is een project in de Regio Deal Noordoost Brabant dat nog dit jaar opengaat. Initiatiefnemers zijn de stichting Samen Tegen Voedselverspilling, gemeente Meierijstad, provincie Noord-Brabant en het Rijk. Het Circular Food Center moet onderdak bieden aan initiatieven die bijdragen aan het Duurzaam Ontwikkelingsdoel (SDG) 12.3 van de Verenigde Naties om in 2030 voedselverspilling met 1 miljard kilo te halveren ten opzichte van 2015.
De landelijke stichting Samen Tegen Voedselverspilling - momenteel gevestigd op de locatie van De Verspillingsfabriek, Three-Sixty - zal haar kantoor vestigen in het Circular Food Center. CHV Noordkade kent nu al de nodige foodconcepten en events, maar moet straks uitgroeien tot een locatie vol innovatieve bedrijvigheid rondom circulaire voedselketens.
Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
‘Crisp geeft niet wenselijke producten uit kerstpakket tweede kans’
Voedselverspilling – De helft van de producten die mensen aantreffen in hun kerstpakket worden weggegooid of belanden voor eeuwig in de voorraadkasten. Dat blijkt uit een consumentenpeiling van onderzoeksbureau YouGov (voorheen GfK). %). Naar schatting van YouGov gaat het om honderdduizenden producten per jaar. Online supermarkt Crisp vindt dat zonde en gaat de producten verzamelen.
Lees berichtOvername Albron en Hutten succesvol afgerond
Overname - Albron laat weten succesvol de overname van Hutten, branchegenoot in de catering- en hospitalitysector, te hebben afgerond. Volgens de foodservice-organisatie Albron kan het met deze strategische overname haar positie als marktleider uitbreiden, haar dienstenaanbod verder verbreden en meer maatschappelijke impact maken.
Lees berichtAlbert Heijn zet ‘kijk, ruik en proef-logo op verpakkingen
Supermarkt - Vanaf donderdag gebruikt Albert Heijn als eerste supermarkt het kijk, ruik en proef-logo op verpakkingen. Albert Heijn eigenmerk magere en volle yoghurt en karnemelk zijn de eerste producten met dit nieuwe logo.
Lees berichtSUNT bananenbrood en donuts populair bij Sodexo
Catering – De bedrijfsrestaurants van Sodexo Nederland zijn tegenwoordig voorzien van de single slice bananenbrood en donuts Lemon Poppyseed en Caramel Pecan van SUNT. Volgens de cateraar zijn de producten populair onder de gasten door de smaak. Dat deze producten ook nog de enorme verspilling van bananen tegengaan is extra winst.
Lees berichtRotterdams Urban Winery lanceert wijn van geredde druiven
Wijn - Met de lancering van Rotterdam Urban Winery's eerste circulaire wijnen heeft het merk een revolutionaire stap gezet in de wereld van duurzame wijnproductie en het tegengaan van voedselverspilling. Deze wijnen, gemaakt van tafeldruiven die anders in de afvalbak zouden belanden, zetten een nieuwe standaard voor duurzaamheid en innovatie in wijnproductie.
Lees berichtInstock redt in 10 jaar tijd 3 miljoen kilo voedsel
Voedselverspilling - Instock viert dit jaar het tienjarig bestaan. Sinds de oprichting in 2014 heeft Instock zich niet alleen ontwikkeld van een restaurantconcept tot een duurzame horeca groothandel (InstockMarket), maar heeft ook een indrukwekkende 3 miljoen kilo voedsel gered van verspilling.
Lees bericht