CIRFOOD behaalt Trede 3 op ‘PSO-ladder’


Fred Hegt, operationeel directeur van CIRFOOD, met het certificaat behorend bij Trede 3 Prestatieladder Socialer Ondernemen

Certificering - CIRFOOD heeft Trede 3 behaald op de Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO). Uit de toetsing door een certificerende instelling blijkt dat CIRFOOD op een kwalitatief goede wijze werkgelegenheid biedt aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt en bij voorkeur samenwerkt met organisaties die dit nastreven.

CIRFOOD levert met het behalen van het certificaat op duurzame wijze een bovengemiddelde bijdrage op het gebied van sociaal ondernemen. Binnen het kader van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) hechten steeds meer organisaties en overheden belang aan het creëren van (meer) werkgelegenheid voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Dit onderdeel binnen MVO wordt sociaal ondernemerschap of sociaal ondernemen genoemd.

PSO-ladder

De Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO) is het meetinstrument én keurmerk van TNO dat de mate van sociaal ondernemen meet- en zichtbaar maakt. TNO en PSO-Nederland hebben in nauwe samenwerking met de markt, de PSO volgens de nieuwste wetenschappelijke inzichten vanaf 2010 (door)ontwikkeld. De PSO is inmiddels uitgegroeid tot de landelijke norm voor sociaal ondernemen.

Inclusief werkgeverschap

Het doel van de PSO is om meer mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt op een duurzame en een kwalitatief goede wijze aan werk te helpen. Dit doen PSO-organisaties door in de eigen organisatie werkplekken te faciliteren. Een werkgever kan met een PSO-certificaat bij steeds meer opdrachtgevers aantonen duurzaam werk te maken van Social return.

Verschillende niveaus

Het PSO-keurmerk kent vijf prestatieniveaus: de Aspirant-status, Basistrede, Trede 1, Trede 2 en Trede 3. Organisaties die de intentie hebben om socialer te ondernemen kunnen een Aspirant-status behalen om aantoonbaar te starten met socialer ondernemen. Het idee achter de Trede-benadering is dat organisaties kunnen groeien op de PSO-Prestatieladder door op een duurzame wijze meer werkgelegenheid te bieden aan kwetsbare groepen in onze samenleving. Fred Hegt, operationeel directeur van CIRFOOD: “We zijn erg trots met deze herkenning. Mensen staan centraal in onze filosofie. CIRFOOD gelooft dat oprecht en goed zorgen voor elkaar de basis is van een veilige, vitale samenleving en dat iedereen een kans verdient om te werken. Ook degenen die niet standaard hun weg kunnen vinden binnen de banenmarkt. We zijn daarom trots dat onze toewijding om een inclusief en mensgericht bedrijf te zijn ertoe heeft geleid dat we niet alleen de zeer gewaardeerde certificering voor PSO Trede 3 hebben behaald. Het is een enorme bevestiging dat we op de goede weg zijn”. 

Ecovadis Platinum

Duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen zijn ingebed in het van oorsprong Italiaanse bedrijf. Dat komt ook doordat CIRFOOD is ontstaan als een coöperatie van kleine lokale ondernemers. Zij hechten veel belang aan samenwerken, duurzaam omgaan met grondstoffen, zorg voor het landschap, stimulering van de regionale economie en eerlijke prijzen. Het duurzaamheidsprogramma van CIRFOOD Nederland sluit hierop aan en is hiervoor beloond in december 2022 met het Ecovadis Platinum certificaat.

Bron: CIRFOOD/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws





Overname Albron en Hutten succesvol afgerond

Overname - Albron laat weten succesvol de overname van Hutten, branchegenoot in de catering- en hospitalitysector, te hebben afgerond. Volgens de foodservice-organisatie Albron kan het met deze strategische overname haar positie als marktleider uitbreiden, haar dienstenaanbod verder verbreden en meer maatschappelijke impact maken.

Lees bericht


KLM gaat eigen cateringbedrijf onder de loep nemen

Catering - KLM gaat de eigen cateringactiviteiten onder de loep nemen en mogelijk afslanken. De beslissing maakt onderdeel uit van een stevig pakket aan maatregelen om de financiële en operationele prestaties van het luchtvaartbedrijf structureel te verbeteren. KLM behaalde in het derde kwartaal van dit jaar met 396 miljoen euro een lagere winst dan een jaar eerder.

Lees bericht




© 2025 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid