CIRFOOD eerste foodservicebedrijf met EcoVadis Platinum
_(27_of_64)_(Medium)_1080_720_90.jpg)
Catering - Als eerste horecabedrijf in Nederland heeft cateraar CIRFOOD afgelopen week een Platinum-certificaat van EcoVadis ontvangen. Daarmee slaat het bedrijf goud over en gaat het versneld van zilver naar Platinum.
De cateraar uit Hoofddorp behoort daarmee tot de 1 procent meest duurzame bedrijven ter wereld met deze EcoVadis-beoordeling. CIRFOOD zette het afgelopen jaar belangrijke stappen op het gebied van verduurzaming. Samen met adviesbureau Nexio Projects stelde het een ambitieus duurzaamheidsprogramma op. Gasten kunnen op de verschillende locaties genieten van een gezond en lekker aanbod dat bovendien maatschappelijk verantwoord is. Daarnaast heeft CIRFOOD de ambitie om CO2 neutrale catering te leveren. “We zijn uiteraard supertrots op de erkenning met de EcoVadis-Platinum score”, zegt Stefano Teatini , International Head of Procurement van CIRFOOD.
Familiebedrijf
Duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen behoren tot de kernwaarden van het van oorsprong Italiaanse familiebedrijf. Dat komt ook doordat CIRFOOD is ontstaan als een coöperatie van kleine lokale ondernemers. Zij hechten veel belang aan samenwerken, duurzaam omgaan met grondstoffen, zorg voor het landschap, stimulering van de regionale economie en eerlijke prijzen. Het nieuwe, ambitieuze duurzaamheidsprogramma van CIRFOOD Nederland sluit hierop aan. Het oorspronkelijke doel hiervan was om in 2023 EcoVadis-Goud te behalen en in 2024 EcoVadis-Platinum. Dat is dus nu eerder gebeurd.
Duurzame inkoopstrategie
Om te verduurzamen heeft CIRFOOD een robuust stappenplan. Alle processen zijn nu zo ingericht dat dit makkelijk kan. Teatini: “Dat merk je ten eerste aan onze inkoopstrategie. Die is nu expliciet op vijf pijlers gebaseerd: biologisch, lokaal, duurzaam geproduceerd, eerlijke prijs en veganistisch/vegetarisch. Een groot gedeelte van onze producten valt al onder een van deze pijlers. Zo is onze melk 100 procent biologisch en zijn al onze wegwerpartikelen FSC-gecertificeerd. De komende vijf jaar implementeren we ons ‘CIRFOOD five pillar procurement plan’ steeds verder. Stap voor stap gaan we over naar een volledig duurzaam inkoopassortiment.” Dit doet het bedrijf zonder dat het ten koste gaat van smaak.
Bron: Cirfood/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Cateringsector gaat voedselverspilling in kaart brengen
Catering – Elf ondernemingen in de cateringsector en twee brancheverenigingen hebben gezamenlijk besloten werk te gaan maken van voedselverspilling en starten met het in kaart brengen van de hoeveelheid voedsel dat wordt verspild. Het gaat om alle sectoren waarin de cateraars actief zijn, dus bedrijfskantines, zorginstellingen en schoolkantines.
Lees berichtStrandpaviljoens optimistisch over komend seizoen
Strandpaviljoens – De strandpaviljoens langs de Nederlandse kust zijn positief over de omzetten die zij denken te gaan behalen in het seizoen 2023. Zo’n 60 procent van de strandlocaties verwacht een hogere of een gelijkblijvende omzet te realiseren als in 2022. Maar de horecaondernemers langs de kust, maar zijn pessimistisch over de marges.
Lees berichtMarkies Catering neemt cateraar Scoolcompany over
Overname - De Brabantse cateraar Markies Catering neemt per 1 augustus dit jaar de activiteiten van Scoolcompany overnemen. De onderwijscateraar uit Capelle aan den IJssel verzorgt momenteel op 28 middelbare scholen de catering. Deze activiteiten van Scoolcompany worden voortgezet onder de paraplu van Markies Catering.
Lees berichtVitam start met ‘No Time to Waste Wall’
Catering – In de strijd tegen voedselverspilling is cateraar Vitam op een van de locaties van CFD (Belastingdienst) gestart met een ‘No Time to Waste Wall’. In deze automaat zijn diverse samengestelde producten te vinden die zijn gemaakt van ingrediënten die anders zouden worden weggegooid.
Lees berichtAlgemeen directeur Lidl Nederland Koninklijk onderscheiden
Onderscheiding - Algemeen directeur Lidl Nederland, Marcel Oosterwijk, is woensdag benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau. Deze Koninklijke onderscheiding mocht Oosterwijk in ontvangst nemen voor zijn inzet en visie op het gebied van duurzaam ondernemen binnen de Nederlands samenleving.
Lees berichtCompass start wereldwijde campagne tegen voedselverspilling
Catering - Compass Group, wereldwijd marktleider in food- en supportservices, gaat internationaal campagne voeren tegen voedselverspilling. Het bedrijf doet dit ter gelegenheid van de zevende Stop Food Waste Day, een internationale dag in de strijd tegen voedselverspilling.
Lees bericht