‘Climate Neutral Certified’-keurmerk voor Simon Lévelt
Koffie - Speciaalzaak Simon Lévelt heeft een belangrijk duurzaamheidsdoel behaald: sinds afgelopen maand is al hun koffie ‘Climate Neutral Certified’. Dit klimaatneutrale keurmerk garandeert dat een organisatie alle mogelijke maatregelen neemt om CO2-uitstoot te verminderen en de rest te compenseren. De stip op de horizon is daarbij zero emission in 2050.
Simon Lévelt heeft zich vanaf het begin al ingezet op het beste voor mens en natuur. In samenwerking met boeren wordt al jaren aan een 100% biologisch koffie- en thee-assortiment. Het assortiment is ook vrijwel helemaal biologisch. Maar de productie van koffie kent ook een negatieve klimaatimpact en ook die moet serieus worden genomen. Ook daaraan werkt Simon Lévelt.
Klimaatneutraal
De impact van koffie schuilt in de CO2-uitstoot die gepaard gaat bij het transport en de productie. Daarnaast heeft er de afgelopen twintig jaar veel boskap plaatsgevonden ten behoeve van koffieplantages. Door deze uitstoot over de gehele keten in kaart te brengen, stevig te reduceren en alle rest te compenseren mag Simon Lévelt vanaf deze maand al zijn koffie klimaatneutraal bestempelen.
Reductieplan
De koffie van het Nederlandse koffie- en theelabel is voortaan officieel gecertificeerd door een onafhankelijke instantie voor de Climate Neutral Standard en draagt het ‘Climate Neutral Certified’-keurmerk. Voor koffie betekent dat alle inzichten van koffieplant, -boon en boer tot transport en verpakking in kaart zijn. Bert Jongsma, directeur van Simon Lévelt: “We zijn intensief bezig geweest om het keurmerk, deze bekroning, in ontvangst te mogen nemen.” Het bedrijf begon bij het in kaart brengen van de volledige CO2-footprint van hun koffieketen. Op basis hiervan is een reductieplan met een lokale aanpak opgesteld: van verduurzamingsprojecten van landbouw in het land van oorsprong tot een energiezuinig koffierooster in de branderij in Haarlem. Als derde stap zijn CO2-certificaten aangekocht tot en met 2023 om de rest van de verwachte footprint te compenseren.
Biologisch
Het keurmerk is niet het enige wat Simon Lévelt heeft beziggehouden op het gebied van duurzaamheid. Afgelopen jaar sloten ze af met een 80% biologisch assortiment koffie en thee. “Dit is een uitdaging, omdat het proces voor de teler om helemaal biologisch te worden zo’n drie jaar duurt. Je kan niet van de een op de andere dag al je koffie- of theeplanten biologisch telen, daar gaat tijd overheen, boeren moeten de duurzame teeltmethodes onder de knie krijgen. Daar ondersteunen wij onze boeren bij,” aldus Jongsma, die vastberaden is om de 100% te bereiken.
Bron: Simon Lévelt/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Ekoplaza en Marqt in pilot van start als Ekoplaza Foodmarqt
Formulenieuws - Ekoplaza en Marqt hebben hun idealen, merken en formules gebundeld en gaan een pilotwinkel openen onder de naam Ekoplaza Foodmarqt. Zaterdag 21 mei wordt de eerste locatie geopend aan de Haarlemmerstraat in Amsterdam.
Lees berichtEkomenu start samenwerking met LikeMeat
Samenwerking – De biologische maaltijdbox aanbieder Ekomenu start een samenwerking met het plantaardige voedingsmerk LikeMeat, omdat steeds meer mensen kiezen voor het minderen in eten van dierlijke producten.
Lees berichtAmsterdam coffee festival toont laatste koffietrends
Koffiebeurs – Herkomst van bonen, nieuwe barista-technieken, de nieuwste koffiemachines en duurzaamheid. Dat waren de belangrijkste onderwerpen en thema’s op het Amsterdam coffee festival in de Westergasfabriek. En natuurlijk wedstrijden en proeven.
Lees berichtLekkerland zet meer in op biologisch fruit
Groothandel - Lekkerland is een nieuwe samenwerking aangegaan met Organto, een innovatieve leverancier van verse biologische groenten, fruit en kruiden. Met de komst van Organto’s I AM Organic assortiment speelt Lekkerland in op de specifieke behoeften van de bewuste Nederlandse consument.
Lees berichtPluck neemt biologisch assortiment over van BioCountry
Groothandel – Pluck neemt het biologische assortiment over van groothandel BioCountry. De in 2017 opgerichte onderneming is bekend van onder andere de merken BePlus, MiMenu en UnOlivo.
Lees berichtBiovecci introduceert assortiment van 16 vleesvervangers
Introductie – Maandag 1 november, op World Vegan Day, introduceert het nieuwe merk Biovecci, een assortiment van 16 vleesvervangers. De producten zijn vooralsnog verkrijgbaar bij Ekoplaza, Marqt en de bio-speciaalzaak.
Lees bericht