Coca-Cola stapt over op biobrandstof in Nederland


Het gaat bij Coca-Cola om 50.000 ritten die jaarlijks worden gereden voor het vervoer van onder andere Coca-Cola, Fanta, Fuze Tea en Chaudfontaine

Duurzaamheid - Als eerste frisdrankbedrijf in Nederland laat Coca-Cola alle vrachtwagens op biobrandstof rijden. Dat bespaart netto tot 90% CO2-uitstoot versus het gebruik van fossiele brandstof, zo meldt het frisdrankbedrijf.

Het gaat bij Coca-Cola om 50.000 ritten die jaarlijks worden gereden voor het vervoer van onder andere Coca-Cola, Fanta, Fuze Tea en Chaudfontaine. Fossielvrij vervoer van de producten is een belangrijke stap op weg naar een volledig klimaatneutrale bedrijfsvoering in 2040.

Deze biobrandstof, HVO100 (hydrotreated vegetable oil), wordt tot 92% gemaakt uit reststromen die geen andere functie meer hebben, zoals gebruikt frituurvet. Behalve de reductie van CO2, leidt dit ook tot een schonere verbranding dan bij gewone diesel: er komt onder andere tot 30% minder fijnstof en 9% minder stikstof vrij.

EcoCombi Trucks

Op het gebied van duurzamer en efficiënter transport zijn eerder al stappen gezet. Marijke Jacobs-Heefer, Associate Director Country Logistics bij CocaCola Europacific Partners Nederland: "Op veel trajecten rijden wij bijvoorbeeld met EcoCombi trucks. Dat zijn extra lange vrachtwagens die meer producten in één keer mee kunnen nemen en dat scheelt heel wat ritten per jaar. Ook stapten we met enkele vrachtwagens al over op 30% biobrandstof."

Geen eindstation

Coca-Cola in Nederland beschouwt de overstap naar biodiesel niet als een eindstation. “Op dit moment is HVO100 de meest duurzame optie die beschikbaar is voor ons type transport en waarmee we nu CO2-reducties kunnen realiseren. Maar hier stopt het niet natuurlijk. We blijven kijken welke duurzame mogelijkheden nog meer beschikbaar zullen komen”, aldus Jacobs-Heefer.

Bron: Coca-Cola/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



Coca-Cola lanceert nieuwe suikervrije frisdranken

Introductie – Coca-Cola breidt dit voorjaar de portfolio met een aantal suikervrije frisdranken verder uit. Het gaat om de merken Coca-Cola Zero Sugar, Fanta en Fuze Tea. De introductie past in de ambitie van het frisdrankenbedrijf om in 2025 vijftig procent van het verkoopvolume afkomstig te laten zijn van suikervrije en caloriearme dranken.

Lees bericht

Coca-Cola lanceert nieuw wereldwijd merkplatform ‘Real Magic’

Campagne - The Coca-Cola Company lanceert Real Magic: een nieuw wereldwijd merkplatform voor het Coca-Cola trademark. Het merk onthult daarnaast de ‘Hug’, een nieuw perspectief op het iconische Coca-Cola logo. De vernieuwingen worden ondersteund met de wereldwijde campagne ‘One Coke Away From Each Other’.

Lees bericht




Coca-Cola vernieuwt receptuur en etiket van Zero

Introductie - The Coca-Cola Company vernieuwt het recept voor Coca-Cola zero sugar. Door de aanpassing komt de smaak dichter bij de smaak van Coca-Cola original te liggen, volgens de producent. De nieuwe receptuur gaat gepaard met een nieuw ontwerp voor het Coca-Cola trademark.

Lees bericht



© 2022 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid