Compass start wereldwijde campagne tegen voedselverspilling
Catering - Compass Group, wereldwijd marktleider in food- en supportservices, gaat internationaal campagne voeren tegen voedselverspilling. Het bedrijf doet dit ter gelegenheid van de zevende Stop Food Waste Day, een internationale dag in de strijd tegen voedselverspilling.
Voedselverspilling draagt ieder jaar bij aan 8 tot 10 procent van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen. In combinatie met de wereldwijde voedselinflatie en de druk op de kosten van levensonderhoud, maakt dat de strijd tegen voedselverspilling belangrijker dan ooit, aldus Compass Group.
Ter gelegenheid van de Stop Food Waste Day gaat Compass Group wereldwijde campagne voeren om mensen bewust te maken van de ecologische en sociale voordelen van het verminderen van voedselverspilling. Compass Group brengt opdrachtgevers, leveranciers, partners en collega’s uit 40 landen samen en hoopt hierin het voortouw te nemen in de wereldwijde beweging tegen voedselverspilling. Compass Group heeft vorig jaar het eigen voedselafval in 28 landen met 28% verminderd en ligt daarmee op koers om de doelstelling om in 2030 het voedselafval gehalveerd te hebben, te halen.
Initiatieven in Nederland
Compass Group Nederland heeft al lange tijd een samenwerking met Too Good To Go. In 2022 is het aantal locaties waar we een ‘verrassingspakket' aanbieden verdubbeld ten opzichte van 2021. Met 119 locaties heeft het bedrijf in 2022 18.807 maaltijden en 28.807 kilo voedsel gered van de vuilnisbak met een CO2 -equivalent van 47.017 kilo. Daarnaast werkt de cateraar op 49 locaties samen met Winnow. De voedselmonitors monitoren het afval op locatie en brengen in kaart wat en hoeveel er weggegooid wordt in de keuken. In 2022 werden hierdoor 32.117 maaltijden bespaard. Dit staat gelijk aan 55.200 kilo CO2-equivalent. Verder geeft Compass Group samen met InstockMarket producten die niet aan de eisen van de verkoop voldoen een tweede kans in de horeca. Inmiddels werkt Instock met 85 verschillende boeren, telers en producenten. De producten worden aangeboden bij het Food Rescue Center, waar ze gecontroleerd worden op kwaliteit. De volgende dag liggen de producten in de professionele keukens van 24 Compass-locaties in Nederland. Op die manier is in 2022 19.049 kilo voedsel gered.
De Clique
Compass Group werkt verder samen met partner De Clique in de omgeving van Utrecht, Amersfoort, Woerden, Gouda, Den Haag en Rotterdam. De Clique haalt organische grondstoffen, zoals koffiedik, snijresten en andere voedselresten CO2-neutraal op en gebruikt deze als grondstof voor nieuwe (voedsel) producten. Hiermee is in 2022 4.996 kilo CO2-equivalent bespaard.
Bron: Compass Group/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Overname Albron en Hutten succesvol afgerond
Overname - Albron laat weten succesvol de overname van Hutten, branchegenoot in de catering- en hospitalitysector, te hebben afgerond. Volgens de foodservice-organisatie Albron kan het met deze strategische overname haar positie als marktleider uitbreiden, haar dienstenaanbod verder verbreden en meer maatschappelijke impact maken.
Lees berichtKLM gaat eigen cateringbedrijf onder de loep nemen
Catering - KLM gaat de eigen cateringactiviteiten onder de loep nemen en mogelijk afslanken. De beslissing maakt onderdeel uit van een stevig pakket aan maatregelen om de financiële en operationele prestaties van het luchtvaartbedrijf structureel te verbeteren. KLM behaalde in het derde kwartaal van dit jaar met 396 miljoen euro een lagere winst dan een jaar eerder.
Lees berichtISS wint ‘Beste out of home formule in At Work’
Verkiezing - ISS Facility Services is verkozen tot winnaar van “Beste out of home formule in At Work”. De prijs is voor de negende keer uitgereikt aan een cateraar door onderzoeksbureau YouGov.
Lees berichtAlbron neemt bedrijfscateraar Hutten over
Overname - Albron is voornemens om branchegenoot Hutten over te nemen. Beide bedrijven vullen elkaar goed aan en versterken elkaars posities. De overname moet nog worden voorgelegd aan de Autoriteit Consument en Markt.
Lees berichtHet Land van Vitam geeft de eerste oogst
Catering - In het voorjaar ging het Land van Vitam van start en inmiddels is de eerste oogst een feit. Het idee voor het Land van Vitam kwam in stand door Vitam en Schevichoven Groeit! en omvat een samenwerking tussen vier partijen. Het initiatief omvat regeneratieve landbouw, waarbij een bijdrage wordt aan bodemherstel en biodiversiteit, aan de CO2-reductie, koolstofvastlegging...
Lees berichtThe Mayo Sisters introduceren caloriearme chilisaus
Introductie - Na de lancering in maart dit jaar van de Sweet Mustard Culidressing bij schoolcateraar Catermaat, lanceert The Mayo Sisters nu haar tweede smaak. Het gaat om de Sweet Chili Culisauce met weinig suiker, zout en zonder vet.
Lees bericht