‘Consument kiest vaker niet-traditionele chocoladesmaken’


Zoetwaren – Chocolade is er tegenwoordig niet alleen in meer variaties, maar ook in meer smaken. Volgens experts in een bericht op nu.nl staat de Nederlandse consument steeds meer open voor niet-traditionele chocoladesmaken. De experts, die aan het woord worden gelaten zijn Pascal van Ham van Tony’s Chocolonely, marketingdirecteur Peter van der Meulen van de Baronie Groep en Kees Raat, eigenaar van Metropolitan, een Amsterdamse speciaalzaak in chocolade. Volgens Pascal van Ham is de consument afgestapt van klassieke smaken en wil de consument meer verrast worden, in verpakkingen maar vooral in verpakkingen. Bij de Baronie Groep merkt Van der Meulen op dat naast karamel en zeezout ook kokos erg populair is. Een smaakvariatie die het ook goed doet bij de dranken. Volgens de marketingdirecteur doen ook vruchten als blauwe bessen en cranberry's het goed. Naast smaak is ook de textuur van belang:  zo wordt chocolade crunchy van biscuit. Kees Raat vertelt dat hij 26 jaar geleden werd uitgelachen toe hij zout met chocolade combineerde, iets dat nu gemeengoed is. Volgens de expert is chocolade tegenwoordig meer dan het eten van een reep of candybar. Chocolade wordt ook steeds vaker ingezet als culinaire lekkernij. Zo ziet Van Ham steeds meer mensen met chocolade kokkerellen. Ook Raat stelt dat je chocolade goed kunt gebruiken op culinair gebied door het te combineren met bepaalde gerechten. "Bij Hazenpeper is het heel lekker om de saus te binden met chocola. Normaal wordt de saus gebonden met het bloed van de haas, maar met chocolade krijg je een vollere en diepere smaak," aldus de chocolade-expert in het artikel. Bron: Nu.nl

Zoetwaren – Chocolade is er tegenwoordig niet alleen in meer variaties, maar ook in meer smaken. Volgens experts in een bericht op nu.nl staat de Nederlandse consument steeds meer open voor niet-traditionele chocoladesmaken. De experts, die aan het woord worden gelaten zijn Pascal van Ham van Tony’s Chocolonely, marketingdirecteur Peter van der Meulen van de Baronie Groep en Kees Raat, eigenaar van Metropolitan, een Amsterdamse speciaalzaak in chocolade. Volgens Pascal van Ham is de consument afgestapt van klassieke smaken en wil de consument meer verrast worden, in verpakkingen maar vooral in verpakkingen. Bij de Baronie Groep merkt Van der Meulen op dat naast karamel en zeezout ook kokos erg populair is. Een smaakvariatie die het ook goed doet bij de dranken. Volgens de marketingdirecteur doen ook vruchten als blauwe bessen en cranberry's het goed. Naast smaak is ook de textuur van belang:  zo wordt chocolade crunchy van biscuit. Kees Raat vertelt dat hij 26 jaar geleden werd uitgelachen toe hij zout met chocolade combineerde, iets dat nu gemeengoed is. Volgens de expert is chocolade tegenwoordig meer dan het eten van een reep of candybar. Chocolade wordt ook steeds vaker ingezet als culinaire lekkernij. Zo ziet Van Ham steeds meer mensen met chocolade kokkerellen. Ook Raat stelt dat je chocolade goed kunt gebruiken op culinair gebied door het te combineren met bepaalde gerechten. "Bij Hazenpeper is het heel lekker om de saus te binden met chocola. Normaal wordt de saus gebonden met het bloed van de haas, maar met chocolade krijg je een vollere en diepere smaak," aldus de chocolade-expert in het artikel. Bron: Nu.nl

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Schiphol versterkt samenwerking met Lagardère Travel Retail

Luchthaven - Per 1 mei 2025 versterkt Schiphol haar succesvolle samenwerking met Lagardère Travel Retail voor de exploitatie van meer dan twintig duty-free winkels achter de securitycontrole. Deze samenwerking vindt plaats in een joint venture waarin Lagardère Travel Retail 70% van de aandelen heeft en Schiphol 30%.

Lees bericht



Lancering luxe Amsterdams chocolademerk MARMIR

Introductie - MARMIR Chocolate heet het nieuwe Amsterdamse chocolademerk dat woensdag is geïntroduceerd. officieel. Nederland is hiermee een luxe boutique chocolademerk van eigen bodem rijker. De chocolade is door ervaren patisserie chefs ontwikkeld van ingrediënten van hoge kwaliteit en bestemd voor de zakelijke markt, horecagelegenheden en consumenten.

Lees bericht

Verkoop Fairtrade producten stijgt met 6%

Fairtrade - In 2022 steeg de verkoop van producten met het Fairtrade keurmerk op de Nederlandse markt met 6% ten opzichte van vorig jaar. In foodproducten was de stijging 8%. Als gevolg van deze volumestijging ontvingen boeren en arbeiders in Afrika, Latijns-Amerika en Azië een hogere Fairtrade premie. De premie lag in 2022 16% hoger dan het voorgaande jaar.

Lees bericht






© 2025 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid