Consument kiest vaker suikerarme frisdrank
Frisdrank - Consument blijkt suikerarme keuzes in frisdranken vaker te omarmen. Uit de jaarlijkse monitoringscijfers van de Nederlandse vereniging Frisdranken, Waters, Sappen (FWS) blijkt dat frisdrankproducenten een jaar voorlopen op de afspraken zoals die zijn vastgelegd in het Nationaal Preventieakkoord.
Staatssecretaris Paul Blokhuis van VWS meldde vorige week in een brief aan de Tweede Kamer dat de industrie al in 2019 de tussentijdse doelstelling voor 2020 heeft behaald door een reductie van 25,1% te realiseren ten opzichte van 2012. In het kader van het Preventieakkoord heeft de sector zich gecommitteerd aan een reductie van het aantal calorieën per 100 ml via A-merk producten van 25% in 2020, en 30% in 2025.
Aanbod uitbouwen
Consumenten kiezen dus vaker voor suikerarme frisdranken. Reden voor de fabrikanten hun aanbod van suikervrije en gezondere frisse dranken de komende jaren verder uitbouwen en vergroten. Naast de reductie in calorieën per 100ml, werd ook in absolute zin bijna een kwart minder suiker op de markt gebracht dan in 2012. De ‘gemiddelde’ drank die in 2019 verkocht werd, bevatte circa 20 kcal/100ml. Ter vergelijking: een ‘klassieke’ regular frisdrank bevat twee keer zoveel calorieën (circa 40kcal/100ml). Volgens Taco Juriaanse, directeur van FWS: “Producenten passen met succes bestaande recepturen aan zodat ze minder suiker bevatten en ontwikkelen nieuwe drankjes zonder of met weinig calorieën. Kleinere verpakkingen zijn steeds populairder en er is in de promotie van producten steeds meer nadruk op laagcalorische frisdranken en andere gezondere alternatieven. Het is duidelijk dat deze inspanningen hun vruchten afwerpen.”
Laagcalorisch
Ook uit cijfers van onderzoeksbureau Nielsen blijkt dat de vraag naar gezondere dranken toeneemt. Een verdere uitsplitsing van de cijfers laten zien dat de verkoop van laagcalorische frisdranken (max. 20 kcal/100ml) in de retail in twee jaar tijd steeg (2017-2019) met 14%. De verkoop van mineraalwater en mineraalwater met smaak vertoonde met name in de jaren 2011-2017 een sterke stijging met een toename van 34%.
Energydrinks
Naast frisdranken zonder calorieën en water met een smaakje is er ook in het energiedrankensegment steeds meer aandacht voor het functionele gebruik ervan. Het kleinere 250ml formaat draagt bij aan een lagere calorie-inname en uit onderzoek van GfK blijkt dat het aantal jongeren dat meer dan een blikje per dag drinkt zeer laag en dalend is.
Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
No Sugar Daddies ontwikkelt gezondere hagelslag
Introductie - No Sugar Daddies introduceert een gezondere hagelslag, verkrijgbaar in de varianten puur en original. De varianten bevatten de helft minder suiker dan reguliere hagelslag. Beide varianten zijn biologisch gecertificeerd en 100% plantaardig.
Lees berichtRIVM ziet suikerinname door frisdranken snel dalen
Onderzoek - De totale suikerinname is in de periode 2019-2021 met 10,2% gedaald; dat is voor het grootste deel dankzij de daling van het suikergehalte in niet-alcoholische dranken. Nederlanders krijgen op die manier steeds minder suiker binnen via non-alcoholische dranken, zo blijkt uit een vorige week gepubliceerde Voedselconsumptiepeiling 2019-2021 (VCP) van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM).
Lees berichtLidl verlaagt prijzen vezelrijke producten
Supermarkt - Lidl voert een structurele prijsverlaging door op haar vezelrijke producten. De discounter gaat bovendien in samenwerking met het Voedingscentrum werk maken van een gezonde leefstijl met de campagne ‘Zuinig op je lijf? Spaar voor GRATIS producten uit de Schijf van Vijf!’.
Lees berichtMeint Waterlander nieuwe directeur Nederlandse Brouwers
Benoeming - Nederlandse Brouwers heeft met ingang van 16 maart aanstaande Meint Waterlander benoemd tot nieuwe directeur van Nederlandse Brouwers. Hij volgt Lucie Wigboldus op die met ingang van 1 april algemeen directeur wordt van de Stichting Hulphond Nederland.
Lees berichtAlcoholvrij bier steeds beter verkrijgbaar in horeca
Analyse – De beschikbaarheid van alcoholvrije bier varianten in de foodservice segmenten: eten, drinken, sporten, gemak, slapen en evenementen nemen toe. Inmiddels heeft 57 procent van de locaties in deze segmenten alcoholvrij bier beschikbaar, voor pils met alcohol ligt dit op 68 procent. Dat schrijft het Rotterdamse databedrijf Datlinq in een analyse.
Lees berichtEetomgeving in ziekenhuizen wordt steeds gezonder
Zorg – Een twintigtal ziekenhuizen, dat de intentieverklaring ‘Goede Zorg Proef Je’ had getekend en werk ging maken van een gezonde eetomgeving, is daarin geslaagd. Het aanbod dat binnen de Schijf van Vijf valt, is in anderhalf jaar tijd van minder dan 50% naar boven de 70% gegaan. Het project wordt nu verder uitgebreid. Bestuurders van nog eens 20 ziekenhuizen en zorginstellingen tekenden vandaag...
Lees bericht