Consument kiest vaker suikerarme frisdrank


Frisdrank - Consument blijkt suikerarme keuzes in frisdranken vaker te omarmen.  Uit de jaarlijkse monitoringscijfers van de Nederlandse vereniging Frisdranken, Waters, Sappen (FWS) blijkt dat frisdrankproducenten een jaar voorlopen op de afspraken zoals die zijn vastgelegd  in het Nationaal Preventieakkoord.

Staatssecretaris Paul Blokhuis van VWS meldde vorige week in een brief aan de Tweede Kamer dat de industrie al in 2019 de tussentijdse doelstelling voor 2020 heeft behaald door een reductie van 25,1% te realiseren ten opzichte van 2012. In het kader van het Preventieakkoord heeft de sector zich gecommitteerd aan een reductie van het aantal calorieën per 100 ml via A-merk producten van 25% in 2020, en 30% in 2025.

Aanbod uitbouwen

Consumenten kiezen dus vaker voor suikerarme frisdranken. Reden voor de fabrikanten hun aanbod van suikervrije en gezondere frisse dranken de komende jaren verder uitbouwen en vergroten. Naast de reductie in calorieën per 100ml, werd ook in absolute zin bijna een kwart minder suiker op de markt gebracht dan in 2012. De ‘gemiddelde’ drank die in 2019 verkocht werd, bevatte circa 20 kcal/100ml. Ter vergelijking: een ‘klassieke’ regular frisdrank bevat twee keer zoveel calorieën (circa 40kcal/100ml). Volgens Taco Juriaanse, directeur van FWS: “Producenten passen met succes bestaande recepturen aan zodat ze minder suiker bevatten en ontwikkelen nieuwe drankjes zonder of met weinig calorieën. Kleinere verpakkingen zijn steeds populairder en er is in de promotie van producten steeds meer nadruk op laagcalorische frisdranken en andere gezondere alternatieven. Het is duidelijk dat deze inspanningen hun vruchten afwerpen.”

Laagcalorisch

Ook uit cijfers van onderzoeksbureau Nielsen blijkt dat de vraag naar gezondere dranken toeneemt. Een verdere uitsplitsing van de cijfers laten zien dat de verkoop van laagcalorische frisdranken (max. 20 kcal/100ml) in de retail in twee jaar tijd steeg (2017-2019) met 14%. De verkoop van mineraalwater en mineraalwater met smaak vertoonde met name in de jaren 2011-2017 een sterke stijging met een toename van 34%.

Energydrinks

Naast frisdranken zonder calorieën en water met een smaakje is er ook in het energiedrankensegment steeds meer aandacht voor het functionele gebruik ervan. Het kleinere 250ml formaat draagt bij aan een lagere calorie-inname en uit onderzoek van GfK blijkt dat het aantal jongeren dat meer dan een blikje per dag drinkt zeer laag en dalend is.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Consument kiest vaker voor mineraalwater en ‘flavoured water’

Marktcijfers - Nederlandse consumenten kiezen steeds vaker voor mineraalwater – al dan niet met een smaakje – als dorstlesser. Vooral de jongere generaties geven aan vaker mineraalwater te drinken dan twee jaar geleden. Volgens onderzoeksbureau Nielsen is de verkoop van deze categorie waters tussen 2011 en 2019 met 37% is gestegen.

Lees bericht


‘Aanpak frisdranksector effectiever dan Britse suikertaks’

Suikerreductie – De Nederlandse aanpak om het suikergehalte in frisdranken te reduceren is twee tot drie maal zo effectief dan de Britse suikertaks. Dat zegt de Nederlandse vereniging Frisdranken, Waters, Sappen (FWS) naar aanleiding van de recente cijfers over vorig jaar. Nederlandse producenten van frisdrank hebben in 2017 20% calorieën gereduceerd ten opzichte van 2012. Volgens de FWS is dat percentage al twee...

Lees bericht

FWS gaat eind maart verhuizen

Verhuizing – De Nederlandse vereniging Frisdranken, Waters en Sappen, kortweg FWS, gaat op 30 maart vanuit het centrum van de Hofstad verhuizen naar het kantoorpand 'De Haagsche Zwaan' in Den Haag. Het bureau gaat daar de etage delen met de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) en enkele van hun leden. De Haagsche Zwaan is een moderne werkomgeving, centraal gelegen en makkelijk te...

Lees bericht

Consumptie mineraalwater met smaakje stijgt 15,6%

Onderzoek - De consumptiecijfers van mineraal- en bronwater laten voor het vierde jaar op een rij een duidelijke stijging zien. In 2016 steeg de categorie in een jaar tijd met 7,5%. Mineraalwater met een smaakje liet maar liefst een groei van 15,6% zien. De populariteit van waterconsumptie wordt ook bevestigd door de resultaten uit het Nationaal Wateronderzoek 2017 in opdracht van het FWS, uitgevoerd...

Lees bericht


Frisdranken op middelbare scholen in 2018 allemaal laag calorisch

Scholen - De Nederlandse frisdrankproducenten gaan het assortiment op middelbare scholen fors aanpassen. Zo stoppen zij met de verkoop van de traditionele, suikerhoudende frisdranken. De aanpassingen moeten eind 2018 zijn afgerond. Naast water zijn dan alleen nog laagcalorische en calorievrije frisdranken te verkrijgen. De industrie loopt met de maatregelen vooruit op de reeds bestaande afspraken gemaakt in het  Akkoord ‘Gezonde Voeding...

Lees bericht

Consument drinkt vaker light en zero’

Onderzoek – De consument kiest steeds bewuster zijn of haar verfrissende drankje. Dit blijkt uit het 3e Nationaal Frisdrankonderzoek 2017. Cola regular blijft weliswaar nog altijd de meest populaire frisdrank, maar consumenten kiezen ook steeds bewuster voor de light en zero varianten van frisdranken omdat er minder suiker en daardoor minder calorieën in zitten. Het Frisdrankenonderzoek wordt uitgevoerd in opdracht van...

Lees bericht



© 2020 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid