Consument koopt 'on the go' steeds meer duurzaam voedsel


Monitor - De trend om steeds duurzamer te eten zet onverminderd door. Voor het zevende jaar op rij is een forse toename te zien van de consumptie van duurzame producten. In 2016 hebben consumenten voor 3,8 miljard euro dier- en milieuvriendelijk geproduceerd voedsel gekocht. Dat is 26 procent meer dan het jaar daarvoor. Het marktaandeel is in een jaar tijd gestegen van 8 procent naar 10 procent, waar dit in 2010 nog slechts 3,5 procent bedroeg. Dit blijkt uit de Monitor Duurzaam Voedsel 2016, waarover minister Kamp van Economische Zaken de Tweede Kamer vandaag heeft geïnformeerd. In de supermarkten en bij verkooppunten op vliegvelden, treinstations en tankstations was de groei het grootst, respectievelijk 36 en 42 procent. Dit komt mede doordat deze ondernemers meer duurzamere producten aanbieden, zodat hun klanten vaker voor een duurzaam alternatief kunnen kiezen. In de gehele professionele markt, zoals horeca, zorginstellingen en catering, zet de groei van de afgelopen jaren door met 14 procent in 2016. Minister Kamp: “De forse en aanhoudende groei van de vraag naar duurzame producten toont aan dat de markt voor duurzaam voedsel al lang geen nichemarkt meer is. We zien dan ook dat het aanbieden van een breder, meer duurzaam productassortiment - echt zinvol is. Niet alleen voor natuur en dierenwelzijn, maar ook zeker voor de ondernemer. Ik verwacht dat het bedrijfsleven de komende jaren verder op deze trend inspeelt en een nog ruimer aanbod van duurzaam voedsel op de markt brengt.” Duurzame eieren zijn het meest gewild, met een marktaandeel van maar liefst 40 procent van alle verkochte eieren. Ook duurzamere vis wordt goed verkocht, met een marktaandeel van 30 procent van de alle aangeschafte vis. Duurzame koffie en thee hebben eveneens een marktaandeel van 30 procent. De meeste producten werden verkocht met het keurmerk Biologisch (30 procent), gevolgd door Beter Leven (28 procent) en UTZ Certified (21 procent). De Monitor Duurzaam Voedsel wordt jaarlijks in opdracht van het Ministerie van Economische Zaken uitgevoerd door Wageningen Economic Research, mede op basis van cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek, en is voor het eerst uitgebracht in 2011. In de monitor wordt uitgegaan van de omzet in de belangrijkste afzetkanalen van producten voorzien van een voor de consument herkenbaar keurmerk met onafhankelijke controle. De monitor is voor iedereen in te zien via www.agrimatie.nl. Bron: Ministerie van Economische Zaken

Monitor - De trend om steeds duurzamer te eten zet onverminderd door. Voor het zevende jaar op rij is een forse toename te zien van de consumptie van duurzame producten. In 2016 hebben consumenten voor 3,8 miljard euro dier- en milieuvriendelijk geproduceerd voedsel gekocht. Dat is 26 procent meer dan het jaar daarvoor. Het marktaandeel is in een jaar tijd gestegen van 8 procent naar 10 procent, waar dit in 2010 nog slechts 3,5 procent bedroeg. Dit blijkt uit de Monitor Duurzaam Voedsel 2016, waarover minister Kamp van Economische Zaken de Tweede Kamer vandaag heeft geïnformeerd. In de supermarkten en bij verkooppunten op vliegvelden, treinstations en tankstations was de groei het grootst, respectievelijk 36 en 42 procent. Dit komt mede doordat deze ondernemers meer duurzamere producten aanbieden, zodat hun klanten vaker voor een duurzaam alternatief kunnen kiezen. In de gehele professionele markt, zoals horeca, zorginstellingen en catering, zet de groei van de afgelopen jaren door met 14 procent in 2016. Minister Kamp: “De forse en aanhoudende groei van de vraag naar duurzame producten toont aan dat de markt voor duurzaam voedsel al lang geen nichemarkt meer is. We zien dan ook dat het aanbieden van een breder, meer duurzaam productassortiment - echt zinvol is. Niet alleen voor natuur en dierenwelzijn, maar ook zeker voor de ondernemer. Ik verwacht dat het bedrijfsleven de komende jaren verder op deze trend inspeelt en een nog ruimer aanbod van duurzaam voedsel op de markt brengt.” Duurzame eieren zijn het meest gewild, met een marktaandeel van maar liefst 40 procent van alle verkochte eieren. Ook duurzamere vis wordt goed verkocht, met een marktaandeel van 30 procent van de alle aangeschafte vis. Duurzame koffie en thee hebben eveneens een marktaandeel van 30 procent. De meeste producten werden verkocht met het keurmerk Biologisch (30 procent), gevolgd door Beter Leven (28 procent) en UTZ Certified (21 procent). De Monitor Duurzaam Voedsel wordt jaarlijks in opdracht van het Ministerie van Economische Zaken uitgevoerd door Wageningen Economic Research, mede op basis van cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek, en is voor het eerst uitgebracht in 2011. In de monitor wordt uitgegaan van de omzet in de belangrijkste afzetkanalen van producten voorzien van een voor de consument herkenbaar keurmerk met onafhankelijke controle. De monitor is voor iedereen in te zien via www.agrimatie.nl. Bron: Ministerie van Economische Zaken

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

BackWERK en Lekkerland verlengen samenwerking

Samenwerking – Ook de komende jaren worden de bakery-cafe’s van backWERK bevoorraad door Lekkerland Nederland. Beide partijen hebben de samenwerking per april 2022 verlengd. De focus komt te liggen op verdere groei van de bakkerijketen.

Lees bericht


Vijf grootste stations gaan plastic flesjes innemen

Statiegeld - Vanaf september kunnen reizigers op de vijf grootste treinstations in Nederland hun plastic flesjes met statiegeld inleveren. Op ieder flesje zit namelijk sinds 1 juli dit jaar 15 eurocent statiegeld. De inlevermachines zijn ook geschikt voor het inzamelen van blikjes, waar vanaf 31 december 2022 statiegeld op zit.

Lees bericht

REWE ontwikkelt en test vier to go-shopformats

Buitenland – REWE, moedermaatschappij van groothandel Lekkerland in Nederland, heeft een viertal shopconcepten ontwikkeld, die momenteel in Duitsland worden getest. Het gaat om shopconcepten voor hightraffic-locaties, als treinstations en luchthaven en universiteiten, kantoren en ziekenhuizen. De vier ontwikkelde concepten verschillen in productaanbod en gebruikte techniek.

Lees bericht



Raad voor Volksgezondheid: “Niet alleen snackbars benoemen”

Actie - In het maatschappelijke debat over de gezondheidsachterstand in Nederland, mogen snackbars en fastfoodwinkels niet als enige bedrijfstak worden genoemd als veroorzaker van het probleem. Dat zegt Stannie Driessen, directeur van de Raad voor Volksgezondheid & Samenleving, bij de overhandiging van het manifest door ProFri.

Lees bericht




© 2022 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid