Consument niet bekend met ondersteunende horeca-initiatieven


Onderzoek – 63% van de Nederlanders is niet bekend met initiatieven om horeca te steunen. En van de ondersteunende horeca-initiatieven is Support your locals de meest bekende. Verder ziet de consument nieuwe initiatieven voor de horeca vooral in de samenwerking met retail. Zomaar enkele uitkomsten uit een onderzoek van Multiscope dat in opdracht van Marketing4Results is gedaan.

De resultaten zijn op z’n minst schokkend omdat zij aangeven hoe belangrijk het is dat er meer en beter wordt samengewerkt in de horeca- en foodservicesector. Want al wordt straks de horeca weer gedeeltelijk vrij gegeven, dan nog stappen consumenten niet zomaar de eet- en drinkgelegenheden binnen. Een derde van de consumenten verwacht namelijk zich niet comfortabel te voelen om na lockdown weer naar de horeca te gaan.

1,5 meter richtlijn

Dat betekent dat een groter deel van de consumenten er minder moeite mee heeft. 67 procent verwacht namelijk weer net zo vaak naar de horeca te gaan als voor de coronacrisis, maar echt zicht op hoe dat gaat met de 1,5 meter richtlijn is er natuurlijk nog niet. 22 procent geeft daarom aan nog niet zo ver de kunnen kijken. Een klein deel (7%) geeft aan vaker naar de horeca te gaan en een nog kleiner deel (4%) verwacht juist minder vaak te gaan.

Er zijn wel enkele regionale verschillen. Zo blijken bewoners van de Randstad met 11% van de respondenten net iets vaker van plan te zijn om vaker naar de horeca te gaan na de crisis dan uit andere regio’s. Daar ligt het gemiddelde percentage op 6%.

Comfortabel

Eén op de drie consumenten (34%) geeft aan dat zij verwachten zich niet comfortabel te voelen om naar de horeca te gaan als dit weer mag. Millenials van 18 tot 34 jaar voelen zich minder comfortabel dan oudere generaties (39% versus 33%). Horecagelegenheden zullen dus aan het vertrouwen van consumenten moeten werken om de bezoekfrequentie na de crisis te stimuleren.

Initiatieven te onbekend

Om de horeca te ondersteunen zijn er tal van grote en kleine initiatieven opgestart. Initiatieven die zowel een landelijke insteek hadden als een meer regionale. Ondanks het enthousiasme waarmee deze initiatieven zijn opgepakt en de sympathie die zij kregen uit de sector, wordt het merendeel onvoldoende gezien  door de consument. Maar liefst 63% van de consumenten kent geen enkel initiatief dat is gelanceerd om de horeca te ondersteunen. Van de 37% die wél 1 of meerdere initiatieven kent, zijn Support your locals (21%) en #helpdehoreca (18%) de meest bekende. Van alle consumenten heeft 16% een initiatief gesteund om de horeca te helpen. Gemiddeld werd er € 31,- uitgegeven aan een initiatief.

De redenen waarom initiatieven niet worden ondersteund zijn::

- Ik moest voor de coronacrisis al opletten hoe ik mijn geld uitgeef (22%)

- Ik weet niet of het geld wel goed terecht komt (14%)

- Mijn favoriete horecabedrijf doet hier niet aan mee (14%)

- Ik steun de horeca door maaltijden af te halen (13%)

- Ik ben bang dat het bedrijf dat ik zou steunen er straks niet meer is (12%)

- Ik steun door horeca door maaltijden te laten bezorgen (11%)

- Ik moet sinds de coronacrisis goed opletten hoe ik mijn geld uitgeef (11%)

Consumentenwens

Consumenten vinden het lastig om aan te geven aan welke initiatieven zij in deze tijd vanuit de horeca behoefte hebben. Een grote groep heeft dan ook geen suggesties. De twee ideeën die het meest genoemd worden zijn: Aanbieden van een box met ingrediënten, zodat consumenten thuis recepten vanuit het restaurant kunnen maken. En het aanbieden van maaltijden bij lokale supermarkten. Consumenten kunnen deze maaltijden vervolgens thuis opwarmen. Eventueel zou de box met ingrediënten ook bij de supermarkt verkocht kunnen worden.

Bron: Marketing4Results/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Horecasector zwaar getroffen in eerste kwartaal 2020

Omzetcijfers - De horeca is een van de zwaarst getroffen sectoren door de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. De omzet nam in het eerste kwartaal van 2020 met 14 procent af ten opzichte van het voorgaande kwartaal. De omzetdaling was de eerste in zeven jaar tijd. Dat meldt het CBS.

Lees bericht


‘Je favoriete terrasplekje reserveren met BarBooking’

Reserveringssysteem – Hoe kun je nu met beperkte ruimte en mogelijkheid toch een plekje reserveren bij je favoriete bar of terras. Die vraag stond centraal bij een tweetal horecaliefhebbers. Om zowel ondernemers te helpen als de mogelijkheid voor de gasten te bieden een plek te reserveren, ontwikkelde zij Barbooking.nl, een platform volgens het principe: zoek, boek en geniet.

Lees bericht

Speciale e-learning: coronasafe ondernemen in de horeca

Opleiding – Speciaal om de horeca te helpen bij de (gedeeltelijke) heropening van de locaties heeft opleider Horeca & Toerisme College van ROC Midden Nederland in samenwerking met adviesbureau Kroonenburg Advies de e-learning ‘Corona safe ondernemen in de horeca (HACCP)’ ontwikkeld.

Lees bericht


App voor corona-checkgesprek van het horecabezoek

Horeca – Voor het verplichte persoonlijke checkgesprek aan de deur voor gasten die een horecabedrijf willen bezoeken, is nu een app ontwikkeld. Een groep techneuten heeft sinds vandaag checkgesprek.nl gelanceerd dat als platform dit verplichte vraaggesprek kan vervangen. Wie klachtenvrij is kan via de app een groen kaart laten zien aan het horecabedrijf, waarmee de toegang gewaarborgd is.

Lees bericht

Oisterwijk biedt horeca hulp met ruimere terrassen

Gastvrij – Zodra de horeca weer gasten op het terras mag toelaten, staat de gemeente Oisterwijk verruiming van de terrassen toe. Horecaondernemers kunnen hun terrassen dan ruimer inrichten en meer mensen een veilige plek bieden. De gemeente sluit zelfs twee straten in de weekenden af om ondernemers extra ruimte voor hun terras te geven.

Lees bericht



© 2020 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid