Consumenten kopen steeds vaker duurzaam voedsel


Monitor - De bestedingen van consumenten aan duurzaam voedsel in Nederland zijn in 2018 ten opzichte van 2017 met 7% toegenomen. Het marktaandeel van bestedingen aan duurzaam voedsel in de totale bestedingen aan voedsel is 11%. Duurzaam stijgt bij alle productgroepen, behalve bij vlees- en vleeswaren. Dat meldt de Monitor Duurzaam Voedsel 2018 van Wageningen Economic Research. De monitor geeft een overzicht van de bestedingen aan duurzaam voedsel in Nederland over het afgelopen jaar. De gegevens zijn gebaseerd op de omzet van producten die zijn voorzien van een duurzaamheidskeurmerk met onafhankelijke controle. Foodservice +3% De bestedingen aan duurzaam voedsel steeg met 9% het hardst vorig jaar in het supermarktkanaal. Koffie en thee (+36%) en Eieren (+25%) lieten daar de grootste stijgingen zien. Binnen foodservice was de stijging 3%. Speciaalzaken voor duurzame voeding laten een daling van 1% zien. Gemld wordt dat de omzet aan duurzaam voedsel in dit kanaal na 2014 geen stijging meer gekend heeft. De stijging in het supermarktkanaal laat zich voor een belangrijk deel verklaren door de procentuele stijging (+122%!) van de producten met het keurmerk On the Way to PlanetProof (het vroegere Milieukeur, red.) Daarnaast is er sprake van een flinke stijging bij de keurmerken onder Overig (+54%). Keurmerken UTZ Certified (+€98 mln.), Beter Leven (+€ 71 mln.) en Biologisch (+€67 mln.) zijn de keurmerken met de grootste absolute stijging in bestedingen. Beter Leven (ruim € 1,6 mld.) is van de steekproef in 2018 het grootste keurmerk qua omzet, gevolgd door Biologisch (ruim € 1,3 mld.) en UTZ Certified (ruim € 1,0 mld.) Naar schatting heeft de Nederlandse consument in 2018 in totaal circa € 1,6 mld. besteed aan duurzaam voedsel met het keurmerk Biologisch. Dit is inclusief de afzet van biologisch in afzetkanalen buiten de steekproef. Bron: Wageningen Economic Research/@FoodClicks Monitor - De bestedingen van consumenten aan duurzaam voedsel in Nederland zijn in 2018 ten opzichte van 2017 met 7% toegenomen. Het marktaandeel van bestedingen aan duurzaam voedsel in de totale bestedingen aan voedsel is 11%. Duurzaam stijgt bij alle productgroepen, behalve bij vlees- en vleeswaren. Dat meldt de Monitor Duurzaam Voedsel 2018 van Wageningen Economic Research. De monitor geeft een overzicht van de bestedingen aan duurzaam voedsel in Nederland over het afgelopen jaar. De gegevens zijn gebaseerd op de omzet van producten die zijn voorzien van een duurzaamheidskeurmerk met onafhankelijke controle. Foodservice +3% De bestedingen aan duurzaam voedsel steeg met 9% het hardst vorig jaar in het supermarktkanaal. Koffie en thee (+36%) en Eieren (+25%) lieten daar de grootste stijgingen zien. Binnen foodservice was de stijging 3%. Speciaalzaken voor duurzame voeding laten een daling van 1% zien. Gemld wordt dat de omzet aan duurzaam voedsel in dit kanaal na 2014 geen stijging meer gekend heeft. De stijging in het supermarktkanaal laat zich voor een belangrijk deel verklaren door de procentuele stijging (+122%!) van de producten met het keurmerk On the Way to PlanetProof (het vroegere Milieukeur, red.) Daarnaast is er sprake van een flinke stijging bij de keurmerken onder Overig (+54%). Keurmerken UTZ Certified (+€98 mln.), Beter Leven (+€ 71 mln.) en Biologisch (+€67 mln.) zijn de keurmerken met de grootste absolute stijging in bestedingen. Beter Leven (ruim € 1,6 mld.) is van de steekproef in 2018 het grootste keurmerk qua omzet, gevolgd door Biologisch (ruim € 1,3 mld.) en UTZ Certified (ruim € 1,0 mld.) Naar schatting heeft de Nederlandse consument in 2018 in totaal circa € 1,6 mld. besteed aan duurzaam voedsel met het keurmerk Biologisch. Dit is inclusief de afzet van biologisch in afzetkanalen buiten de steekproef. Bron: Wageningen Economic Research/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Minder verspilling brood en banket blijkt uit NVB Monitor

Voedselverspilling – Brood is het product dat het meest wordt verspild. Dat komt vooral omdat het een dagvers product is. Daarom zet de Nederlandse Vereniging voor de Bakkerij (NVB) zich in om de reststromen en verspilling in de keten inzichtelijk te maken, zodat ze gericht kunnen werken aan reductie. En met resultaat, zo laat de NVB weten. Op basis van de...

Lees bericht


Consumentenbestedingen stegen in 2023 met 6%

Analyse - De consumentenbestedingen in fast moving consumer goods (FMCG) en Tech & Durables (T&D) stegen in 2023 met 6 procent ten opzichte van 2022. Het markttotaal komt daarmee uit op 78,6 miljard euro in 2023. Dat blijkt uit de nieuwe NIQ Retail Spend Barometer, die de verkoopgegevens verzamelt van zowel NIQ als GfK. 

Lees bericht


‘Kwart supermarktomzet tabak naar tankstations en tabakszaken’

Tankstations - In de eerste vier weken van het jaar is de verkoop van tabak hard gedaald bij de supermarkten, terwijl de tankstations en de tabaks- en gemakszaken de omzet fors zagen toenemen. Volgens cijfers van marktonderzoekbureau Circana lag de omzet bij supermarkten 25% lager. Opvallend want vooralsnog zijn alleen de eigen filialen van Albert Heijn gestopt met de verkoop van...

Lees bericht






© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid