Consumenten kopen steeds vaker duurzaam voedsel


Monitor - De bestedingen van consumenten aan duurzaam voedsel in Nederland zijn in 2018 ten opzichte van 2017 met 7% toegenomen. Het marktaandeel van bestedingen aan duurzaam voedsel in de totale bestedingen aan voedsel is 11%. Duurzaam stijgt bij alle productgroepen, behalve bij vlees- en vleeswaren. Dat meldt de Monitor Duurzaam Voedsel 2018 van Wageningen Economic Research. De monitor geeft een overzicht van de bestedingen aan duurzaam voedsel in Nederland over het afgelopen jaar. De gegevens zijn gebaseerd op de omzet van producten die zijn voorzien van een duurzaamheidskeurmerk met onafhankelijke controle. Foodservice +3% De bestedingen aan duurzaam voedsel steeg met 9% het hardst vorig jaar in het supermarktkanaal. Koffie en thee (+36%) en Eieren (+25%) lieten daar de grootste stijgingen zien. Binnen foodservice was de stijging 3%. Speciaalzaken voor duurzame voeding laten een daling van 1% zien. Gemld wordt dat de omzet aan duurzaam voedsel in dit kanaal na 2014 geen stijging meer gekend heeft. De stijging in het supermarktkanaal laat zich voor een belangrijk deel verklaren door de procentuele stijging (+122%!) van de producten met het keurmerk On the Way to PlanetProof (het vroegere Milieukeur, red.) Daarnaast is er sprake van een flinke stijging bij de keurmerken onder Overig (+54%). Keurmerken UTZ Certified (+€98 mln.), Beter Leven (+€ 71 mln.) en Biologisch (+€67 mln.) zijn de keurmerken met de grootste absolute stijging in bestedingen. Beter Leven (ruim € 1,6 mld.) is van de steekproef in 2018 het grootste keurmerk qua omzet, gevolgd door Biologisch (ruim € 1,3 mld.) en UTZ Certified (ruim € 1,0 mld.) Naar schatting heeft de Nederlandse consument in 2018 in totaal circa € 1,6 mld. besteed aan duurzaam voedsel met het keurmerk Biologisch. Dit is inclusief de afzet van biologisch in afzetkanalen buiten de steekproef. Bron: Wageningen Economic Research/@FoodClicks Monitor - De bestedingen van consumenten aan duurzaam voedsel in Nederland zijn in 2018 ten opzichte van 2017 met 7% toegenomen. Het marktaandeel van bestedingen aan duurzaam voedsel in de totale bestedingen aan voedsel is 11%. Duurzaam stijgt bij alle productgroepen, behalve bij vlees- en vleeswaren. Dat meldt de Monitor Duurzaam Voedsel 2018 van Wageningen Economic Research. De monitor geeft een overzicht van de bestedingen aan duurzaam voedsel in Nederland over het afgelopen jaar. De gegevens zijn gebaseerd op de omzet van producten die zijn voorzien van een duurzaamheidskeurmerk met onafhankelijke controle. Foodservice +3% De bestedingen aan duurzaam voedsel steeg met 9% het hardst vorig jaar in het supermarktkanaal. Koffie en thee (+36%) en Eieren (+25%) lieten daar de grootste stijgingen zien. Binnen foodservice was de stijging 3%. Speciaalzaken voor duurzame voeding laten een daling van 1% zien. Gemld wordt dat de omzet aan duurzaam voedsel in dit kanaal na 2014 geen stijging meer gekend heeft. De stijging in het supermarktkanaal laat zich voor een belangrijk deel verklaren door de procentuele stijging (+122%!) van de producten met het keurmerk On the Way to PlanetProof (het vroegere Milieukeur, red.) Daarnaast is er sprake van een flinke stijging bij de keurmerken onder Overig (+54%). Keurmerken UTZ Certified (+€98 mln.), Beter Leven (+€ 71 mln.) en Biologisch (+€67 mln.) zijn de keurmerken met de grootste absolute stijging in bestedingen. Beter Leven (ruim € 1,6 mld.) is van de steekproef in 2018 het grootste keurmerk qua omzet, gevolgd door Biologisch (ruim € 1,3 mld.) en UTZ Certified (ruim € 1,0 mld.) Naar schatting heeft de Nederlandse consument in 2018 in totaal circa € 1,6 mld. besteed aan duurzaam voedsel met het keurmerk Biologisch. Dit is inclusief de afzet van biologisch in afzetkanalen buiten de steekproef. Bron: Wageningen Economic Research/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



Tweede Bufkes-vestiging open bij Plus-supermarkt

Formulenieuws - Plus supermarkt in Budel-Schoot heeft op 6 september de deuren geopend van de supermarkt Bufkes. Het is de tweede Plus-supermarktlocatie met het Bourgondische lunchconcept. In beide supermarkten heeft Bufkes zich gevestigd als shop-in-shop locatie.

Lees bericht

Dirk van den Broek opent Dirk Pitstop voor Formule 1 fans

Formulenieuws – Supermarktketen Dirk van den Broek opent, tijdens het aankomende raceweekend in Zandvoort, een speciale gemakswinkel met de naam Dirk Pitstop. De tijdelijke winkel is geopend van donderdag 2 september tot en met zondagavond 5 september, en zit recht tegenover het station in Zandvoort.

Lees bericht

Ciarán Forde benoemd tot hoogleraar ‘Sensory Science’

Benoeming - Het College van Bestuur van Wageningen University & Research (WUR) heeft Ciarán Forde benoemd tot nieuwe hoogleraar en leerstoelhouder van de leerstoelgroep Sensory Science and Eating Behaviour van Wageningen University & Research, een van de vijf leerstoelgroepen van de afdeling Humane Voeding en Gezondheid.

Lees bericht


Effecten versoepelingen teken zich af in foodservice

Analyse - Hoewel de effecten van de versoepelingen in de horeca op 28 april zich in P5 nog niet volledig laten zien, zijn al wel de eerste signalen zichtbaar. Helemaal met het mooie weer van de afgelopen dagen gaat de volgende periode er nog beter uitzien, maar P5 was al een opsteker, zij het dat er nog wel veel werk aan...

Lees bericht




© 2021 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid