Consumentenbestedingen stegen in 2023 met 6%


Consumenten veranderde hun winkelgedrag, (soft) discounters wonnen marktaandeel

Analyse - De consumentenbestedingen in fast moving consumer goods (FMCG) en Tech & Durables (T&D) stegen in 2023 met 6 procent ten opzichte van 2022. Het markttotaal komt daarmee uit op 78,6 miljard euro in 2023. Dat blijkt uit de nieuwe NIQ Retail Spend Barometer, die de verkoopgegevens verzamelt van zowel NIQ als GfK. 

De hogere bestedingen werden vooral gedreven door prijsstijgingen voor voedingsmiddelen en drogisterijproducten, terwijl tegelijkertijd een premiumisatie kan worden waargenomen voor T&D-producten.

Compleet

De NIQ Retail Spend Barometer geeft een compleet overzicht van de bestedingen in de FMCG-sector (alledaagse producten, zoals verse- en houdbare levensmiddelen, dranken en drogisterijproducten) en in de T&D-sector (consumptiegoederen, huishoudelijke apparaten, doe-het-zelf en kleding) in Nederland. Dit cross-category en cross-channel big data-overzicht, gebaseerd op echte verkoopgegevens, is uniek. De NIQ Retail Spend Barometer zal in de toekomst elk kwartaal verschijnen.

Inflatie

Consumenten in Nederland gaven in 2023 in totaal 7,9 procent meer uit aan FMCG-producten dan in 2022, terwijl het totale verkochte volume in dezelfde periode daalde. De reden voor de daling van het verkoopvolume is een herstel naar normaal van de sterk door Covid beïnvloede volumes in 2022. Want, in 2023 na de pandemie, nam de consumptie buitenshuis en onderweg weer toe. Ook speelde in 2023 de inflatie een belangrijke rol: de omzetgroei is vooral gerealiseerd door stijgende prijzen en was in de eerste helft van 2023, door de genoemde inflatie, beduidend hoger dan in de tweede helft van het jaar. De prijzen in de supermarkten stegen het afgelopen jaar met 12.4%. Een voorbeeld is olie, dat in de loop van twee jaar een cumulatieve prijsstijging van 55 procent kende. Daarnaast besteden consumenten door de prijsstijgingen een groter percentage van hun FMCG-uitgaven aan essentiële zaken zoals brood (15 procent omzetgroei) en zuivelproducten (12 procent omzetgroei).

Toegevoegde waarde

Consumenten reageerden op de hogere prijzen door hun winkelgedrag aan te passen. Ze besteedden meer aandacht aan kortingsacties en kozen voor de huismerken van de retailers, die meestal goedkoper zijn. Daarnaast winnen (soft) discounters marktaandeel. Tegelijkertijd bleek uit de data van 2023 dat consumenten bereid zijn een hogere prijs te betalen voor producten met toegevoegde waarde. Dit geldt in het bijzonder voor innovatieve, milieuvriendelijke artikelen of producten met een "Good for You"-claim.

De gegevens zijn afkomstig van NielsenIQ en GfK retailmarktmetingen , die samen de omzet van meer dan 350.000 retailpartners wereldwijd meten.

Bron: NielsenIQ/GFK/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



Jumbo viert Pasen maar wil ook nieuwe formule tonen

Formulenieuws – In het weekend voorafgaand aan Pasen houdt Jumbo in al haar elf Jumbo Foodmarkten in Nederland een grote paasproeverij: ‘Proef Pasen’. In het weekend van 11 en 12 april kunnen klanten tal van verse paasheerlijkheden proeven en inspiratie opdoen voor een feestelijk Paasweekend samen, want Pasen vier je samen zoals de tv-commercial van Jumbo uitdraagt. Jumbo heeft meer dan 350 paasproducten voor...

Lees bericht

PLMA wordt grootste private labelbeurs ooit

Vakbeurzen – De Private Label Manufacturers Association (PLMA) zal van 20 tot en met 21 mei haar grootste World of Private Label International Trade Show organiseren in de RAI Amsterdam Convention Centre. De vakbeurs belooft het grootste privatlabel- event ooit te worden, met een recordaantal exposanten en evenzeer veel retailers en fabrikanten. De beurs heeft daarmee haar positie als belangrijkste ontmoetingsplaats voor de...

Lees bericht

Poiesz en Bidfood introduceren foodconcept voor de zorg

Samenwerking – Supermarktketen Poiesz en Bidfood hebben de handen ineen geslagen om de zorgmarkt beter te bedienen. Poiesz die vooral gevestigd is in Noord-Nederland gaan een compleet zorgconcept aanbieden met een persoonlijk en regionaal assortiment onder de naam Smakeluk. De samenwerking werd op het HorecaEvenTT in Leeuwarden bekendgemaakt.

Lees bericht


Quirine de Weerd van Lidl MVO Manager van 2024

Verkiezing - Quirine de Weerd, hoofd corporate affairs bij Lidl Nederland, is door Van der Molen E.I.S. uitgeroepen tot MVO Manager van het Jaar 2024. De titel is een erkenning voor haar jarenlange inzet en bijdrage aan duurzaamheid, waarmee ze binnen en buiten de organisatie impact maakt.

Lees bericht

Nieuwe versconcepten in nieuwe Jumbo Foodmarkt Breda

Foodmarkt - Jumbo Supermarkten heeft woensdag de compleet vernieuwde Jumbo Foodmarkt in Breda geopend. Ruim elf jaar na de opening in maart 2013 van deze allereerste Jumbo Foodmarkt, wil de supermarktketen laten zien dat zij opnieuw het verschil kunnen maken in versbeleving en smaak. Daarom zijn nieuwe versconcepten toegevoegd aan de Foodmarkt.

Lees bericht



© 2025 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid