Consumentenbestedingen stegen in 2023 met 6%


Consumenten veranderde hun winkelgedrag, (soft) discounters wonnen marktaandeel

Analyse - De consumentenbestedingen in fast moving consumer goods (FMCG) en Tech & Durables (T&D) stegen in 2023 met 6 procent ten opzichte van 2022. Het markttotaal komt daarmee uit op 78,6 miljard euro in 2023. Dat blijkt uit de nieuwe NIQ Retail Spend Barometer, die de verkoopgegevens verzamelt van zowel NIQ als GfK. 

De hogere bestedingen werden vooral gedreven door prijsstijgingen voor voedingsmiddelen en drogisterijproducten, terwijl tegelijkertijd een premiumisatie kan worden waargenomen voor T&D-producten.

Compleet

De NIQ Retail Spend Barometer geeft een compleet overzicht van de bestedingen in de FMCG-sector (alledaagse producten, zoals verse- en houdbare levensmiddelen, dranken en drogisterijproducten) en in de T&D-sector (consumptiegoederen, huishoudelijke apparaten, doe-het-zelf en kleding) in Nederland. Dit cross-category en cross-channel big data-overzicht, gebaseerd op echte verkoopgegevens, is uniek. De NIQ Retail Spend Barometer zal in de toekomst elk kwartaal verschijnen.

Inflatie

Consumenten in Nederland gaven in 2023 in totaal 7,9 procent meer uit aan FMCG-producten dan in 2022, terwijl het totale verkochte volume in dezelfde periode daalde. De reden voor de daling van het verkoopvolume is een herstel naar normaal van de sterk door Covid beïnvloede volumes in 2022. Want, in 2023 na de pandemie, nam de consumptie buitenshuis en onderweg weer toe. Ook speelde in 2023 de inflatie een belangrijke rol: de omzetgroei is vooral gerealiseerd door stijgende prijzen en was in de eerste helft van 2023, door de genoemde inflatie, beduidend hoger dan in de tweede helft van het jaar. De prijzen in de supermarkten stegen het afgelopen jaar met 12.4%. Een voorbeeld is olie, dat in de loop van twee jaar een cumulatieve prijsstijging van 55 procent kende. Daarnaast besteden consumenten door de prijsstijgingen een groter percentage van hun FMCG-uitgaven aan essentiële zaken zoals brood (15 procent omzetgroei) en zuivelproducten (12 procent omzetgroei).

Toegevoegde waarde

Consumenten reageerden op de hogere prijzen door hun winkelgedrag aan te passen. Ze besteedden meer aandacht aan kortingsacties en kozen voor de huismerken van de retailers, die meestal goedkoper zijn. Daarnaast winnen (soft) discounters marktaandeel. Tegelijkertijd bleek uit de data van 2023 dat consumenten bereid zijn een hogere prijs te betalen voor producten met toegevoegde waarde. Dit geldt in het bijzonder voor innovatieve, milieuvriendelijke artikelen of producten met een "Good for You"-claim.

De gegevens zijn afkomstig van NielsenIQ en GfK retailmarktmetingen , die samen de omzet van meer dan 350.000 retailpartners wereldwijd meten.

Bron: NielsenIQ/GFK/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Kipster gaat dankzij Lidl van drie naar tien Kipsterstallen

Formulenieuws - Lidl en Kipster hebben in Barneveld officieel de derde Kipsterstal geopend. Bij die gelegenheid is tevens gesproken over het uitbreiden van het aantal stallen naar tien. Ook lanceerde Lidl een nieuw product: het Kipster-brood. De akkers waar het graan groeit worden bemest met Kipster kippenmest. Hiermee is de Kipster kringloop gesloten.

Lees bericht


Giftclub opent 8 nieuwe winkels in half jaar tijd

Formulenieuws - De Giftclub opende eind juni en begin juli drie nieuwe franchise Giftclub winkels in IJsselstein, Kloosterzande en Hengelo. Eerder dit jaar opende al vijf andere Giftclubs hun deuren. Zeven locaties worden gerund door supermarktondernemers, die per 1 juli in hun supermarkt moesten stoppen met de verkoop van tabak.

Lees bericht


Samenwerking HEMA en La Place eindigt in augustus

Formulenieuws – De La Place restaurants in de HEMA locaties in Hilversum en Alkmaar zullen per week 33 en 34 hun deuren sluiten. De sluiting in de eerste helft van augustus is het gevolg van de voorgenomen verzelfstandiging van La Place. De La Place-producten blijven wel beschikbaar voor de klanten van Jumbo. Ook de verskeukens bij de Jumbo supermarkten blijven in hun huidige...

Lees bericht


Restaurantketen La Place verder als zelfstandige organisatie

Formulenieuws – Het hing al een tijdje in de lucht, maar maandag is bekendgemaakt dat La Place, onderdeel van Jumbo, verder gaat als zelfstandige organisatie. Na een strategische heroverweging heeft Koninklijke Jumbo Food Groep de intentie om de activiteiten van de foodserviceformule onder te brengen in een zelfstandige joint venture met Koninklijke Jumbo Food Groep en Vermaat als beoogd aandeelhouders.

Lees bericht

Half-om-half gehakt bij AH voortaan ook met rund en kip

Duurzaamheid – Binnen twee weken komt Albert Heijn met gehakt, worstjes en hamburgers die bestaan uit vlees gemengd van kippenvlees en rundvlees. Die producten hebben niet alleen minder CO2-uitstoot, maar worden ook goedkoper aangeboden in de winkels. De supermarktketen maakte de innovatie bekend tijdens de presentatie van het zevende duurzaamheidsverslag.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid