Consumentenvertrouwen voor het eerst in 4 jaar negatief


Marktcijfers - Voor het eerst in vier jaar is het consumentenvertrouwen negatief. Het consumentenvertrouwen komt deze maand uit op -2, zo meldt het CBS vandaag. Sinds februari 2015 kende het vertrouwen van consumenten weliswaar schommelingen, maar is het niet meer negatief geweest. In januari van dit jaar lag het vertrouwen nog op 1. Belangrijkste reden voor de daling is het oordeel over het economisch klimaat en de verslechterde koopbereidheid. Consumenten zijn negatiever over hun financiële situatie in de afgelopen 12 maanden en vinden de tijd voor het doen van grote aankopen minder gunstig. Met -2 ligt het consumentenvertrouwen in februari echter nog boven het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (- 3), aldus het CBS in een toelichting. Het vertrouwen bereikte in januari 2000 de hoogste stand ooit (36). Het dieptepunt werd bereikt in maart 2013 (-41). Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Aantal reizigers luchthavens in april met 98% gedaald

Luchtvaart - In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers.

Lees bericht

Horecasector zwaar getroffen in eerste kwartaal 2020

Omzetcijfers - De horeca is een van de zwaarst getroffen sectoren door de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. De omzet nam in het eerste kwartaal van 2020 met 14 procent af ten opzichte van het voorgaande kwartaal. De omzetdaling was de eerste in zeven jaar tijd. Dat meldt het CBS.

Lees bericht


Online platforms vooral populair vanwege bestellen maaltijden

Analyse - Van de Nederlanders van 12 jaar of ouder heeft 58 procent in 2019 wel eens gebruik gemaakt van online platforms om goederen of diensten te bestellen of uit te wisselen. Het vaakst bestelden mensen maaltijden, kochten tweedehands goederen of boekten een accommodatie via zo’n online platform.

Lees bericht


Bouwmarkten en supers plussen fors in omzet

Analyse – Bouwmarkten en supermarkten zijn de bedrijven die sterk profiteren van de coronamaatregelen. De bouwmarkten hebben in de derde week van maart zelfs meer dan 50 procent meer omgezet gedraaid dan een jaar eerder. Ook de omzet bij supermarkten blijft onverminderd hoog.

Lees bericht

Kwalitaria en Délifrance starten kaartenactie tegen eenzaamheid

Formulenieuws - Kwalitaria en Délifrance starten gezamenlijk een kaartenactie tegen eenzaamheid. Met deze actie hopen de fastservice- en broodformules wat positiviteit te brengen in deze moeilijke tijd. Bovendien blijken Nederlanders zich volgens de vandaag gepresenteerde CBS-cijfers sowieso al eenzaam te voelen.

Lees bericht



© 2020 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid