Consumptiebehoefte in horeca is veranderd na eerste lockdown


Volle terrassen van de zomer in Middelburg

Analyse - Horeca in Nederland heeft na de eerste lockdown de weg omhoog vrij snel weten te vinden. Halverwege juli is het omzetniveau zelfs even gestegen tot het niveau van 2019. Opvallend genoeg bleek de consumptiebehoefte van de horecagast na de lockdown op een aantal vlakken wel te zijn veranderd ten opzichte van 2019.

De gegevens komen uit een jaarlijkse analyse van TAPP, dat consumpties in 4000 zaken in Nederland monitort en analyseert. TAPP verzamelt verkoopdata rechtstreeks uit de horeca en vertaalt deze naar consumptiepatronen en marktontwikkelingen. Uit die analyse blijkt dat vanaf het moment dat de eerste lockdown is aangekondigd de omzet direct kelderde, om even later, gedurende de lockdown, volledig tot stilstand te komen. In tegenstelling tot de eerste weken, die goed verliepen. “De omzetcijfers lagen gemiddeld boven de cijfers van 2019. Het was dan ook een ongelofelijke schok om te zien dat de horeca zo plotsklap stil kwam te liggen”, aldus Meike Nederstigt van TAPP.

Na de eerste lockdown hadden veel horecaondernemers ook nog te maken met beperkingen. Maar door flexibel te zijn en snelle aanpassingen te realiseren hebben toch veel ondernemers, ondanks de maatregelen, hun deuren weten te openen. “De vakantiegangers bleven thuis, en met het goede weer als steuntje in de rug, is de horeca na die eerste lockdown voorzichtig weer omhoog gekropen. Met als hoogtepunt dat de omzetcijfers medio juli zelfs het niveau van 2019 haalde,” volgens TAPP. In de overige zomerweken bleef dit percentage hangen rond de tachtig procent.

Meer gedistilleerd

TAPP registreerde op basis van miljoenen consumpties bij in de 4000 horecalocaties ook een veranderde consumptiebehoefte in de periode na de eerste lockdown ten opzichte van dezelfde periode in 2019. Nederstigt: “Enkele hele bijzondere ook, zo bestellen veel Nederlanders na de lockdown vaker sterke drank, in vergelijking met vorig jaar. Bijna negen procent vaker is sterke drank op de rekening verschenen.”

Rum versus gin

Ook in soorten sterke drank traden verschillen op. Voor de lockdown bleek met name rum van de gedistilleerde dranken te winnen aan populariteit. Gin bleek in die periode veel minder in trek dan voorheen. De consumptie van gin daalde met elf procent, naar rum was acht procent meer vraag. Na de lockdown nam de algehele populariteit van gedistilleerd toe, maar werd rum minder vaak besteld dan voor de lockdown.

Aandeel speciaalbier neemt toe

Niet alleen gedistilleerd won aan populariteit. Na de eerste lockdown loopt het percentage pils dat in de horeca besteld wordt terug, terwijl het percentage voor speciaalbier juist toeneemt. Nadat de horeca afgelopen zomer weer opstartte, is bijna tien procent minder pils genuttigd. De vraag naar speciaalbier steeg ondertussen met acht procent. “Speciaalbier is natuurlijk al langer in toenemende mate populair, maar dit is wel een bijzonder sterke toename. Aannemelijk is dat men minder pils bestelde omdat, vanwege het beperkt aantal gasten dat naar binnen mocht, relatief weinig tijd werd doorgebracht in de horeca. Hierdoor trakteerde men zichzelf wellicht eerder op speciaalbier en gedistilleerd.”

Bron: TAPP/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



Thuisbrouwer Piet Reniers toont zijn eigen gebrouwen Brand- speciaalbier

Bier – De Eindhovenaar Piet Reniers, winnaar van de Brand Bierbrouwwedstrijd, heeft vrijdagavond de presentatie van zijn eigen gebrouwen Brand speciaalbier in Loods 61 in Eindhoven feestelijk gevierd. De Limited Edition Brand Premium Winter is vanaf nu verkrijgbaar in de horeca. Thuisbrouwer Piet Reniers heeft in mei de 8e editie van de Brand Bierbrouwwedstrijd in Wijlre gewonnen. Hij versloeg maar liefst 318 thuisbrouwers....

Lees bericht

Brand introduceert nieuw ‘thuisbier’ Gose

Brouwwedstrijd - Thuisbrouwer Jens van Riel uit Woerden heeft, na het winnen van de Brand Bierbrouwwedstrijd, zijn speciaalbier Brand Gose geïntroduceerd. In zijn woonplaats vierde hij afgelopen vrijdag samen met zijn familie en (bier)vrienden de introductie van het nieuwe speciaalbier in ’t Bierhuys. Jens van Riel won in juni 2018 de zevende editie van de Brand Bierbrouwwedstrijd. Samen met...

Lees bericht

Swinkels Family Brewers neemt Bier & cO over

Overname – Swinkels Family Brewers heeft handelshuis Bier&cO overgenomen. Door deze krachtenbundeling spelen de Nederlandse brouwer en het handelshuis in op groeiende vraag naar ambachtelijke lokaal- en speciaalbieren en dragen zij bij aan het logistieke gemak voor ondernemers om speciaalbieren in het assortiment op te kunnen nemen. Met de overname versterkt Swinkels Family Brewers de lokale relevantie van haar portfolio...

Lees bericht


In de voortuin van Grolsch introduceert Brand speciaalbier Porter

Wedstrijd – De Enschedeërs Dennis Pancras en Niels Bosman zorgden ervoor dat het door deze thuisbrouwers gebrouwen en winnende speciaalbier Porter van Brand in de Grote Kerk in Enschede werd geïntroduceerd. Hierdoor konden belangstellenden het Limburgse speciaalbiertje in de voortuin van Grolsch voor het eerst proeven. Dennis Pancras en Niels Bosman wonnen in mei 2016, na een recordaantal inzendingen, de...

Lees bericht



© 2021 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid