Consumptiemomenten tussendoor groeien met 53%


Analyse - De coronacrisis heeft enorme gevolgen voor de verschuivingen in de eet- en drinkgewoontes van de Nederlandse consument. Opvallende uitschieter naar boven zijn de tussendoortjes met meer dan 50 procent.

Dat blijkt uit een analyse van het Rotterdamse bureau Datlinq. Door die enorme groei van 53% van het aantal consumptiemomenten thuis en de marktconforme daling van de tussendoortjes buitenshuis (- 69%) resulteert dat in per saldo 19% meer tussendoor consumptiemomenten in het tweede kwartaal. Opvallend was dat er niet meer alcoholische dranken bij werden gedronken en ook de warme dranken een lichte daling kenden.

De daling van alcoholische dranken geldt voor bier, wijn en gedistilleerd. En naast alcoholische dranken zijn het cake/taart en de warme maaltijd die op een daling van -80% of meer staan in de buitenshuis consumptie. Zuiveldranken, water en brood(beleg) houden relatief beter stand met een daling van rond de 50%. Ook binnenshuis neemt wijn af tegenover de sterkste stijgers zoals gedistilleerd, frisdrank, zoetwaren en cake/taart.

De Out of Home Shopper Monitor is een gezamenlijk initiatief van Datlinq en Rien de Koning   De Monitor brengt de bezoeken en bestedingen op het gebied van eten en drinken in kaart per moment, regio en doelgroep.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Thuisbezorging in 4 weken tijd met 20% gestegen

Analyse – De horeca is deze zomer minder hard gestegen dan in de zomer van vorig jaar. Anders ligt dat bij thuisbezorging. Dat blijft maar doorstijgen. De afgelopen 4 weken wederom met 20 procent (van 6,5% van de avondmaaltijden thuis naar 7,9%).

Lees bericht



Effecten versoepelingen teken zich af in foodservice

Analyse - Hoewel de effecten van de versoepelingen in de horeca op 28 april zich in P5 nog niet volledig laten zien, zijn al wel de eerste signalen zichtbaar. Helemaal met het mooie weer van de afgelopen dagen gaat de volgende periode er nog beter uitzien, maar P5 was al een opsteker, zij het dat er nog wel veel werk aan...

Lees bericht

‘Bezoek horeca blijft dalen, thuisbezorging stijgt 50%’

Analyse - Het aantal bezoeken aan de horeca blijft dalen. Ook bij fastservice, of de fastfoodbedrijven, die het relatief goed doen met een daling van ‘maar’ 34% van het aantal bezoeken ten opzichte van vorig jaar. Daar staat tegenover het aandeel van thuisbezorgde maaltijden. Dat is gegroeid met bijna 50%.

Lees bericht



Scale-up Roamler koopt Nederlandse dataverzamelaar Datlinq

Overname – Roamler neemt het Rotterdamse bedrijf Datlinq over, een bedrijf gespecialiseerd in foodservice- en foodretail-data. De bedrijven gaan in de nieuwe combinatie de krachten op het gebied van dataverzameling, het creëren van inzichten en crowd-based activaties in winkels bundelen. Merken hebben door het samengaan straks voor de eerste keer de mogelijkheid om volledig te automatiseren en realtime inzicht te...

Lees bericht



© 2022 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid