Corona verdeelt foodsector in winnaars en verliezers


Analyse - De coronacrisis heeft grote gevolgen voor de foodsector, zo blijkt uit de Sectorprognoses Food 2021/2022 van ABN AMRO. Er is binnen de sector een tweedeling zichtbaar tussen ondernemers die profiteren van de crisis en de bedrijven die eronder lijden.

Leveranciers in foodretail zien hun omzetten fors toenemen en de bedrijven die aan de horeca of evenementensector hebben weinig perspectief en lijden juist omzetverlies.

Het maandelijkse omzetverlies in de foodbranche is in de huidige lockdown wel minder groot dan tijdens de eerste lockdown, omdat bedrijven beter zijn ingericht op de anderhalvemetersamenleving. De daling van de afzet is dan ook minder diep, maar duurt wel langer.

Drankensector

De sluiting van de horeca heeft ook sterk dalende drankomzetten tot gevolg, laat ABN Amro weten. Lichtpuntje is de stijging in alcoholvrij bier. Want de bieromzet daalde in 2020 weliswaar met 14 procent ten opzichte van het jaar ervoor,  de volumes van alcoholvrij bier stegen met +8,5 procent aanzienlijk, volgens cijfers van Nederlandse Brouwers.

Herstel van de foodsector verwacht de bank pas in de tweede helft van 202. Hierdoor zal ook de drankensector met circa 2 procent dit jaar opkrabbelen. ABN AMRO verwacht in 2022 een hogere groei van 6 procent voor deze subsector.

Vleesvervangers +20%

Ook voor de vleessector blijft de eerste helft van dit jaar uitdagend. De gemiste afzet naar het horecakanaal wordt niet goedgemaakt door de stijging van de vleesverkopen via de supermarkten. De verkoop van vleesvervangers nam in 2020 flink toe met circa 20 procent. Ook in de zuivel winnen alternatieven van gangbare producten als melk, yoghurt, room en desserts verder terrein. Zo is de supermarktverkoop van alternatieve zuivel - met als hoofdingrediënt bijvoorbeeld haver of soja - met een derde gestegen.

Verspakketten

Het vooruitzicht voor de groente- en fruitsector is positief. Zo is sprake van een groeiende vraag naar verspakketten (+30 procent), ten koste van kant-en-klaar producten.

Tweede helft 2021

Hoewel de vooruitzichten voor de foodsector op korte termijn nog niet hoopvol zijn, biedt de tweede helft van dit jaar betere vooruitzichten. “Het venijn zit vooral in de duur van de lockdown. Nu de pandemie voortduurt, wordt de tweedeling tussen bedrijven die hiervan profiteren of eronder lijden, nog duidelijker zichtbaar”, vertelt Nadia Menkveld, Sector Econoom Food van ABN AMRO. “Gelukkig biedt de tweede helft van dit jaar uitzicht op verbetering. Zodra de horeca en evenementensector weer open gaan, zal de afzet naar deze kanalen weer toenemen. We zagen dat de omzet in de zomer van 2020 snel weer opveerde, dat biedt hoop voor dit jaar.”

Bron: ABN AMRO/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



Horecavakbeurs Gastvrij Rotterdam breekt alle records

Vakbeurzen - Ruim 450 exposanten en 16.757 bezoekers bezochten tijdens de afgelopen dagen Gastvrij Rotterdam. Daarmee is het eerdere record in 2019 met 16.303 bezoekers verslagen en werd de horecavakbeurs afgelopen dagen in Rotterdam Ahoy de grootste editie tot nog toe.

Lees bericht

SIAL Paris komt met nieuwe digitale catalogus

Vakbeurzen – SIAL Paris, internationale vakbeurs die van 15 tot en met 19 oktober wordt gehouden,  komt met een nieuwe digitale catalogus. Op de CXMP marktplaats treft de gebruiker een overzicht aan van ruim 7.000 aanwezige exposanten en hun producten. De digitale catalogus moet een hulpmiddel zijn voor exposanten en bezoekers om 365 dagen van het jaar commercieel in contact te zijn.

Lees bericht

‘Gastvrij Rotterdam moet vastigheid bieden in onzekere tijden’

Interview - Gastvrij Rotterdam had bij de editie van vorig jaar het geluk dat ze plaatsvond in een periode dat de coronamaatregelen werden versoepeld. Toch schaalde de beursorganisatie de veiligheidsmaatregelen voor de bezoekers niet af. ‘We hadden van tevoren afgesproken om de beurs veilig te organiseren voor deelnemers en bezoekers en dat hebben we gedaan’, aldus beursorganisator Robert Melaard aan...

Lees bericht



Join Program wint contract campus Booking.com

Catering - Booking.com kiest voor cateringvernieuwer Join Program om het complete voedsel- en drank aanbod te produceren en faciliteren voor het nieuwe kantoor. Booking.com verhuist in 2023 naar een nieuwe campus en heeft in Join Program de partner gevonden om ervoor te zorgen dat alle HQ-medewerkers zich thuis gan voelen.

Lees bericht



© 2022 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid