Coronamaatregelen treffen Sligro fors


Zowel in Nederland als in België heeft Sligro over de afgelopen twee jaar marktaandeel gewonnen

Groothandel – De COVID-19-uitbraak en de daarop volgende overheidsmaatregelen hebben grote effecten gehad op de afzetmarkten van Sligro. Zowel in Nederland als in België werd de Sligro Food Group fors getroffen. Over het eerste half jaar in 2020 realiseerde de Brabantse groothandel een omzet van €943 miljoen, een daling van bijna 17 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Op het toppunt van de coronacrisis lag de omzetdaling bij de groothandel, mede door de volledige sluiting van de horeca op 55%. Later, toen de maatregelen in de horeca iets werden versoepeld, werd dit verlies teruggebracht tot 35%.

Verlies 72 miljoen

Ook België werd hard getroffen door de coronamaatregelen, Sligro is bezig deze markt te bewerken en blijft dat ook vol vertrouwen doen, maar zag zich wel genoodzaakt door de crisis tientallen miljoenen euro’s af te schrijven op de Belgische activiteiten, wat bijdroeg aan een nettoverlies van 72 miljoen euro.

Postief

Lichtpuntjes tijdens de coronacrisis waren er voor Sligro in het op niveau houden van de omzet in zorg en petrol. De groothandel in het petrolkanaal met name de omzet overeind te houden door de sterke groei in de verkoop van tabakswaren, zo laat het bedrijf weten. Ook de openstelling van de zelfbedieningsgroothandels voor consumenten zorgde voor positieve omzetten, maar die wisten het verlies in de andere sectoren, zoals horeca en catering, niet te compenseren. Ook de eerdere gedane overname van groothandel De Kweker voegde €42 miljoen (niet-autonome) omzet toe.

Ook investeren

De coronaperiode zorgde er voor dat er tal van korte termijn maatregelen genomen moesten worden, zowel in Nederland als België. Maar ondanks de noodzakelijke korte termijn ingrepen, is de groothandel ook blijven investeren in de belangrijke programma’s zoals benoemd in het jaarthema ‘Geef me de vijf’. Op sommige vlakken is zelfs een versnelling doorgevoerd. Waar met name stappen zijn gezet is het integreren van de bestelfaciliteiten voor de eigen klanten en die van De Kweker en Heineken. In juli gingen de eerste klanten van De Kweker al over op het nieuwe SAP onlineplatform en later dit jaar ook de klanten van Heineken. Sligro komt daarmee integratie en de gedane belofte van één order, één levering, één factuur eerder dan gepland na.

Waakzaam

Gezien alle onzekerheden in de markt, waagt Sligro zich niet aan voorspellingen. De groothandel geeft aan: “Wij blijven waakzaam en passen onze organisatie voor een langere periode op deze vooruitzichten aan. Strak op de kosten en gericht investeren blijft het devies, waarbij ook eerdere keuzes in organisatiestructuur en prioriteiten worden heroverwogen.” Zo is Sligro gestart met het verder integreren van werkzaamheden die zowel in Nederland als België worden gedaan zoals bijvoorbeeld in de supply chain. “We zullen de mogelijkheden daartoe op andere domeinen de komende maanden verder onderzoeken en doorvoeren. Waar we in Nederland eerder kozen om een deel van ons transport zelf ter hand te nemen, hebben we deze plannen voorlopig ‘on hold’ gezet en zijn de transportcollega’s van De Kweker overgegaan naar twee van onze transportpartners”, aldus Sligro.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Plaza digitaliseert verder met orderkiosken

Formulenieuws - Plaza ’t Krûûspunt op Ameland is in mei gestart met orderkiosken. Het cafetariabedrijf wil met de plaatsing van de bestel- en afrekenzuilen inspelen op de toenemende vraag naar snelheid en gemak. Het is de derde Plaza-locatie die de stap naar verdere digitalisering maakt.

Lees bericht



SWO De Splinter wijzigt naam in GemaQ en gaat adviseren

Petrol – De wereld van tankstations verandert en dus verandert SWO De Splinter. Niet alleen krijgt de inkoop- en samenwerkingsorganisatie een nieuwe naam, ook de dienstverlening wordt uitgebreid. Er moet meer maatwerk worden geleverd voor de leden, zei voorzitter Rob van Herpen. Voor de nieuwe naam, is een oude naam nieuw leven ingeblazen, namelijk GemaQ.

Lees bericht

Sligro terug op omzetniveau van voor corona

Groothandel – Sligro wist in de eerste drie maanden van dit jaar de omzet naar een niveau te brengen van voor de coronamaatregelen. Weliswaar viel de omzet in catering nog wat tegen, maar daar tegenover stond een verdere groei in bezorging aan bedrijven.

Lees bericht


Volledig verbouwde Sligro Arnhem heropent 15 maart

Groothandel Dinsdag 15 maart wordt de volledig verbouwde Sligro-vestiging in Arnhem heropend. De opening wordt verricht door Angelique Schmeinck (24Kitchen), Kees Kiestra (directeur Sligro zelfbedieningsgroothandels en Raymond Clements (vestigingsdirecteur Sligro Arnhem).

Lees bericht

Groendus en Zoncoalitie realiseren zonnedaken voor Makro

Groothandel - Makro heeft een grote zonnecentrale in gebruik genomen op het dak van Makro Duiven. Op nog 4 andere daken wordt druk gebouwd. In totaal worden er 8.720 zonnepanelen geïnstalleerd met een vermogen van bijna 5.000 kilowattpiek, vergelijkbaar met het verbruik van ongeveer 1.500 huishoudens per jaar.

Lees bericht



© 2022 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid