Coronamaatregelen treffen Sligro fors


Groothandel – De COVID-19-uitbraak en de daarop volgende overheidsmaatregelen hebben grote effecten gehad op de afzetmarkten van Sligro. Zowel in Nederland als in België werd de Sligro Food Group fors getroffen. Over het eerste half jaar in 2020 realiseerde de Brabantse groothandel een omzet van €943 miljoen, een daling van bijna 17 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Op het toppunt van de coronacrisis lag de omzetdaling bij de groothandel, mede door de volledige sluiting van de horeca op 55%. Later, toen de maatregelen in de horeca iets werden versoepeld, werd dit verlies teruggebracht tot 35%.

Verlies 72 miljoen

Ook België werd hard getroffen door de coronamaatregelen, Sligro is bezig deze markt te bewerken en blijft dat ook vol vertrouwen doen, maar zag zich wel genoodzaakt door de crisis tientallen miljoenen euro’s af te schrijven op de Belgische activiteiten, wat bijdroeg aan een nettoverlies van 72 miljoen euro.

Postief

Lichtpuntjes tijdens de coronacrisis waren er voor Sligro in het op niveau houden van de omzet in zorg en petrol. De groothandel in het petrolkanaal met name de omzet overeind te houden door de sterke groei in de verkoop van tabakswaren, zo laat het bedrijf weten. Ook de openstelling van de zelfbedieningsgroothandels voor consumenten zorgde voor positieve omzetten, maar die wisten het verlies in de andere sectoren, zoals horeca en catering, niet te compenseren. Ook de eerdere gedane overname van groothandel De Kweker voegde €42 miljoen (niet-autonome) omzet toe.

Ook investeren

De coronaperiode zorgde er voor dat er tal van korte termijn maatregelen genomen moesten worden, zowel in Nederland als België. Maar ondanks de noodzakelijke korte termijn ingrepen, is de groothandel ook blijven investeren in de belangrijke programma’s zoals benoemd in het jaarthema ‘Geef me de vijf’. Op sommige vlakken is zelfs een versnelling doorgevoerd. Waar met name stappen zijn gezet is het integreren van de bestelfaciliteiten voor de eigen klanten en die van De Kweker en Heineken. In juli gingen de eerste klanten van De Kweker al over op het nieuwe SAP onlineplatform en later dit jaar ook de klanten van Heineken. Sligro komt daarmee integratie en de gedane belofte van één order, één levering, één factuur eerder dan gepland na.

Waakzaam

Gezien alle onzekerheden in de markt, waagt Sligro zich niet aan voorspellingen. De groothandel geeft aan: “Wij blijven waakzaam en passen onze organisatie voor een langere periode op deze vooruitzichten aan. Strak op de kosten en gericht investeren blijft het devies, waarbij ook eerdere keuzes in organisatiestructuur en prioriteiten worden heroverwogen.” Zo is Sligro gestart met het verder integreren van werkzaamheden die zowel in Nederland als België worden gedaan zoals bijvoorbeeld in de supply chain. “We zullen de mogelijkheden daartoe op andere domeinen de komende maanden verder onderzoeken en doorvoeren. Waar we in Nederland eerder kozen om een deel van ons transport zelf ter hand te nemen, hebben we deze plannen voorlopig ‘on hold’ gezet en zijn de transportcollega’s van De Kweker overgegaan naar twee van onze transportpartners”, aldus Sligro.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Slimme Keuken van Sligro helpt chefs en zorgt voor meer marge

Groothandel - Sligro lanceert een nieuw, culinair concept: Slimme Keuken. Het concept helpt restaurants om meer marge te realiseren in minder tijd, zonder in te leveren op culinaire kwaliteit. Slimme Keuken helpt ook de chefs om hun gasten een gevarieerd menu aan te kunnen bieden met controle over de kosten.

Lees bericht

‘Gemiddeld restaurant mist 260.500 euro aan omzet in 2020’

Onderzoek – Gemiddeld zijn de restaurants € 260.500,- aan omzet misgelopen in 2020 als gevolg van de coronamaatregelen. 48% van de restaurants is gestart met afhalen tijdens de horecasluiting en 29% is gestart met bezorging. Dat blijkt uit een drietal metingen die Marketing4Results en groothandel Sligro over de afgelopen 3 maanden hebben gedaan in het kader van de Foodservice Denktank.

Lees bericht

Vleesproducent Beimer Meat is nu winkelier

Vleeswinkel – Wat moet je doen als de horecavraag uitvalt en je bent als vleesproducent voor een belangrijk deel afhankelijk van die sector? Precies, je begint een eigen winkel en dat is wat Beimer Meat in Enschede ook heeft gedaan. Voor het eerst in zijn 63-jarige bestaan heeft de producent een vleeswinkel geopend.

Lees bericht




Groothandels per 1 juni weer gesloten voor particulieren

Groothandels - De Nederlandse foodservicegroothandels zijn per 1 juni weer alléén open voor pashouders. Dat heeft het Centraal Bureau Levensmiddelen (CBL) dinsdagmorgen bekend gemaakt. Sinds 19 maart konden ook particulieren voor hun dagelijkse boodschappen bij de zelfbedieningsgroothandels terecht als gevolg van de grote drukte bij supermarkten en de grote versvoorraden in de foodservicebranche.

Lees bericht



© 2020 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid