Costa Coffee, McCafé en Starbucks grootste koffiecaféketens van Europa


Convenience - Het Britse Costa Coffee is in aantal vestigingen de grootste koffiecaféketen van Europa. Costa wordt gevolgd door McCafé, de koffieformule van McDonald’s en de Amerikaanse koffiecaféreus Starbucks op de derde plaats. De tien grootste koffieformules tellen in Europa in totaal 9340 koffiecafés, een groei van 5,5 procent en opzichte van 2014. Met uitzondering van de Russische koffieformule Shokoladnitsa zagen alle koffiecaféformules in de top-10 hun aantal vestigingen in Europa in 2015 toenemen. Dit blijkt uit marktgegevens van FoodService Europe & Middle East. Costa Coffee, McCafé en Starbucks zijn in aantallen vestigingen al jaren achtereen de grootste drie koffieformules in Europa. Afgelopen jaar zagen de drie koffiereuzen niet alleen hun aantal vestigingen in Europa toenemen, ook boekten ze recordomzetten waarmee ze hun positie op de Europese markt wisten te versterken. Het Duitse Tschibo, met 829 vestigingen de nummer 4 van Europa, neemt in vergelijking met de Britse en Amerikaanse koffiereuzen een bescheiden plaats in. Openen Voor het eerst tellen zowel Costa Coffee, McCafé als Starbucks alle drie in Europa meer dan tweeduizend koffiecafés. Starbucks wist in 2015 met 180 locaties erbij de meeste nieuwe vestigingen in Europa te openen. Costa Coffee opende er 141 en Coffee Island, de grootste Griekse koffiecaféformule van Europa, breidde het aantal vestigingen uit met 66. Coffee Island is in goed gezelschap want voor het eerst telt de top-10 van grootste koffieformules in Europa drie aanbieders uit Griekenland. Waar het Zuid-Europese land al jaren in een diepe economische crisis verkeert, doen de internationale Griekse koffieformules Coffee Island, Gregory’s en Everest het bijzonder goed. Zo groeide Coffee Island in 2015 in Europa naar 304 locaties (+27,7%) en Everest naar 224 koffiecafés (+25,8%). In absolute groeicijfers komen de beste resultaten van de Russische koffieformule Double B dat het aantal vestigingen in Europa in 2015 ruim verdubbelde, gevolgd door de Duitse koffiecaféketen Einstein Kaffee (+78%) en de Poolse marktleider Green Caffè Nero (+42%). Internationaal Koffiecafés van McCafé kan de consument in 26 Europese landen tegenkomen en daarmee is het in aantal vestigingen de meest wijdverspreide formule van Europa. Starbucks, aanwezig in 24 landen van Europa, is de nummer twee en espressoformule Segafredo, aanwezig in 19 landen, de nummer drie. Koffiecafés van Costa Coffee kan de koffieliefhebber in veertien landen van Europa tegenkomen. Concurrentiestrijd De groei van het aantal formules en de verdere versteviging van de positie van de drie internationaal grootste koffieformules, toont hoeveel ruimte de koffiemarkt in Europa heeft. De vraag naar topkwaliteit koffie buitenshuis en thuis blijft voorlopig groeien. De concurrentiestrijd zal de komende jaren echter fors toenemen met de opkomst van bakeries en tankstations die eveneens topkwaliteit koffie schenken, al dan niet bereid door een professionele barista, en de verdere verbetering van de kwaliteit van de koffiespecialiteiten geschonken door automaten in bedrijven, supermarkten, winkelcentra en on-the-go locaties. Bron: @FoodClicks/FoodService Europe 

Convenience - Het Britse Costa Coffee is in aantal vestigingen de grootste koffiecaféketen van Europa. Costa wordt gevolgd door McCafé, de koffieformule van McDonald’s en de Amerikaanse koffiecaféreus Starbucks op de derde plaats. De tien grootste koffieformules tellen in Europa in totaal 9340 koffiecafés, een groei van 5,5 procent en opzichte van 2014. Met uitzondering van de Russische koffieformule Shokoladnitsa zagen alle koffiecaféformules in de top-10 hun aantal vestigingen in Europa in 2015 toenemen. Dit blijkt uit marktgegevens van FoodService Europe & Middle East. Costa Coffee, McCafé en Starbucks zijn in aantallen vestigingen al jaren achtereen de grootste drie koffieformules in Europa. Afgelopen jaar zagen de drie koffiereuzen niet alleen hun aantal vestigingen in Europa toenemen, ook boekten ze recordomzetten waarmee ze hun positie op de Europese markt wisten te versterken. Het Duitse Tschibo, met 829 vestigingen de nummer 4 van Europa, neemt in vergelijking met de Britse en Amerikaanse koffiereuzen een bescheiden plaats in. Openen Voor het eerst tellen zowel Costa Coffee, McCafé als Starbucks alle drie in Europa meer dan tweeduizend koffiecafés. Starbucks wist in 2015 met 180 locaties erbij de meeste nieuwe vestigingen in Europa te openen. Costa Coffee opende er 141 en Coffee Island, de grootste Griekse koffiecaféformule van Europa, breidde het aantal vestigingen uit met 66. Coffee Island is in goed gezelschap want voor het eerst telt de top-10 van grootste koffieformules in Europa drie aanbieders uit Griekenland. Waar het Zuid-Europese land al jaren in een diepe economische crisis verkeert, doen de internationale Griekse koffieformules Coffee Island, Gregory’s en Everest het bijzonder goed. Zo groeide Coffee Island in 2015 in Europa naar 304 locaties (+27,7%) en Everest naar 224 koffiecafés (+25,8%). In absolute groeicijfers komen de beste resultaten van de Russische koffieformule Double B dat het aantal vestigingen in Europa in 2015 ruim verdubbelde, gevolgd door de Duitse koffiecaféketen Einstein Kaffee (+78%) en de Poolse marktleider Green Caffè Nero (+42%). Internationaal Koffiecafés van McCafé kan de consument in 26 Europese landen tegenkomen en daarmee is het in aantal vestigingen de meest wijdverspreide formule van Europa. Starbucks, aanwezig in 24 landen van Europa, is de nummer twee en espressoformule Segafredo, aanwezig in 19 landen, de nummer drie. Koffiecafés van Costa Coffee kan de koffieliefhebber in veertien landen van Europa tegenkomen. Concurrentiestrijd De groei van het aantal formules en de verdere versteviging van de positie van de drie internationaal grootste koffieformules, toont hoeveel ruimte de koffiemarkt in Europa heeft. De vraag naar topkwaliteit koffie buitenshuis en thuis blijft voorlopig groeien. De concurrentiestrijd zal de komende jaren echter fors toenemen met de opkomst van bakeries en tankstations die eveneens topkwaliteit koffie schenken, al dan niet bereid door een professionele barista, en de verdere verbetering van de kwaliteit van de koffiespecialiteiten geschonken door automaten in bedrijven, supermarkten, winkelcentra en on-the-go locaties. Bron: @FoodClicks/FoodService Europe 

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws




Starbucks lanceert nieuw koffie-concept met warme en koude dranken

Introductie – Starbucks komt met een nieuw ‘Self-Serve’- koffieconcept. Deze zelfbedieningsautomaat is de eerste van Starbucks die zowel warme als ijskoude dranken serveert, samen met zuivelvrije melkalternatieven. De nieuwe automaat, maakt onderdeel uit van het We Proudly Serve Starbucks Coffee Program, dat samen met Nestlé Professional is opgezet. Eerste kennismaking in Nederland voor consumenten zal zijn bij enkele Shell-tankstations.

Lees bericht




Yoghurt Barn laat toeslag op plantaardige melk vallen

Formulenieuws – Ontbijt- en lunchketen Yoghurt Barn legt geen toeslag meer op de plantaardige opties en maakt het daarmee voor de klanten gemakkelijker om hun keuze te maken. Oprichter Wouter Staal verwacht dat de keten met deze prijswijziging binnen een jaar een verdubbeling van het aandeel plantaardige melk kunnen bereiken.

Lees bericht



© 2021 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid