Costa Coffee, McCafé en Starbucks grootste koffiecaféketens van Europa

Convenience - Het Britse Costa Coffee is in aantal vestigingen de grootste koffiecaféketen van Europa. Costa wordt gevolgd door McCafé, de koffieformule van McDonald’s en de Amerikaanse koffiecaféreus Starbucks op de derde plaats. De tien grootste koffieformules tellen in Europa in totaal 9340 koffiecafés, een groei van 5,5 procent en opzichte van 2014. Met uitzondering van de Russische koffieformule Shokoladnitsa zagen alle koffiecaféformules in de top-10 hun aantal vestigingen in Europa in 2015 toenemen. Dit blijkt uit marktgegevens van FoodService Europe & Middle East. Costa Coffee, McCafé en Starbucks zijn in aantallen vestigingen al jaren achtereen de grootste drie koffieformules in Europa. Afgelopen jaar zagen de drie koffiereuzen niet alleen hun aantal vestigingen in Europa toenemen, ook boekten ze recordomzetten waarmee ze hun positie op de Europese markt wisten te versterken. Het Duitse Tschibo, met 829 vestigingen de nummer 4 van Europa, neemt in vergelijking met de Britse en Amerikaanse koffiereuzen een bescheiden plaats in. Openen Voor het eerst tellen zowel Costa Coffee, McCafé als Starbucks alle drie in Europa meer dan tweeduizend koffiecafés. Starbucks wist in 2015 met 180 locaties erbij de meeste nieuwe vestigingen in Europa te openen. Costa Coffee opende er 141 en Coffee Island, de grootste Griekse koffiecaféformule van Europa, breidde het aantal vestigingen uit met 66. Coffee Island is in goed gezelschap want voor het eerst telt de top-10 van grootste koffieformules in Europa drie aanbieders uit Griekenland. Waar het Zuid-Europese land al jaren in een diepe economische crisis verkeert, doen de internationale Griekse koffieformules Coffee Island, Gregory’s en Everest het bijzonder goed. Zo groeide Coffee Island in 2015 in Europa naar 304 locaties (+27,7%) en Everest naar 224 koffiecafés (+25,8%). In absolute groeicijfers komen de beste resultaten van de Russische koffieformule Double B dat het aantal vestigingen in Europa in 2015 ruim verdubbelde, gevolgd door de Duitse koffiecaféketen Einstein Kaffee (+78%) en de Poolse marktleider Green Caffè Nero (+42%). Internationaal Koffiecafés van McCafé kan de consument in 26 Europese landen tegenkomen en daarmee is het in aantal vestigingen de meest wijdverspreide formule van Europa. Starbucks, aanwezig in 24 landen van Europa, is de nummer twee en espressoformule Segafredo, aanwezig in 19 landen, de nummer drie. Koffiecafés van Costa Coffee kan de koffieliefhebber in veertien landen van Europa tegenkomen. Concurrentiestrijd De groei van het aantal formules en de verdere versteviging van de positie van de drie internationaal grootste koffieformules, toont hoeveel ruimte de koffiemarkt in Europa heeft. De vraag naar topkwaliteit koffie buitenshuis en thuis blijft voorlopig groeien. De concurrentiestrijd zal de komende jaren echter fors toenemen met de opkomst van bakeries en tankstations die eveneens topkwaliteit koffie schenken, al dan niet bereid door een professionele barista, en de verdere verbetering van de kwaliteit van de koffiespecialiteiten geschonken door automaten in bedrijven, supermarkten, winkelcentra en on-the-go locaties. Bron: @FoodClicks/FoodService Europe
Convenience - Het Britse Costa Coffee is in aantal vestigingen de grootste koffiecaféketen van Europa. Costa wordt gevolgd door McCafé, de koffieformule van McDonald’s en de Amerikaanse koffiecaféreus Starbucks op de derde plaats. De tien grootste koffieformules tellen in Europa in totaal 9340 koffiecafés, een groei van 5,5 procent en opzichte van 2014. Met uitzondering van de Russische koffieformule Shokoladnitsa zagen alle koffiecaféformules in de top-10 hun aantal vestigingen in Europa in 2015 toenemen. Dit blijkt uit marktgegevens van FoodService Europe & Middle East. Costa Coffee, McCafé en Starbucks zijn in aantallen vestigingen al jaren achtereen de grootste drie koffieformules in Europa. Afgelopen jaar zagen de drie koffiereuzen niet alleen hun aantal vestigingen in Europa toenemen, ook boekten ze recordomzetten waarmee ze hun positie op de Europese markt wisten te versterken. Het Duitse Tschibo, met 829 vestigingen de nummer 4 van Europa, neemt in vergelijking met de Britse en Amerikaanse koffiereuzen een bescheiden plaats in. Openen Voor het eerst tellen zowel Costa Coffee, McCafé als Starbucks alle drie in Europa meer dan tweeduizend koffiecafés. Starbucks wist in 2015 met 180 locaties erbij de meeste nieuwe vestigingen in Europa te openen. Costa Coffee opende er 141 en Coffee Island, de grootste Griekse koffiecaféformule van Europa, breidde het aantal vestigingen uit met 66. Coffee Island is in goed gezelschap want voor het eerst telt de top-10 van grootste koffieformules in Europa drie aanbieders uit Griekenland. Waar het Zuid-Europese land al jaren in een diepe economische crisis verkeert, doen de internationale Griekse koffieformules Coffee Island, Gregory’s en Everest het bijzonder goed. Zo groeide Coffee Island in 2015 in Europa naar 304 locaties (+27,7%) en Everest naar 224 koffiecafés (+25,8%). In absolute groeicijfers komen de beste resultaten van de Russische koffieformule Double B dat het aantal vestigingen in Europa in 2015 ruim verdubbelde, gevolgd door de Duitse koffiecaféketen Einstein Kaffee (+78%) en de Poolse marktleider Green Caffè Nero (+42%). Internationaal Koffiecafés van McCafé kan de consument in 26 Europese landen tegenkomen en daarmee is het in aantal vestigingen de meest wijdverspreide formule van Europa. Starbucks, aanwezig in 24 landen van Europa, is de nummer twee en espressoformule Segafredo, aanwezig in 19 landen, de nummer drie. Koffiecafés van Costa Coffee kan de koffieliefhebber in veertien landen van Europa tegenkomen. Concurrentiestrijd De groei van het aantal formules en de verdere versteviging van de positie van de drie internationaal grootste koffieformules, toont hoeveel ruimte de koffiemarkt in Europa heeft. De vraag naar topkwaliteit koffie buitenshuis en thuis blijft voorlopig groeien. De concurrentiestrijd zal de komende jaren echter fors toenemen met de opkomst van bakeries en tankstations die eveneens topkwaliteit koffie schenken, al dan niet bereid door een professionele barista, en de verdere verbetering van de kwaliteit van de koffiespecialiteiten geschonken door automaten in bedrijven, supermarkten, winkelcentra en on-the-go locaties. Bron: @FoodClicks/FoodService Europe
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Lekkerland Nederland logistiek partner Alsea/Starbucks
Samenwerking - Lekkerland Nederland en Alsea/Starbucks zijn een logistieke samenwerking aangegaan voor het volledige logistieke proces. Beide partijen willen met dit strategische partnership binnen Nederland en België verder groeien.
Lees berichtStarbucks en Old Amsterdam komen met Toasties
Introductie - Starbucks en Old Amsterdam lanceren samen een nieuw lunchgerecht: Old Amsterdam Toasties. Consumenten in Nederland en België van de koffieketen kunnen vanaf dinsdag het lunchgerecht met de kenmerkende Old Amsterdam Kaas in twee variaties bestellen.
Lees berichtEindhoven Airport opent Privium ExpressLounge in 2025
Luchthaven - Medio januari 2025 vindt op Eindhoven Airport de opening plaats van een Privium ExpressLounge voor Privium Plus leden en andere reizigers van Eindhoven Airport. De lounge komt op de plek van de oude Swissport Lounge, op de eerste verdieping naast de Starbucks.
Lees berichtVernieuwde Shell Haarrijn bakt ambachtelijke pizza’s
Tankstation – Donderdag opende Shell Haarrijn langs de A2 de deuren van het totaal gerenoveerde station. Op de locatie worden als eerste Shell-station van Nederland pizza’s gebakken. Ook is het voor Shell het eerste station dat tijdens de verbouwing is opengebleven.
Lees berichtDirecteur La Place wordt directeur SSP Nederland
Benoeming - Alice Theunissen is vertrokken als directeur bij restaurantketen La Place en wordt directeur van SSP Nederland. Dat heeft zij op linkedin laten weten. Het vertrek is volgens RTL Z op eigen verzoek.
Lees bericht‘HEMA populairste keten voor koffie en lunch’
Onderzoek – HEMA is de populairste keten voor koffie en lunch in Nederland. Nederlanders halen ruim een kwart (27%) van de bestellingen af bij koffie- en lunchketens. De locatie vormt de belangrijkste keuzereden. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Koffie- en Lunchketens, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder bijna 5.000 Nederlanders.
Lees bericht