'Crisp geeft niet wenselijke producten uit kerstpakket tweede kans'
Voedselverspilling – De helft van de producten die mensen aantreffen in hun kerstpakket worden weggegooid of belanden voor eeuwig in de voorraadkasten. Dat blijkt uit een consumentenpeiling van onderzoeksbureau YouGov (voorheen GfK). %). Naar schatting van YouGov gaat het om honderdduizenden producten per jaar. Online supermarkt Crisp vindt dat zonde en gaat de producten verzamelen.
Van ingeblikte kalfsragout tot ganzenleverpaté en van pasteibakjes tot flessen wijn. Grote kans dat je dergelijke producten in en kerstproduct zitten, maar niet iedereen consumeert die producten. Toch is het kerstpakket populair en nam vorig jaar twee van de vijf werkende Nederlanders een pakket mee naar huis. Om de producten die overblijven toch een bestemming te geven heeft Crisp het plan opgevat deze producten in te zamelen voor Stichting Samen Is Niet Alleen (SINA), die deze maand een kerstmarkt organiseert voor gezinnen in armoede.
Prullenbak
Van soepballetjes en ingeblikte ragout, tot olijven, borrelnootjes en flessen drank. In het onderzoek dat in opdracht van Crisp werd uitgevoerd, geeft een derde van de werkende Nederlanders aan dat het kerstpakket niet past bij de persoonlijke smaakvoorkeuren. En dan worden Nederlanders creatief: producten worden opnieuw cadeau gedaan aan vrienden of familie (36%) of doorverkocht op Marktplaats (10%). Maar alsnog belanden er volgens het onderzoek veel producten in de prullenbak. “Het kerstpakket gaat er vaak vanuit dat smaken niet verschillen. En daar valt enorme winst te behalen,” zegt Toine Timmermans, programmamanager bij Wageningen University & Research (WuR) en oprichter van stichting Samen Tegen Voedselverspilling. “In Nederland verspillen we ieder jaar 2 miljard kilo goed voedsel, zowel binnen huishoudens als bij bedrijven. Bij consumenten speelt de houdbaarheidsdatum een grote rol, terwijl veel voedsel -ook na het verstrijken daarvan- nog prima eetbaar is.”
Kerstmarkt
Mochten consumenten in de aanloop naar Kerst producten ontvangen die niet helemaal passen bij de persoonlijke smaakvoorkeuren, dan verzamelt Crisp die in voor Stichting Samen Is Niet Alleen (SINA). Zij organiseren deze maand een kerstmarkt voor gezinnen die onder de armoedegrens leven. Klanten kunnen houdbare artikelen tot aan de Kerst meegeven aan de chauffeurs van Crisp, zodat deze producten -aangevuld met aanbod uit de boodschappen-app- tijdens de kerstmarkt worden uitgedeeld.
Bron: Crisp/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Veel retailers worstelen met onderscheidend vermogen
Onderzoek – Veel retailers hebben moeite met het creëren van onderscheidend vermogen en een sterke en loyale fanbase. Dat blijkt uit onderzoek dat elke twee jaar wordt uitgevoerd door Q&A Retail. Slechts 11% van de retailers wordt door consumenten op alle fronten goed beoordeeld.
Lees berichtISS wint ‘Beste out of home formule in At Work’
Verkiezing - ISS Facility Services is verkozen tot winnaar van “Beste out of home formule in At Work”. De prijs is voor de negende keer uitgereikt aan een cateraar door onderzoeksbureau YouGov.
Lees bericht100e SPAR locatie met FoodClub opent in Giesbeek
Formulenieuws – Volgende week opent SPAR de 100e SPAR locatie met FoodClub. “De 100 vestigingen zijn binnen een tijdsbestek van slechts één jaar geopend,” aldus John van der Ent, CEO van SPAR Nederland. De locatie opent in Giesbeek.
Lees berichtPrijs maaltijdboxen gemiddeld 8,7% hoger dan in 2022
Analyse – Prijs van maaltijdboxen in 2024 gemiddeld 8,7% hoger dan in 2022. De gemiddelde prijs voor een maaltijdbox met 3 maaltijden voor 2 personen ligt nu op €48,41, wat neerkomt op €8,- per maaltijd, inclusief bezorging. Dat heeft Foodboxen.nl berekend.
Lees berichtAlbert Heijn zet ‘kijk, ruik en proef-logo op verpakkingen
Supermarkt - Vanaf donderdag gebruikt Albert Heijn als eerste supermarkt het kijk, ruik en proef-logo op verpakkingen. Albert Heijn eigenmerk magere en volle yoghurt en karnemelk zijn de eerste producten met dit nieuwe logo.
Lees berichtSUNT bananenbrood en donuts populair bij Sodexo
Catering – De bedrijfsrestaurants van Sodexo Nederland zijn tegenwoordig voorzien van de single slice bananenbrood en donuts Lemon Poppyseed en Caramel Pecan van SUNT. Volgens de cateraar zijn de producten populair onder de gasten door de smaak. Dat deze producten ook nog de enorme verspilling van bananen tegengaan is extra winst.
Lees bericht