CrowdAboutNow groeit 50% in eerste zes maanden
Financiering - Crowdfunding platform CrowdAboutNow, dat het kleinbedrijf financiert met behulp van hun klanten en fans, heeft in het eerste halfjaar van 2024 11 miljoen gefinancierd. Dit is een record voor het platform en een groei van 50% ten opzichte van vorig jaar. Dat meldt het financieringsplatform maandag in een bericht.
Ook ziet het bedrijf 20% groei in het aantal ondernemers dat zij hebben geholpen. De stijgende rentes bij andere financiers en de groeiende populariteit voor community marketing bij bedrijven ziet oprichter Mark Laagewaard van CrowdAboutNow als een mogelijke verklaring.
Crowdfunding platform CrowdAboutNow bestaat al sinds 2009 en groeit sinds dat begin jaarlijks. Het platform is gespecialiseerd in het financieren van het kleinbedrijf en richt zich vooral op horeca, food en drinks en retailondernemers. Het afgelopen komen er ook meer aanvragen van agrarische ondernemers en ondernemers in de kleinschalige zorg. De groei verklaart Laagewaard grotendeels door de stijgende rentes: “Met de inflatie zijn de rentes het afgelopen jaar enorm gestegen, bij microkredietverstrekkers en andere crowdfunding platformen betaal je tegenwoordig al gauw 9%, bij ons ligt de gemiddelde rente op 4%. Hiermee zijn wij ineens een heel betaalbaar alternatief voor ondernemers.”
Groei
In het eerste half jaar van 2024 werd er door CrowdAboutNow 11 miljoen gefinancierd, een groei van 50%. Het aantal ondernemers dat koos voor de financiering groeide met 20%. 7.150 mensen investeerden mee in de plannen van ondernemers.
Bron: CrowdAboutNow/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Foodservicemarkt blijft groeien, maar tempo neemt af
Analyse - De Nederlandse foodservicemarkt blijft in 2025 groeien, al vlakt het tempo af. Dat blijkt uit de periodemeting van bureau Foodsteps uit Ede. De komende periode moet duidelijk gaan maken hoe positief het jaar gaat afsluiten.
Lees berichtHorecava 2026 draait om betaalbare luxe
Vakbeurzen - De komende editie van Horecava, van 12 tot en met 15 januari 2026 in RAI Amsterdam, staat voor een belangrijk deel in het teken van ‘betaalbare luxe’. De vakbeurs richt zich dit jaar vooral op hoe horecaondernemers hoogwaardige gastbeleving kunnen blijven bieden in een tijd van stijgende kosten, personeelstekorten en veranderende gastverwachtingen.
Lees berichtFrietHoes haalt in recordtempo €300.000 op voor uitbreiding
Crowdfunding - De Haarlemse frietproducent FrietHoes heeft binnen een week €300.000 opgehaald via crowdfundingplatform CrowdAboutNow. Met het bedrag wil het bedrijf investeren in een nieuwe baklijn en koelstraat voor de fabriek in Nieuw-Vennep.
Lees berichtKoreaanse keuken breekt definitief door
Onderzoek - Na K-pop en K-beauty is het nu K-Food dat Nederland in rap tempo verovert. De Koreaanse keuken is uitgegroeid van niche tot mainstream, volgens nieuw onderzoek van Motivaction. Uit de gegevens blijkt dat inmiddels 40% van de Nederlanders al eens een Koreaans gerecht geproefd. 10% van de mensen eet zelfs maandelijks een Koreaans gerecht.
Lees berichtPickwick introduceert Finest Selection voor professionele markt
Introductie - Theemerk Pickwick breidt zijn assortiment uit met Finest Selection, een nieuwe premium theelijn gericht op de zakelijke markt. De introductie speelt in op de toenemende vraag naar kwaliteit en variatie binnen horeca, zorginstellingen, kantoren en hotels.
Lees berichtStartende horecaondernemers vaak te laat met btw-aangifte
Ondernemerschap - Startende ondernemers, waaronder veel horecabedrijven, dienen opvallend vaak hun btw-aangifte te laat in. Volgens de Belastingdienst kwam in 2024 10 procent van de btw-aangiften van alle startende ondernemers te laat binnen. Wie te laat indient of betaalt, riskeert een boete.
Lees bericht