Daling koopkracht zet winstmarges in food onder druk


Groente en fruit het minst in prijs gestegen voor de consument van de verse artikelen, vlees het meest

Analyse - De stijgende kosten voor energie, grondstoffen en lonen in combinatie met een dalende koopkracht zetten de marges in de foodsector onder druk. Dat blijkt uit de sectorprognose Food 2022-2023 van ABN AMRO.

De bank verwacht dat de kosten weliswaar in 2023 licht zullen dalen, maar dat het voor levensmiddelenfabrikanten toch moeilijk wordt de kosten door te berekenen. Volgens ABN AMRO liet de helft van de bedrijven in het eerste kwartaal weten dat ze prijsverhogingen zouden worden doorberekend, maar dat percentage daalde in het derde kwartaal tot 44 procent. Dit zet de al lage marges in de foodsector verder onder druk en beperkt de budgetten voor innovatie en verduurzaming, verwacht de bank. Aanhoudend hoge energieprijzen zullen daarom langere tijd voor hoge prijzen zorgen.

Lagere volumes

ABN AMRO verwacht dat de biervolumes na een stijging vorig jaar, dit jaar zullen dalen door een daling van het horecabezoek. Ook voor de zuivelindustrie (-1 procent) verwacht de bank een lager volume, doordat de vraag- en aanbodkant onder druk staan. In de vleesverwerkende industrie (-1 procent) dalen de volumes naar verwachting licht, terwijl groente en fruit (+2 procent) de wind juist in de rug heeft, aldus de bank die ziet dat steeds meer consumenten vlees inruilen voor plantaardige producten. Groente en fruit wordt daarin geholpen doordat van alle verse voedingsmiddelen het groente en fruit het minst in prijs zijn gestegen, terwijl vlees juist duurder is geworden.

Bron: ABN AMRO/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Sligro terug op omzetniveau van voor corona

Groothandel – Sligro wist in de eerste drie maanden van dit jaar de omzet naar een niveau te brengen van voor de coronamaatregelen. Weliswaar viel de omzet in catering nog wat tegen, maar daar tegenover stond een verdere groei in bezorging aan bedrijven.

Lees bericht



‘Voldoende groei in convenience de komende drie jaar’

Marktontwikkeling - Er zit voldoende groei de komende drie jaar in de out-of-homesector, alleen stijgen niet alle sectoren even hard. Zo groeit Petrol met ruim 2%, travel met 5,5% en de gemakswinkels in de binnensteden en op andere high traffic locaties met 21,5%. De cijfers zijn afkomstig van de GfK-presentatie van afgelopen dinsdag tijdens de eerste bijeenkomst van Convenience Connected, de opvolger van...

Lees bericht

ABNAMRO roept op werk te maken van schone stadsdistributie

Logistiek – De toenemende verstedelijking en de economische groei maken het noodzakelijk voor de logistieke sector om meer werk te maken van schone stadsdistributie. Ook de groei van online consumentenbestedingen vragen om slimmere oplossingen om verstopping in de binnensteden te voorkomen. Dat schrijft ABNAMRO in een rapport over de ontwikkelingen binnen de stedelijke distributie. Volgens het rapport dreigen grote steden als...

Lees bericht


Cateraars Zuidas gaan voedselverspilling monitoren

Catering - Op de Zuidas zijn zeven grote bedrijven en hun cateraars begonnen aan een project om voedselverspilling tegen te gaan. In samenwerking met Green Business Club Zuidas en Wastewatchers gaan zij zes maanden lang monitoren wat er verspild wordt bij banqueting lunches. Op basis van deze gegevens wordt het aanbod aangepast, waardoor verspilling in de toekomst kan worden voorkomen....

Lees bericht

Circulaire Circl moet nieuwe hotspot Amsterdamse Zuidas worden

Horeca - Circl, het nieuwste horecaconcept van Vermaat, moet de nieuwe hotspot van de Amsterdamse Zuidas worden. Het is niet alleen een locatie om te werken, te borrelen en te dineren, ‘de groene oase in een wereld van steen en glas’ moet ook zeven dagen in de week dé ontmoetingsplek zijn tussen het kantoorpersoneel en de buurtbewoners. Cicl, een initiatief...

Lees bericht



© 2022 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid