Datlinq komt met sterk verbeterde OOH Shopper Monitor


DE data-analisten Rien de Koning (l) en Martijn de Bruin

Onderzoek – Het Rotterdamse bedrijf Datlinq heeft de eigen vestigingsdata gekoppeld aan het Out-of-Home Shopper Monitor-onderzoek. Hiermee is een krachtig analysemodel ontwikkeld dat snel in kaart kan brengen wat de actuele ontwikkelingen zijn in de bestedingen op locatie in de markt van buitenhuisconsumptie. Het model is al werkzaam, maar verschijnt begin januari 2021 in zijn definitieve vorm.

Data Insights expert Rien de Koning van de Out-of-Home Shopper Monitor en product manager Insights Martijn de Bruin van Datlinq zijn nu een half jaar bezig om alle beschikbare data te integreren en te verrijken. De komende periode wordt gebruikt om klanten kennis te laten maken met het nieuwe onderzoekstool, inzicht te geven in het model en ook consumptiegedrag aan de meting toe te voegen. Met als resultaat per periode:

• Een index in distributie/aantal outlets,

• Een index in aantal bezoeken/bezoekers, en

• Een index in aantal productconsumpties.

Cockpit-analyse

Het combineren van de data zorgt ervoor dat fabrikanten en organisaties niet alleen inzage hebben in de aankoop van producten buitenshuis, maar ook waar die producten worden gekocht. Ook wordt inzicht verkregen waar ‘de groei’ zit, bij welke producten, welke groepen consumenten en op welke momenten. Ook is het effect van maatregelen snel waar te nemen, met name door de vierwekelijkse rapportage. De Koning: “We verwachten met het nieuwe onderzoek echt duidelijkheid te kunnen geven over de bestedingsontwikkelingen in de markt, gestoeld op reële consumenteninformatie. Het is geen historische analyse, maar de gebruiker zit als het ware in de cockpit met de neus op het circuit.” Ook De Bruin maakt de vergelijking met de racesport: “Informatie waarmee beleid moet worden gemaakt, moet zo dicht mogelijk op de actualiteit zitten. In de cockpit zitten met de hand aan het stuur met alle beschikbare knopen om bij te stellen, is essentieel in deze tijd om tijdig de juiste beslissingen te kunnen nemen. Of je nu fabrikant bent of organisatie, de wijzigingen in de markt gaan zo snel - zeker nu met alle adhoc overheidsmaatregelen - dat tijdig bijsturen het verschil is tussen overleven of het onderspit delven.”

Nog gerichter

Datlinq brengt de onderzoeksgegevens uit in drie verschillende vormen. Hierbij is een visit monitor in combinatie met de outlet monitor (aantal bezoeken, bestedingen en aantal outlets). Op basis hiervan krijgen afnemers inzage in de horeca- en gemaksbestedingen, de verschillende klantengroepen en aankooplocaties. Wie meer informatie over een specifieke categorie of aankoopkanaal wil, kan doorschakelen op een categorierapportage of een channelrapportage. De Koning: “Op basis van die rapportages kunnen leveranciers of organisatie heel specifiek naar hun eigen marktsegment kijken. Voor leveranciers is dat bijvoorbeeld van belang om hun accountteam veel gerichter in te zetten of een productpropositie veel relevanter te maken.” De Bruijn: “We wisten vanuit ons Dataoutlet-data al veel over de locatie, bijvoorbeeld met welke merken wordt gewerkt, maar nu weten we ook waar gekocht wordt en hoeveel. Met die informatie is nog gerichter te werken of de eigen organisatie te verbeteren.”

Inzicht

De derde verdiepingsslag is de distributie monitor voor het volgen van de distributie van merken per productcategorie. Dit eventueel aangevuld met informatie wie de hoofdleverancier is van deze productcategorie (wholesale monitor). Dit alles onder de naam market monitor, die het gehele informatieportfolio afdekt. Waarbij het doel is om nu een best in class transparantie te creëren van de out-of-homemarkt. Hier zijn immers geen kassascanningdata beschikbaar zoals in retail, maar wel zeer goede distributiedata en betrouwbare consumentendata, die nu op een unieke wijze gecombineerd worden om wel inzicht te kunnen geven.

Gegevens

Datlinq verzamelt al jaren gegevens over alle out-of-homelocaties in Nederland en daarbuiten. Het bedrijf doet dat door tal van gegevens te raadplegen en na te vragen met welke merken wordt gewerkt. De Out-of-Home Shopper is sinds vier jaar op de markt en wordt afgenomen door grote formule- en supermarktorganisaties, grossiers en een groot aantal leveranciers. De gegevens voor het onderzoek zijn afkomstig van een consumentenpanel van 10.000 personen in de leeftijd van 18+ tot 72 jaar. Het onderzoek is het grootste in zijn soort en brengt het consumptiegebruik in Nederland voor alle eet-en drinkgelegenheden buitenshuis in kaart en de aankopen van buitenhuisproducten bij supermarkten. Een zelfde onderzoek is nu ook in voorbereiding voor België.

(Dit artikel is eerder verschenen in de printeditie van @FoodClicks. Nog geen abonnee? Meld je hier gratis aan voor een digitaal abonnement)

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Thuisbezorging in 4 weken tijd met 20% gestegen

Analyse – De horeca is deze zomer minder hard gestegen dan in de zomer van vorig jaar. Anders ligt dat bij thuisbezorging. Dat blijft maar doorstijgen. De afgelopen 4 weken wederom met 20 procent (van 6,5% van de avondmaaltijden thuis naar 7,9%).

Lees bericht



Effecten versoepelingen teken zich af in foodservice

Analyse - Hoewel de effecten van de versoepelingen in de horeca op 28 april zich in P5 nog niet volledig laten zien, zijn al wel de eerste signalen zichtbaar. Helemaal met het mooie weer van de afgelopen dagen gaat de volgende periode er nog beter uitzien, maar P5 was al een opsteker, zij het dat er nog wel veel werk aan...

Lees bericht

‘Bezoek horeca blijft dalen, thuisbezorging stijgt 50%’

Analyse - Het aantal bezoeken aan de horeca blijft dalen. Ook bij fastservice, of de fastfoodbedrijven, die het relatief goed doen met een daling van ‘maar’ 34% van het aantal bezoeken ten opzichte van vorig jaar. Daar staat tegenover het aandeel van thuisbezorgde maaltijden. Dat is gegroeid met bijna 50%.

Lees bericht



Scale-up Roamler koopt Nederlandse dataverzamelaar Datlinq

Overname – Roamler neemt het Rotterdamse bedrijf Datlinq over, een bedrijf gespecialiseerd in foodservice- en foodretail-data. De bedrijven gaan in de nieuwe combinatie de krachten op het gebied van dataverzameling, het creëren van inzichten en crowd-based activaties in winkels bundelen. Merken hebben door het samengaan straks voor de eerste keer de mogelijkheid om volledig te automatiseren en realtime inzicht te...

Lees bericht



© 2022 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid