‘De helft van restaurants houdt sowieso deuren gesloten met kerst’


Het aantal stoppers is met 9.593 6% hoger dan vorig jaar juli

Onderzoek - 40% van de restaurants is volledig gesloten met kerst en biedt ook geen afhalen of bezorging aan. Als het kabinet zou besluiten dat restaurants de deuren zouden mogen openen voor gasten in de zaak (bijvoorbeeld maximaal 30 gasten), dan zou meer dan de helft geen gasten toelaten (een deel hiervan is wel open voor afhalen of bezorging). Deze conclusies komen uit de Foodservice Denktank, die bureau Marketing4Results samen met groothandel Sligro heeft opgezet.

Marketing4Results legt sinds half maart met regelmaat vragen voor aan beslissers om de impact van het coronavirus op hun bedrijf te toetsen. Nu het einde van het jaar nadert, is bij 80 restaurantbeslissers gekeken hoe de vlag erbij staat en wat zij verwachten van de toekomst. Enkele van de meest opvallende conclusies worden hier gedeeld:

- Tijdens de eerste lockdown (15 maart tot 1 juni) was 59% van de restaurants volledig gesloten. Zij konden of deden niet aan afhalen of bezorgen. Tijdens de huidige horecasluiting is te zien dat 30% van de restaurants volledig gesloten is. De restaurants in de stad blijken vaker gesloten te zien dan in de dorpen, namelijk 39% ten opzichte van 23% in de dorpen.

- Ook blijkt dat corona een grote financiële impact heeft op restaurants. Gemiddeld verwachten horecaondernemers een omzetverlies van €356.500,-, waarbij restaurants in de stad gemiddeld een veel hoger verlies verwachten dan restaurants in de dorpen.

- Afhalen en bezorgen zijn sterk toegenomen door de twee lockdowns van de horeca. Het was veelal ook de enige mogelijkheid nog wat omzet te realiseren, maar deze activiteiten brengen ook de nodige uitdagingen voor de bedrijven met zich mee. Niet alleen vraagt afhalen en bezorgen een specifieke werkflow, vooral bezorgen, maar ook ervaren restauranthouders tijdens de tweede horecasluiting een veel grotere concurrentie van andere restaurants. Er zijn steeds meer locaties die zich bezig houden met afhalen en/of bezorgen.

- Zowel voor restaurants in de stad als restaurants in de dorpen komt het grootste deel van de omzet op dit moment uit afhalen.

- Opvallend is dat de coronaperiode ook leidt tot nieuwe menu’s en andere gerechten. Zo blijkt dat restaurants door toedoen van corona meer gebruik zijn gaan maken van lokale producten in de keuken.

Wie geïnteresseerd is in een uitgebreidere versie van het onderzoek, kan zich hier aanmelden voor de nieuwsbrief van Marketing4Results. In dit artikel meer informatie over de ontwikkelingen in afhalen en bezorgen over heel 2020, de uitdagingen die restaurantbeslissers hiermee hebben, welke rol bestel- en bezorgplatforms spelen, veranderingen in de manier van koken en andere achtergrondinformatie.

(Laatste update 15:32)

Bron: Marketing4Results/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Eerste PostNl Businesspoint bij Shell Serva Amersfoort

Petrol – De ruimte was er en de motivatie om iets meer met postbussen te doen was er. Na het faillissement van kantoorboekhandelsketen Office Center kwam er in de keistad ruimte voor een nieuw PostNL Businesspoint. Shell Serva in Amersfoort zag er brood in, maar wilde van de ruimte wel iets meer maken dan een ‘truttig puntje van PostNL’.

Lees bericht


Sligro ziet omzet en resultaat verder herstellen

Groothandel - De omzet van de Sligro Food Groep over het eerste halfjaar 2022 bedroeg €1.129 miljoen, een toename van 43,3% ten opzichte van dezelfde periode in 2021. In Q2 wist de groep een groei te realiseren van 43,7%. De nettowinst over het eerste halfjaar kwam uit op €23 miljoen.

Lees bericht

ABN AMRO: ‘Consumentenbestedingen gaan in 2023 afvlakken’

Analyse - Voedsel is in juni 11,2 procent duurder dan een jaar geleden. Deze ongekende prijsstijging is het gevolg van hogere energie- en grondstofkosten voor ondernemers in de voedingsmiddelenindustrie. ABN AMRO verwacht in een analyse dat de prijstoename nog niet ten einde is, maar dat in 2023 dalende consumentenbestedingen de stijging zullen afvlakken.

Lees bericht

ABN AMRO: ‘Druk op leisure en food gaat toenemen’

Analyse - Hoewel de economie er nog relatief goed voor staat, verwacht ABN AMRO in een analyse dat de druk op de industrie, leisure, retail, food en bouw in de tweede helft van 2022 gaat toenemen. Rentestijgingen en oplopende prijzen voor grondstoffen liggen aan die druk ten grondslag, net als de dure energieprijs.

Lees bericht



Plaza digitaliseert verder met orderkiosken

Formulenieuws - Plaza ’t Krûûspunt op Ameland is in mei gestart met orderkiosken. Het cafetariabedrijf wil met de plaatsing van de bestel- en afrekenzuilen inspelen op de toenemende vraag naar snelheid en gemak. Het is de derde Plaza-locatie die de stap naar verdere digitalisering maakt.

Lees bericht



© 2022 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid