De Sunt-donut van geredde bannen wordt gebakken
Introductie - Donuts die niet worden gefrituurd, maar gebakken in de oven, is al een innovatie. Maar als die donuts dan ook nog eens gemaakt zijn van geredde bananen, dan wordt het product helemaal bijzonder. Food pionier Sunt introduceert de snack.
Sunt is het eerste bedrijf wereldwijd dat gebakken donuts op grote schaal introduceert. De donut -die van origine van de Hollandse oliebol afstamt- neemt normaal gesproken een bad in de frituurpan, zo laat Sunt weten.
Laura Hoogland, founder van Sunt, wil graag laten zien dat producten een stuk duurzamer en verantwoorder geproduceerd kunnen worden. Om die reden introduceerde zij eerder het bananenbrood. En nu dus de donuts. “Onze ‘baked donuts’ laten, na de introductie van ons bananenbrood, opnieuw zien dat er nog veel te innoveren valt in het bakkerijschap. Ze zijn dan ook niet voor niks vanaf de start landelijk verkrijgbaar bij ’s lands grootste retailer.” Maar ook in foodservice en OOH-kanalen ziet Sunt voldoende kansen. “De meest onverantwoorde assortimenten vind je nog steeds onderweg, terwijl de vraag naar verantwoorde producten blijft groeien”, aldus Hoogland.
Minder vet
Doordat de donuts gebakken worden in de oven, in plaats van ondergedompeld in een frituurpan bevatten ze 50% minder vet dan de traditionele donut, volgens Sunt. Daarnaast bestaan de donuts uit maar liefst 30% ‘geredde banaan’. Bananen die vanwege cosmetische redenen vernietigd zouden worden. De jonge food startup heeft voor de gebakken donuts een nieuwe productielijn ontwikkeld en zijn daarmee ’s werelds eerste bedrijf dat gebakken donuts op deze grote schaal introduceert. “Waar innovatie in de donutindustrie vooralsnog niet verder ging dan over the top decoraties en vegan opties, is onze baked donut niet alleen vegan, maar ook stukken minder vet, palmolievrij, tegen voedselverspilling én minstens zo lekker,”, aldus Hoogland.
The Banana Factory
Sunt, The Banana Factory, is in 2019 opgericht door Hoogland met de missie om de huidige voedingsindustrie op ludieke wijze uit te dagen en positief te veranderen. Zo openden ze bij de lancering van het bananenbrood een ‘bananenbar, die niet te verwarren is met die op de Wallen, waar ‘oude bananen’ ingeruild konden worden voor het bananenbrood. Vorig jaar september daagde het bedrijf de voedingsindustrie uit met een SUPER-markt vol supermerken; producten die een duurzaam alternatief zijn voor traditionele producten. Met de banaan als strijdbijl voert het bedrijf campagne tegen voedselverspilling door afgekeurde bananen te gebruiken in hun voedingsproducten. Momenteel zijn dit bananen die in het land van herkomst afgekeurd zijn en vanaf eind oktober redden ze in hun Banana Factory, bananen dichter aan huis. In hun bananenfabriek zullen ze de miljoenen afgekeurde bananen uit Europese havens verwerken tot hoogwaardige ‘no-waste bananenpuree’. In het eerste jaar komt dit neer op ruim 3000 ton bananen.
Bron: Sunt/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Baker & Baker introduceert Côte d’Or muffins & donuts
Introductie - De Europese fabrikant van bakkerijproducten Baker & Baker introduceert muffins en donuts van het merk Côte d'Or. Vanaf september zijn de muffins en donuts in de Benelux verkrijgbaar bij een aantal retailers en foodservicebedrijven.
Lees berichtSUNT bananenbrood en donuts populair bij Sodexo
Catering – De bedrijfsrestaurants van Sodexo Nederland zijn tegenwoordig voorzien van de single slice bananenbrood en donuts Lemon Poppyseed en Caramel Pecan van SUNT. Volgens de cateraar zijn de producten populair onder de gasten door de smaak. Dat deze producten ook nog de enorme verspilling van bananen tegengaan is extra winst.
Lees berichtMark Hanemaaijer verruilt Unilever voor Europastry
Persoonlijk - Mark Hanemaaijer verruilt Unilever na 12 jaar om aan de slag te gaan bij Europastry als directeur Sales & Marketing Central Europe. Hanemaaijer werkte de afgelopen vijf jaar als directeur Out-of-Home. Daarvoor werkte Hanemaaijer voor de retail binnen Unilever, zo was hij onder meer verantwoordelijk voor de introductie van het Unilever-assortiment bij Aldi en Lidl.
Lees berichtAmerican Cookies van ‘geredde bananen’ uit de keten
Introductie - The Banana Factory heeft zich toegelegd op het redden van bananen in de keten. Aanvankelijk waren dat bananen uit de Europese havens, maar nu wordt er samen met De Graaf Bakeries ook gewerkt aan het reden van de bananen verderop in de keten. Samen met Albert Heijn wordt er een circulaire variant van American Cookie onder huismerk gelanceerd,...
Lees berichtNu ook ‘bio-puree’ van afgekeurde biologische bananen
Voedselverspilling – The Banana Factory opende begin 2023 haar deuren om anders afgekeurde bananen, te redden van onnodige vernietiging door hier bananenpuree van te maken. Naast reguliere bananenpuree, maakt het bedrijf in samenwerking met Coroos nu ook biologisch gecertificeerde bananenpuree zodat ook bio producenten kunnen werken met “no-waste” bananenpuree.
Lees berichtDunkin’ introduceert abonnement met koffie voor €1
Formulenieuws – Koffie- en bakkerijketen Dunkin' introduceert het Dunkin' Koffie Abonnement in Nederland en België. Vanaf donderdag 11 april kunnen koffieliefhebbers elke dag genieten van maximaal drie warme dranken voor slechts €1 per dag.
Lees bericht