De vegetarische frikandel smaakt goed op Horeca Expo Gent


Beurzen - In het Vlaamse Gent ging zondag de Horeca Expo 2019 van start. Horeca-minnend België loopt op deze dag massaal uit om de producten van de leveranciers te proeven. Want de Belg koopt in op smaak en niet op prijs. Al die etende mensen om je heen motiveren de smaakpapillen. Ook de vegetarische frikandellen van Van Geloven smaken dan heerlijk. Het was voor het eerst dat de horecabranche de vegetarische frikandel van snackfabrikant Van Geloven kon proeven. Van deze fabrikant waren eerder al andere vegetarische snacks in samenwerking met de Vegetarische Slager geïntroduceerd, maar de frikandel was volgens de producent steeds niet goed genoeg. Nu wel. De variant die in Gent werd gepresenteerd, voldeed dan ook in alle opzichten aan hoe een frikandel moet smaken, zowel qua kruiden als textuur en ‘bite’. Ook in België is het aanbieden van vegetarische alternatieven een belangrijk aspect. Net als duurzaamheid. Aanbieders maken wel de kanttekening dat het bij de ketens hoger op de lijst staat dan bij de zelfstandige opererende horecazaken, maar dat zal in Nederland ook het geval zijn. Toch leek het aanbod aan vegetarische producten op de Horeca Expo minder te zijn dan op andere beurzen, maar harde feiten zijn daarover niet te geven. Innovaties Nieuws was er wel. Zo heeft het Nederlandse bedrijf Bluespresso nu ook de licentie voor België en gaat het bedrijf met het koffiemerk Lavazza ook aan de slag bij onze zuiderburen. Mede door de samenwerking met de oliemaatschappen EG Group en De Haan Mineralen & Oliën heeft het merk in Nederland een enorme zichtbaarheid gekregen langs de Nederlandse wegen. Maar ook op andere plaatsen wordt Lavazza steeds vaker aangeboden. Het bedrijf groeit ook behoorlijk in volume. Pietercil Foodservice introduceerde een nieuw kookconcept ‘Cook & Create’ met vegetarische basisgerechten waar chefs hun eigen signatuur aan kunnen geven. De basisgerechten zijn er in verschillende variaties van chili sin carne tot vleesloze burgers. Voor elk van de basisproducten is een aantal recepturen gemaakt die vrij eenvoudig zijn te bereiden en gericht op de keukens waar ondanks personeelsschaarste toch vegetarische gerechten kunnen worden geserveerd. Voor Pietercil is het na Gran’Tapas de tweede keer dat het bedrijf met een eigen foodconcept komt. Proeven Verder toonde de Deense bierbrouwer Carlsberg haar recent gepresenteerde 100% recyclebare bierflesje en presenteerde groothandel Sligro zich groots met een sterke nadruk op vers en kwaliteit. Bezoekers aan Expo Gent 2019 werden op tal van plaatsen geïnspireerd om meer te doen met duurzame verpakkingen, vegetarische producten en vormen van presentatie. Ongeacht of dat nu op de stand bij Hanos, Bidfood, Lantmännen of Unilever was. Daarnaast was het vooral proeven, proeven en nog eens proeven. Horeca Expo Gent is in dat opzicht een culinair feestje voor de Belgische horeca. De beurs duurt nog tot donderdag 21 november. Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws


Groothandels openen hun zb-locaties voor consumenten

Groothandel – De zelfbedieningslocaties van onder andere Makro, Sligro, Hanos gaan tijdelijk de deuren openen voor consumenten. Ook de andere groothandels, zoals GEPU, openen hun zb-locaties. De openstelling maakt deel uit van het noodpakket dat de levensmiddelensector eerder deze week presenteerde aan minister-president Mark Rutte.

Lees bericht

Zb-locaties van Sligro blijven open

Groothandel – Hoewel het uitzonderlijke tijden zijn, blijven de zb-locaties van Sligro open. Ook hanteert de groothandel dezelfde reguliere openingstijden.Dat maakte Kees Kiestra, directeur zelfbedieningsvestigingen en Dries Bögels, directeur Sligro Nederland vandaag bekend.

Lees bericht

Pure Ingredients wint geding over frikandelburger

Uitspraak – Pure Ingredients, de fabrikant van de frikandelburger, heeft de rechtszaak, die Burger King Corporation, het moederbedrijf van Burger King, tegen het bedrijf had aangespannen, gewonnen. De rechter heeft geoordeeld dat de frikandelburger van Pure Ingredients geen kopie is van de FreaKINGdel, die sinds enige tijd bij de hamburgerketen verkrijgbaar is.

Lees bericht


Winst Sligro daalt een kwart in transitiejaar

Groothandel – De winst van groothandel Sligro is het afgelopen jaar met een kwart gedaald. De groothandel uit Veghel wist over 2019 een winst van 34 miljoen euro te realiseren. Stijgende kosten in de logistiek, lagere bestellingen bij de ‘Heineken-klanten’  en opstartverliezen in België hebben in belangrijke mate voor het drukkend resultaat gezorgd in dit ‘transitiejaar’. Sligro stond vorig jaar voor diverse ingrijpende...

Lees bericht

Cafetariaketen Family start jaar vegetarisch

Formulenieuws – Cafetariaformule Family zet in het eerste kwartaal het vegetarisch genieten centraal. Family wil op die manier laten zien dat de formule inmiddels een breed aanbod vegetarische producten heeft, maar ook omdat vegetarische snacks aan een opmars bezig zijn. Een heel kwartaal alle acties gericht op vegetarische producten, dat is misschien even wennen voor de cafetaria, vindt ook de formule...

Lees bericht



© 2020 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid