De Vegetarische Slager wil ook deel EU-vleessubsidie


Billboard met de 'open brief' voor het Europese Parlement in Brussel

Subsidie – De Vegetarische Slager heeft zich bij de EU aangemeld als vleessubsidie-kandidaat om met het subsidiegeld vegetarisch vlees meer onder de aandacht te brengen. Tijdens de ‘Nationale week zonder vlees’, die morgen begint, zet zij het initiatief ‘subsidiespecktakel’ op.

In een open brief doet De Vegetarische Slager een oproep aan Frans Timmermans, lid van de Europese Commissie en verantwoordelijk voor de Green Deal, om de huidige vleessubsidies van de EU te gebruiken voor het promoten van klimaatvriendelijk, vegetarisch vlees. Europa geeft tientallen miljoenen euro’s per jaar uit aan campagnes ter promotie van vlees. De open brief van De Vegetarische Slager is gepubliceerd in diverse kranten en op posters rondom het Europees Parlement.

60 miljoen

Jaarlijks deelt de Europese Unie 60 miljoen euro aan subsidies uit aan de voedsel- en landbouwindustrie. Van het geld zet de vleesindustrie campagnes op om het eten van vlees van eigen bodem in Europa te promoten. Zo rijdt er op dit moment een truck in de vorm van een big door Spanje en krijgt de kippenindustrie 800.000 euro om in Nederland een campagne op te zetten.

Vleesch

Volgens De Vegetarische Slager kan het vervangen van regulier vlees door vegetarisch vlees een enorme invloed hebben op het milieu. ‘Het is onbegrijpelijk dat vleesproducenten subsidie krijgen vanuit de EU, terwijl vegetarisch vlees – dat in smaak en structuur vlees identiek blijkt te kunnen zijn – over het hoofd wordt gezien. We hopen dat we met dit initiatief de EU laten inzien dat vegetarisch vleesch een eerlijke kans verdient op dezelfde subsidie’, aldus Jaap Korteweg, oprichter van De Vegetarische Slager.

Campagne ‘subsidiespecktakel’

Met het ‘subsidiespecktakel’ wil De Vegetarische Slager het nieuwe vlees onder de aandacht brengen en meldt zij zich aan als kandidaat voor de vleessubsidie vanuit de EU. Daarbij roept het bedrijf haar achterban op om met ideeën te komen over initiatieven waaraan het subsidiegeld beter besteed kan worden om vegetarisch vlees te promoten en het klimaatprobleem aan te pakken, zoals een Bofkipbus in plaats van de Pork Lover Tour bus.

De producten van De Vegetarische Slager worden inmiddels verkocht bij ruim 5.000 verkooppunten in 26 landen.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Vegetarische bezorgmaaltijden worden steeds populairder

Bezorgmaaltijden – Er worden steeds vaker vegetarische gerechten besteld. Dat blijkt uit cijfers van maaltijdplatform Deliveroo. Op basis van data van afgelopen twee jaren waarin de Week Zonder Vlees plaatsvond, bekeek het bedrijf het aantal vegetarische bestellingen rondom de campagneweek en ook welke vegetarische bezorgmaaltijden in Nederland favoriet zijn.

Lees bericht


Eerste vegetarische KFC-restaurant ter wereld open

Formulenieuws – Vandaag, bij de start van de Nationale Week Zonder Vlees, opende fastfoodformule KFC het eerste vegetarische restaurant ter wereld. De locatie is gevestigd aan het Binnenwegplein in Rotterdam. De vestiging kleurt daarmee als eerste een week lang volledig groen.

Lees bericht

Family sluit vega-campagne af tijdens Week Zonder Vlees

Formulenieuws - Een betere manier om de campagne waarin vegetarisch genieten centraal staat af te sluiten is er niet; met De Nationale Week Zonder Vlees van 9 t/m 15 maart voor de deur, zal er bij cafetariaformule Family ruime aandacht zijn voor de vegetarische opties binnen het snackassortiment.

Lees bericht


Bruisend vegan beurs VeggieWorld trekt veel aanhangers

Beurzen - De doelstelling van de organisatie om het recordaantal van 10.000 bezoekers te trekken, werd met 9.000 net niet gehaald, maar druk was het wel op VeggieWorld, de grootste Europese beurs voor de vegan lifestyle. De tweedaagse beurs, die werd gehouden in de Werkspoorkathedraal in Utrecht, bood tal van activiteiten en workshops met topsporters en chefs. En er was de aftrap...

Lees bericht

KFC Rotterdam voor één week volledig vegetarisch

Formulenieuws – De formule zelf spreekt van een wereldprimeur en feitelijk klopt dat ook, want nog niet eerder ging een KFC-filiaal ergens ter wereld volledig over op vegetarisch. Het Kentucky Fried Chicken restaurant aan het Binnenwegplein in Rotterdam vervangt tijdens de Nationale Week Zonder Vlees, van 9 tot en met 15 maart, een week lang alle kipproducten voor vegetarische opties.

Lees bericht



© 2020 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid