De Vegetarische Slager wil ook deel EU-vleessubsidie


Billboard met de 'open brief' voor het Europese Parlement in Brussel

Subsidie – De Vegetarische Slager heeft zich bij de EU aangemeld als vleessubsidie-kandidaat om met het subsidiegeld vegetarisch vlees meer onder de aandacht te brengen. Tijdens de ‘Nationale week zonder vlees’, die morgen begint, zet zij het initiatief ‘subsidiespecktakel’ op.

In een open brief doet De Vegetarische Slager een oproep aan Frans Timmermans, lid van de Europese Commissie en verantwoordelijk voor de Green Deal, om de huidige vleessubsidies van de EU te gebruiken voor het promoten van klimaatvriendelijk, vegetarisch vlees. Europa geeft tientallen miljoenen euro’s per jaar uit aan campagnes ter promotie van vlees. De open brief van De Vegetarische Slager is gepubliceerd in diverse kranten en op posters rondom het Europees Parlement.

60 miljoen

Jaarlijks deelt de Europese Unie 60 miljoen euro aan subsidies uit aan de voedsel- en landbouwindustrie. Van het geld zet de vleesindustrie campagnes op om het eten van vlees van eigen bodem in Europa te promoten. Zo rijdt er op dit moment een truck in de vorm van een big door Spanje en krijgt de kippenindustrie 800.000 euro om in Nederland een campagne op te zetten.

Vleesch

Volgens De Vegetarische Slager kan het vervangen van regulier vlees door vegetarisch vlees een enorme invloed hebben op het milieu. ‘Het is onbegrijpelijk dat vleesproducenten subsidie krijgen vanuit de EU, terwijl vegetarisch vlees – dat in smaak en structuur vlees identiek blijkt te kunnen zijn – over het hoofd wordt gezien. We hopen dat we met dit initiatief de EU laten inzien dat vegetarisch vleesch een eerlijke kans verdient op dezelfde subsidie’, aldus Jaap Korteweg, oprichter van De Vegetarische Slager.

Campagne ‘subsidiespecktakel’

Met het ‘subsidiespecktakel’ wil De Vegetarische Slager het nieuwe vlees onder de aandacht brengen en meldt zij zich aan als kandidaat voor de vleessubsidie vanuit de EU. Daarbij roept het bedrijf haar achterban op om met ideeën te komen over initiatieven waaraan het subsidiegeld beter besteed kan worden om vegetarisch vlees te promoten en het klimaatprobleem aan te pakken, zoals een Bofkipbus in plaats van de Pork Lover Tour bus.

De producten van De Vegetarische Slager worden inmiddels verkocht bij ruim 5.000 verkooppunten in 26 landen.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws





Nederlanders eten de meeste vleesvervangers van alle Europeanen

Analyse – Nederlanders zijn koploper als het gaat om het eten van vleesvervangers en bovendien geven zij ook nog eens het meeste geld uit aan diverse plantaardige varianten. Want niet alleen wordt gekeken naar vleesvarianten, ook de verkoop van plantaardige kaas is in Nederland in twee jaar tijd gegroeid met 400% .

Lees bericht


Vierde editie Nationale Week Zonder Vlees van start

Actieweek – Vandaag gaat de vierde editie van de Nationale Week Zonder Vlees van start. Tijdens deze campagne wordt Nederland bewust gemaakt van de positieve impact van minder vlees eten, en ervaren zij hoe gemakkelijk dit kan zijn. Het animo van partners en andere organisaties is onverminderd groot. Naast vele Nederlanders, supermarkten en producenten, sluiten ook scholen, pompstations, studentenverenigingen en ministeries...

Lees bericht




© 2021 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid