De Vegetarische Slager wil ook deel EU-vleessubsidie


Billboard met de 'open brief' voor het Europese Parlement in Brussel

Subsidie – De Vegetarische Slager heeft zich bij de EU aangemeld als vleessubsidie-kandidaat om met het subsidiegeld vegetarisch vlees meer onder de aandacht te brengen. Tijdens de ‘Nationale week zonder vlees’, die morgen begint, zet zij het initiatief ‘subsidiespecktakel’ op.

In een open brief doet De Vegetarische Slager een oproep aan Frans Timmermans, lid van de Europese Commissie en verantwoordelijk voor de Green Deal, om de huidige vleessubsidies van de EU te gebruiken voor het promoten van klimaatvriendelijk, vegetarisch vlees. Europa geeft tientallen miljoenen euro’s per jaar uit aan campagnes ter promotie van vlees. De open brief van De Vegetarische Slager is gepubliceerd in diverse kranten en op posters rondom het Europees Parlement.

60 miljoen

Jaarlijks deelt de Europese Unie 60 miljoen euro aan subsidies uit aan de voedsel- en landbouwindustrie. Van het geld zet de vleesindustrie campagnes op om het eten van vlees van eigen bodem in Europa te promoten. Zo rijdt er op dit moment een truck in de vorm van een big door Spanje en krijgt de kippenindustrie 800.000 euro om in Nederland een campagne op te zetten.

Vleesch

Volgens De Vegetarische Slager kan het vervangen van regulier vlees door vegetarisch vlees een enorme invloed hebben op het milieu. ‘Het is onbegrijpelijk dat vleesproducenten subsidie krijgen vanuit de EU, terwijl vegetarisch vlees – dat in smaak en structuur vlees identiek blijkt te kunnen zijn – over het hoofd wordt gezien. We hopen dat we met dit initiatief de EU laten inzien dat vegetarisch vleesch een eerlijke kans verdient op dezelfde subsidie’, aldus Jaap Korteweg, oprichter van De Vegetarische Slager.

Campagne ‘subsidiespecktakel’

Met het ‘subsidiespecktakel’ wil De Vegetarische Slager het nieuwe vlees onder de aandacht brengen en meldt zij zich aan als kandidaat voor de vleessubsidie vanuit de EU. Daarbij roept het bedrijf haar achterban op om met ideeën te komen over initiatieven waaraan het subsidiegeld beter besteed kan worden om vegetarisch vlees te promoten en het klimaatprobleem aan te pakken, zoals een Bofkipbus in plaats van de Pork Lover Tour bus.

De producten van De Vegetarische Slager worden inmiddels verkocht bij ruim 5.000 verkooppunten in 26 landen.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

De Vegetarische Slager introduceert de Cordon Blij

Introductie – Ter gelegenheid van de Nationale Week Zonder Vlees en Zuivel introduceert De Vegetarische Slager een vegan variant op de cordon bleu. De Cordon Blij biedt de bekende gelaagdheid van een knapperige buitenkant en een romige kern van vegan ham en plantaardige kaas.

Lees bericht


Eazie en Vegetarische Slager openen foodbar op Utrecht CS

Actie - De Vegetarische Slager en Asian Good foodbar Eazie openen gezamenlijk een tijdelijke Foodbar op Utrecht Centraal Station. Het doel is om de gasten van de locatie te inspireren om vaker te genieten van flexitarisch, vegetarisch of vegan eten. Als motto is daarom gekozen voor ‘Proef jij het verschil?’

Lees bericht

Unilever profiteert vooral van prijsverhogingen

Analyse – Unilever heeft mooie cijfers zien over het afgelopen half jaar en dus was AEX blij. Maar de winstgroei van 21% kwam toch vooral door prijsverhogingen, want in aantallen verkochte producten deed het internationale voedingsconcern het minder. Vooral in Europa.

Lees bericht







© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid