Délifrance Nederland heeft flinke ambities


V.l.n.r.: Rachel Bolleurs, Harm Trouwborst en Anton van der Nat

Interview - De verkoopcijfers zijn op dit moment volgens plan, daarbij heeft Délifrance Nederland flinke ambities. Zo moet het merk zichtbaarder worden in de totale markt. De naamsbekendheid bij de consument is geen enkel probleem, maar wel de bekendheid van wat Délifrance allemaal doet in de verschillende verkoopkanalen.

Délifrance Nederland telt in Nederland en Belgie binnen Franchise zo’n 35 restaurants en 34 shop in shop corners. Deze corners zijn grotendeels in combinatie met de keten Kwalitaria van FFC. Daarnaast worden er via de internationale EG Group nog achttien Délifrance-corners geëxploiteerd bij tankstations in België. Tot slot zijn er nog zes restaurants in België. Internationaal heeft Délifrance, het hoofdkantoor gevestigd in Parijs, nog talloze locaties in andere landen, waaronder veel vestigingen in Azië. Van supermarkten tot tankstations met bakeries en van cateraars tot fastfoodketens: de bake-off producten van Délifrance kom je echt overal tegen. Het Franse merk is wat dat betreft een van de grotere broodmerken van Nederland. De oorsprong van het merk ligt bij het verbouwen van graan en het bakken van brood volgens de Franse methode. Elke dag probeert het bedrijf de kennis te vergroten en de passie voor het bakkersvak te delen.

Kracht van het merk

Naamsbekendheid heeft Délifrance vooral door de producten, maar de restaurants en de corners dragen daar zeker aan bij. En als duidelijk zou zijn welke grote ketens allemaal met de producten van Délifrance werken zou de kracht van het merk in Nederland nog vele malen groter zijn. En dat is precies waar het team Délifrance Nederland onder andere bestaande uit Rachel Bolleurs, Anton van der Nat en Harm Trouwborst werk van willen maken.  Het merk Délifrance is een begrip!  Na het faillissement van Phoenix (Masterfranchise FFC) vorig jaar, waar sinds april 2018 de restaurantondernemers onder vielen, zijn we weer de samenwerking aangegaan vanuit Délifrance Nederland. Daar was duidelijk behoefte aan”, aldus Trouwborst. Van der Nat kent vrijwel alle ondernemers persoonlijk en weet wat er speelt.

Zichtbaarheid

Het huidige management heeft nu gekozen voor een strategie die zich richt op drie onderdelen. In de eerste plaats zijn dat de Franchise locaties binnen ons huidige netwerk. De 2e strategie richt zich op “brandlicence" samenwerkingen met o.a. partijen als FFC en De Waal Verswaren. Deze zorgen voor een duidelijke herkenbaarheid in het straatbeeld. Daarnaast is er intensieve samenwerking met key-account bedrijven. Dat kunnen petrolorganisaties zijn, maar ook fastfoodpartijen. Bedrijven die met een deel van het assortiment van Délifrance werken, maar dit veelal doen onder eigen merk. Er vinden momenteel met diverse partijen gesprekken plaats. Binnen deze samenwerking is Délifrance leverancier en conceptpartner. Deze derde strategie noemen we bake off solutions. Hier hebben we het over samenwerkingen waarbij zichtbaarheid een rol speelt, maar dan binnen een eigen omgeving. Dat kunnen hotels, campings of andere verkoopkanalen zijn.

Strategie

Alle drie de onderdelen zijn van belang in de nieuwe strategie. Trouwborst: “We willen op alle drie de terreinen stappen zetten en groeien. Als het gaat om samenwerkingen binnen de verschillende verkoopkanalen leggen we de focus op leisure, zorginstellingen, lunchrooms, bakkerijen en petrol. Want ook daar werk je aan zichtbaarheid.” Van der Nat ziet mogelijkheden langs de snelwegen.  “Juist vanwege onze bewezen 30-jarige aanwezigheid binnen dit kanaal, de uitstraling van het merk Délifrance en de herkenbaarheid voegt het merk voor de consument en ondernemer iets toe.” Bij de zelfstandig opererende tankstationondernemers verwacht hij daarom ook positieve resultaten, omdat die onderscheid zoeken in kwaliteit en aanbod. 

Délifrance Nederland opereert als productleverancier, maar is tevens concepthouder van het Délifrance-format. In de praktijk komt het erop neer dat het hoofdkantoor in Zwijndrecht toe ziet dat alles volgens de richtlijnen van Délifrance gebeurt. Trouwborst: “Wij zijn niet de investeerders in het concept, dat zijn de ondernemers.  “We ondersteunen ondernemers in hun assortiment of bij het verbeteren van de winkeluitstraling. We hebben natuurlijk veel expertise in huis.”

Herkenbaarheid

Merken en dus naamsbekendheid gaan een belangrijke rol spelen, is de overtuiging van Bolleurs, Van der Nat en Trouwborst. Een duidelijk merk biedt de consument toch een bepaalde garantie en kwaliteit. “Klanten herkennen een merk en dat straalt uit op de locatie. Of dat nu binnen onze huidige of nieuwe franchiserestaurants, hotelketens, campings, petrol locaties, ziekenhuisrestaurants, leisure locaties of vakantieparken is. Dat zijn toch locaties waar onderscheid (naamsbekendheid en assortiment) ertoe doen en waar consumenten het waarderen als er een kwalitatief aanbod ligt. Vandaar dat wij ons de komende tijd nog meer met ons merk op die markten gaan richten.”

Van boer tot consument

Délifrance Nederland maakt onderdeel uit van de Franse coöperatieve groep VIVESCIA, een toonaangevende Franse graancoöperatieve groep die actief is in de landbouw en voedingssector. De groep heeft een duidelijke visie en missie als het gaat om de wijze waarop de grondstoffen worden geteeld en de ingrediënten worden verwerkt.

Sinds de oprichting in Frankrijk in 1978 is Délifrance actief met het ontwikkelen van kwalitatieve bakkerij-, patisserie-, viennoiserie- en hartige producten voor de foodservice, retailers, bakkers en horeca in zo’n honderd landen over de hele wereld.

Doordat Délifrance onderdeel uitmaakt van de graancoöperaties heeft het bedrijf kennis van de gehele supply chain van boer tot consument. Binnen Délifrance wordt dat de ‘Human Chain’ genoemd.

Daarnaast werkt het bedrijf met de Go-Clean aanpak, wat staat voor ‘eerlijke’ recepten en duurzame ingrediënten. Zo worden er bijvoorbeeld sinds januari 2020 in de bakkerijen alleen nog maar producten bereid met 100% vrije uitloop eieren. Daarnaast is het de ambitie om in recepten steeds minder zout en suiker te gebruiken. De Nederlandse markt wordt bediend vanuit het hoofdkantoor in Zwijndrecht. Daar vandaan worden de contacten onderhouden met de klanten in Nederland en worden de behoeften vertaald naar de Franse bakkerijen.

(Dit artikel is eerder gepubliceerd in de december-uitgave 2021 van @FoodClicks. Nog geen abonnee? Neem hier een abonnement)

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Druk bezochte Sial Parijs bijna op niveau van 2018

Vakbeurzen – Levensmiddelenvakbeurs Sial Parijs heeft de deuren gesloten met een uiterst positief resultaat, laat de organisatie weten. Met meer dan 7.000 exposanten uit 127 landen en 265.000 bezoekers haalde de editie 2022 bijna het niveau van 2018, de beurs voor de pandemie. Terwijl sommige landen nog wel reisrestricties kennen.

Lees bericht


Groei plantaardig binnen foodservice zet door

Analyse - De inkoop van dierlijke producten (vlees en zuivel) in de foodservice heeft tijdens de covid-crisis een flinke klap gekregen, meldt ProVeg. En die daling geldt in die periode ook voor plantaardige vlees en zuivel, alleen heeft die vraag zich sneller hersteld. Sinds 2016 is de inkoop van plantaardig in foodservice verdubbeld.

Lees bericht

Groei bezorgformules dé ontwikkeling in food van 2021

Foodservice – De explosieve groei van bezorgformules voor boodschappen en maaltijden is dé ontwikkeling van 2021 in de Nederlandse foodmarkt. Dat laat de FSIN Food500 2022 zien. Het Food Service Instituut Nederland (FSIN) publiceert dit overzicht van de vijfhonderd foodbedrijven met de hoogste omzetten dit jaar voor het eerst sinds de coronapandemie.

Lees bericht

AH gaat ‘persoonsgerichte maaltijden’ leveren

Formulenieuws  - Albert Heijn start een nieuwe maaltijdservice. Binnenkort verschijnen de eerste bezorgbusjes in het straatbeeld met de tekst ‘Maaltijd Thuis. Met aandacht bereid, met liefde gebracht.’ Het gaat om ‘persoonsgerichte’ maaltijden voor mensen die wel wat hulp kunnen gebruiken in de keuken, of op zoek zijn naar gemak, aldus AH.

Lees bericht


Online boodschappen naar 10% inkoopwaarde Foodservice

Analyse – Online boodschappen zit fors in de lift, dat is bekend, maar nu blijkt uit een analyse dat het online plaatsen van boodschappen dit jaar naar een inkoopwaarde gaat van 10% van de Foodservicemarkt. Binnen Foodretail maakt het online boodschappen doen inmiddels zo’n 7% uit. Dat blijkt uit een analyse van data-analist Rien de Koning van More2Market, die de cijfers...

Lees bericht




© 2022 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid