Deloitte: ‘Daling online bestellingen is tijdelijk’


Albert Heijn wist als enige een forse toename in de besteding per bestelling te realiseren / Foto bij: Yasmin Hargreaves

Onderzoek - Daling dit jaar in online omzet van supermarkten, maar de verwachting is wel dat de daling tijdelijk is en dat de online omzet komend jaar weer gaat toenemen. Dat is een van de opmerkelijke uitkomsten uit het jaarlijkse consumentenonderzoek van de Branchegroep Retail van Deloitte presenteert met veel genoegen haar jaarlijks onderzoek naar consumententrends in de supermarkt.

In het Consumentenonderzoek van 2020 werden consumenten voor het eerst geconfronteerd met de gevolgen van COVID-19 en de overheidsmaatregelen om de verspreiding van het virus tegen te gaan, laten de onderzoekers Bas Smeets en Adgild Hop weten. Tijdens de nieuwe vragenronde in juni 2022 waren die beperkende maatregelen om de verspreiding van COVID-19 tegen te gaan niet meer van kracht. Daarop is de vragenlijst aangepast om te proberen te achterhalen wat de blijvende effecten van COVID-19 zijn op het consumentengedrag in de supermarkt.

Daling

Een van de meest opvallende uitkomsten van het Consumentenonderzoek is dat het aandeel online omzet van de supermarkten in 2022 gedaald is ten opzichte van 2021, melden de onderzoekers. In 2021 ging 12,6% van alle supermarkt omzet via het online kanaal. In 2022 is dat 11,4%. Het aantal consumenten dat online boodschappen doet blijft ook in 2022 groeien (2022: 20,5%, 2021: 19,4%). De daling van het online aandeel zit met name in een lagere bestelfrequentie en een lagere besteding per bestelling. Uitzondering hierop is Albert Heijn dat een een forse toename in de besteding per bestelling wist te realiseren.

Toename

Het aantal consumenten dat aangeeft in de toekomst gebruik te willen maken van een online bestelservice blijft relatief hoog. 16% van de consumenten geeft aan van plan te zijn online levensmiddelen te bestellen bij de eigen supermarkt als deze dat gaat aanbieden. 12% van de consumenten geeft aan dat ze van plan zijn online levensmiddelen te bestellen bij een andere supermarkt als hun eigen supermarkt dit niet gaat aanbieden. Het valt dus, volgens de onderzoekers, te verwachten dat het komend jaar het online aandeel weer gaat toenemen.

Flitsbezorging

Als het gaat over de flitsbezorgers (Flink, Getir, Gorillas en Zapp) ziet de branchegroep van Deloitte een duidelijke samenhang tussen de online bestellers en de gebruikers van de flitsbezorging. ‘We zien in het Consumentenonderzoek duidelijk terug dat een aanzienlijke groep consumenten die online bestellen hier gebruik van maken (9% in totaal). Wat daarbij wel opvalt is dat 26% aangeeft besteld te hebben bij een flitsbezorger om het uit te proberen. 33% geeft aan besteld te hebben bij een flitsbezorger omdat ze een kortingscode hadden. Van de respondenten die nog geen online boodschappen doen, geeft 6% aan in de toekomst gebruik te willen maken van een flitsbezorger’.

Bron: Deloitte/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Supermarktomzet stijgt met 3.0% naar 46.3 miljard euro

Analyse – Het marktaandeel van Albert Heijn groeide en dat van Jumbo daalde afgelopen jaar, onder meer door het aantal locaties. AH groeide met bijna 100 vestigingen terwijl Jumbo zes locaties minder had dan in 2021. In totaal deed de supermarktsector het goed in 2022 met een omzet van €46.3 miljard. Daarmee noteerde de sector een groei van 3.0%, met een waarde van €1.35 miljard. Dat meldt...

Lees bericht


Eerste onbemande REWE Pick&Go winkel geopend

Buitenland – De Duitse supermarktorganisatie REWE heeft na het openen van twee hybride testwinkels in Keulen en Berlijn, nu ook de eerste volledig onbemande REWE Pick&Go geopend. In de winkel aan de Karlstraße in München kunnen klanten winkelen zonder fysiek af te hoeven rekenen.

Lees bericht


Getir moet supermarkt van gemeente Amsterdam sluiten

Flitsbezorging - Amsterdam wil dat Getir de tot supermarkt omgebouwde darkstore in de Eerste Jacob van Campenstraat toch sluit. De flitsbezorger bouwde de locatie in juli om in een zaak waar je als consument ook boodschappen kunt doen, om zodoende aan de gemeentelijke eisen te voldoen. Maar de gemeente blijft van mening dat de vestiging geen echte supermarkt is.

Lees bericht


Dirk deelt appels uit bij basisscholen om broodtrommels te vullen

Actie - Om kinderen in Nederland een gezonde start op school te geven na de herfstvakantie, deelt Dirk van den Broek deze maandag en dinsdag appels uit bij basisscholen in de buurt van alle Dirk-filialen. De landelijke appeltjesactie is een reactie op het recente nieuws dat steeds meer kinderen in Nederland met een lege broodtrommel naar school moeten.

Lees bericht

Flink introduceert ‘Flink Lage Prijs’ voor 140 artikelen

Bezorging - Snelle boodschappenbezorger Flink introduceert ‘Flink Lage Prijs’. Die aanduiding is voor 140 alledaagse producten uit de verschillende categorieën. Deze producten zijn voortaan te koop voor huismerkprijzen. Het gaat om producten variërend van groente, fruit en zuivel tot huishoudelijke producten.

Lees bericht



© 2023 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid