Detailhandel Nederland stopt eind dit jaar


Groente en fruit het minst in prijs gestegen voor de consument van de verse artikelen, vlees het meest

Koepelorganisatie – De Algemene Ledenvergadering van Detailhandel Nederland heeft onlangs het besluit genomen om de activiteiten van de koepelorganisatie per 31 december 2020 te beëindigen en de organisatie te ontbinden.

De achterban van Detailhandel Nederland is divers en bestaat uit brancheorganisaties die een specifiek deel van de retail vertegenwoordigen, zoals het CBL (supermarkten), RND (grootwinkelbedrijven) en de Nationale Winkelraad (mkb retail branches, aangesloten bij MKB Nederland).

Er is gezocht naar een effectievere, duurzame en slagvaardigere manier om de belangenbehartiging van de retail te organiseren, waarbij structuur, wijze van samenwerking, en financiering opnieuw vormgegeven zouden worden. Die zoektocht heeft echter niets opgeleverd omdat gebleken is dat de visies van de deelnemende partijen te veel van elkaar verschillen. Daarmee is er onvoldoende draagvlak voor continuering van de collectieve belangenbehartiging van de retail door Detailhandel Nederland. 

Detailhandel Nederland is actief op verschillende domeinen zoals Betalingsverkeer, Digitalisering, Europese Zaken, Sociale Zaken en Pensioenen, Vestigingszaken en Winkelveiligheid.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Vereniging E-Commerce Nederland wordt lid van de VGL

Lidmaatschap - Vereniging E-Commerce Nederland (afgekort VEN) wordt lid van de Vereniging van Grootwinkelbedrijven in Levensmiddelen (afgekort VGL). De leden van de VGL hebben tijdens een extra ALV ingestemd met het lidmaatschap en vastgelegd hoe VEN de e-commerce zal vertegenwoordigen binnen de VGL.

Lees bericht


‘Foodpartijen IMVO-convenant boeken flinke vooruitgang’

Monitoring - De partijen van het IMVO-convenant Voedingsmiddelen hebben veel bereikt in het vierde jaar, volgens een SER-bericht. Zo werden wereldwijd 50 experts opgeleid om risicoanalyses op het gebied van mensenrechten uit te voeren. Ook deden dit jaar meer bedrijven mee aan de monitoring, 156 tegenover 119 in het derde jaar.

Lees bericht

GS1 maakt zich op voor statiegeld op blikjes

Inzameling - Vanaf 31 december 2022 gaan consumenten statiegeld betalen voor metalen drankverpakkingen met een inhoud van drie liter of minder. Het doel van de maatregel is het inzamelen en recyclen van de twee miljard blikjes, waarvan op dit moment een groot deel in de natuur belandt. GS1 treft de voorbereidingen om ervoor te zorgen dat data over de blikjes kan worden...

Lees bericht



CBL wil nieuw inzamelsysteem flesjes en blikjes

Inzameling – Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), de brancheorganisatie van de supermarkten in Nederland, pleit voor het opzetten van een nieuw landelijk inzamelsysteem waarmee blikjes en andere verpakkingssoorten en producten in de toekomst kunnen worden ingezameld.

Lees bericht

Jubilerend Marketing4Results organiseerde zes impactvolle sessies

Jubileum – Marketing4Results bestaat vijftien jaar. Voor het marketingbureau voor foodservice reden iets waardevols te organiseren. Het werden zes sessies gewijd aan een betekenisvolle economie. Thema’s als plasticreductie, voedselverspilling, onderwijs en true pricing kwamen voorbij, met vooral schokkende cijfers. De foodsector staat voor uitdagingen en wel op korte termijn.

Lees bericht



© 2023 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid