Detailhandel plust bijna 3 procent in juni


Marktcijfers - De detailhandel heeft in juni 2,8 procent meer omgezet dan in dezelfde maand vorig jaar, laat het CBS weten. De groei deed zich voor in zowel de food- als de non-foodwinkels. Ook het verkoop lag 2,4 procent hoger. Online werd 16,8 procent meer omgezet. De groei bij de winkels in levensmiddelen was volgens het CBS in juni laag. De winkels in deze sector wisten een groei te realiseren van 0,9 procent ten opzichte van juni 2018. Supermarkten deden het met 1,3 procent groei beter dan de speciaalzaken, waar de omzet met 1,9 procent terugviel. Die cijfers vertaalden zich ook terug in de volumes. Bij de supermarkten bleef het volume vrijwel gelijk en bij de speciaalzaken kwam dat cijfer lager uit dan een jaar eerder. De non-foodwinkels deden het met een groei van 2,3 procent goed in juni. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) was 2,7 procent hoger dan een jaar eerder. Zowel de winkels in meubels en woninginrichting als de winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren deden het goed. Ook de omzet van de kledingwinkels en de winkels in consumentenelektronica was hoger dan een jaar eerder. Online De online omzet was in juni 16,8 procent hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. Webwinkels hebben 11,6 procent meer omgezet. Webwinkels hebben als hoofdactiviteit verkoop via internet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met 24,3 procent. Bron: CBS/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Omzet detailhandel plust met ruim 3 procent in 2019

Marktcijfers - In 2019 heeft de detailhandel 3,4 procent meer omgezet dan in het jaar 2018. Ook de verkopen (het volume) kwamen 2,5 procent hoger uit. De omzetgroei deed zich voor bij zowel de winkels in voedingsmiddelen als de winkels in non-food. Dat meldt het CBS vandaag.

Lees bericht

ABN AMRO: Retail groeit met 2 procent in 2020 en 2021

Analyse – Hoewel de groei in retail afgelopen jaar iets afvlakte, verwacht ABN AMRO dat er dit jaar voor de zevende keer op rij sprake zal zijn van groei. Dat geldt ook voor het jaar er op, want voor zowel 2020 als 2021 voorziet de bank een groei van 2 procent. De sector retail presteert redelijk goed door de hoogconjunctuur en stijgende consumentenbestedingen, zo...

Lees bericht

Vertrouwen van de consument daalt opnieuw

Cijfers - Het consumentenvertrouwen is opnieuw verder gedaald. Het oordeel betreft zowel het economische klimaat als de koopbereidheid. Het consumentenvertrouwen komt in september 2019 uit op -2, zo meldt het CBS. In augustus lag dat op 0. Volgens het CBS ligt het consumentenvertrouwen met -2 wel boven het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (-4). De hoogste stand werd in januari 2000 bereikt (36)....

Lees bericht

Horeca realiseert omzetplus van 1,5% in tweede kwartaal

Marktcijfers – In het tweede kwartaal van dit jaar is de horecaomzet met 1,5 procent gestegen ten opzichte van het vorige kwartaal. Ook het volume nam licht toe met 0,1 procent. Bij de eet- en drinkgelegenheden  kwam de omzet, volgens het CBS, 0.3 procent hoger uit. Forse stijger was de omzet van logiesverstrekkers, waaronder hotels en vakantieparken. Daar nam de omzet met 4,3 procent toe...

Lees bericht


Consument betaalt fors meer voor Dagje uit

Leisure - De prijs van een dagje uit is in de afgelopen vijf jaar gemiddeld sterker gestegen dan de consumentenprijzen. Niet alleen de toegangsprijzen stegen fors, ook de prijzen voor eten end rinken stegen met bijna 12 procent ten opzichte van juli 2014. Dit meldt het CBS op basis van de meest recente cijfers over consumentenprijzen. De toegangsprijs voor musea en dierentuinen...

Lees bericht

Consumenten besteden in mei 0,5% minder aan food

Marktcijfers –Consumenten hebben in de maand mei vooral meer besteed aan duurzame goederen. De groei in dat segment nam maar liefst met 6,1 procent toe. In voedings- en genotsmiddelen daarentegen werd 0,5% minder besteed. Dat blijkt uit de cijfers van Het CBS. Consumenten gaven vooral meer uit aan woninginrichting en huishoudelijke apparaten. Aan nieuwe personenauto’s hebben consumenten echter opnieuw minder besteed....

Lees bericht



© 2020 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid