Drie kwart Nederlanders bestempelt derde kerstdag als kliekjesdag
_850_567_90.jpg)
Onderzoek – Nederlanders blijken goed om te gaan met het tegengaan van voedselverspilling. Zo is 89% zich bewust van de hoeveelheid boodschappen die in huis zijn gehaald voor de feestdagen en beschouwt drie kwart (73%) van de Nederlanders ‘derde kerstdag’ als kliekjesdag om de restanten alsnog op te maken. Dit blijkt uit het onderzoek van maaltijdboxleverancier HelloFresh.
In december worden veel boodschappen in huis gehaald en zeker nu de horecabedrijven gelsoten zijn voor diners is dat extra. Maar ook onder normale omstandigheden gooit een derde (33%) van de Nederlanders expres veel in de boodschappenkar om zo niet alsnog naar de supermarkt te hoeven tijdens de feestdagen. Vooral 25 tot 34-jarigen (45%) zitten niet te wachten op dit last minute tripje en schaffen daarom liever te veel dan te weinig aan. Daarentegen geeft bijna de helft van de Nederlanders (42%) aan precies genoeg in te kopen, zodat ze geen voedsel hoeven te verspillen.
Verspillingsvrij
Ondanks dat meer eten wordt ingeslagen, vieren we de feestdagen het liefst verspillingsvrij, aldus het onderzoek. 87% van de Nederlanders let er daadwerkelijk op om zo min mogelijk eten weg te gooien. Een derde (31%) is zich tijdens de feestdagen meer bewust van zijn of haar voedselconsumptie dan gedurende de rest van het jaar en slechts 10% geeft aan in deze periode meer eten weg te gooien dan normaal.
Kliekjesdag
Na de kerstdagen houdt een kwart van de Nederlanders (24%) nog eten over, dat later wordt gegeten. Weggooien gebeurt betrekkelijk weinig. Zo blijkt dat 82% van de Nederlanders de restjes bewaart en drie kwart (78%) het ook daadwerkelijk gebruikt voor een volgende keer. Een populaire kliekjesdag blijkt derde kerstdag: maar liefst drie kwart (73%) van de Nederlanders gebruikt de overgebleven ingrediënten op deze dag.
Maaltijdbox
De reden waarom HelloFresh met het onderzoek komt is omdat gebleken is dat maaltijdboxen minder verspilling geven, omdat de ingrediënten in de box zijn afgestemd op de maaltijd en het aantal personen. Eerder onderzoek toonde al aan dat een maaltijdbox 21% minder voedselverspilling geeft dan boodschappen doen in een supermarkt.
Bron: HelloFresh/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
HelloFresh boekt recordomzet tweede kwartaal
Bezorgdienst - HelloFresh behaalde in het tweede kwartaal een omzet van bijna twee miljard euro. Dat is de hoogste kwartaalomzet ooit voor de maaltijdboxbezorger en 16% meer dan in dezelfde periode vorig jaar.
Lees berichtInzet diepvries is alternatief voor horeca bij voedselverspilling
Onderzoek – Horeca kan meer gebruik maken van diepvriesproducten in de keuken als duidelijk is dat voedselverspilling daarmee voorkomen kan worden. Met name jongeren hebben minder moeite met het feit dat horecabedrijven meer gebruik maken van diepvriesproducten als zij weten dat daarmee verspilling van voedsel wordt tegengegaan. Dit blijkt uit onderzoek van diepvriesfabrikant Iglo waarvoor @FoodClicks specifieke horecavragen heeft laten meelopen.
Lees berichtNederlander legt steeds vaker groente op de barbecue
Onderzoek - Meer dan één derde (39%) van de Nederlanders geeft aan meer te barbecueën in vergelijking met voorgaande jaren. Maar in tegenstelling tot voorgaande jaren ligt er nu steeds vaker groente op de bbq. Bijna een kwart (24%) van de Nederlanders is met minder vlees gaan barbecueën, zo blijkt uit recent onderzoek van maaltijdboxleverancier HelloFresh.
Lees berichtCircular Food Center-cluster wil aantal verspilde broden terugdringen
Voedselverspilling – Een cluster van bedrijven, kennisinstellingen, maatschappelijke organisaties en overheden wil hier, onder de vlag van het Circular Food Center wil werk maken van het aantal broden dat dagelijks wordt weggegooid. Brood heeft verreweg het grootste aandeel in verspilde foodproducten.
Lees berichtNieuwe labels op verpakkingen gaan voedselverspilling tegen
Voedselverspilling – Too Good To Go, de app tegen voedselverspilling, slaat de handen ineen met 19 voedingsbedrijven, waaronder Unilever, en introduceert een nieuw ‘kijk, ruik, proef – voor je verspilt’ label. Nederland is hiermee het 13e Europese land dat dit label introduceert.
Lees berichtGroei bezorgformules dé ontwikkeling in food van 2021
Foodservice – De explosieve groei van bezorgformules voor boodschappen en maaltijden is dé ontwikkeling van 2021 in de Nederlandse foodmarkt. Dat laat de FSIN Food500 2022 zien. Het Food Service Instituut Nederland (FSIN) publiceert dit overzicht van de vijfhonderd foodbedrijven met de hoogste omzetten dit jaar voor het eerst sinds de coronapandemie.
Lees bericht