Duurzaamste Jumbo vandaag geopend door minister van Defensie


De bierpresentatie van Grolsch bij Jumbo Leussink

Supermarkt - Jumbo heeft vanochtend het meest duurzaam ontworpen supermarktpand van de Benelux geopend in Goor. De nieuwe Jumbo winkel van ondernemers en broers Tijn en Niek Leussink, is hét visitekaartje van Jumbo op het gebied van duurzaamheid. Diverse duurzaamheidsaspecten zorgen voor een totale BREEAM-ontwerpscore van 90,79%, wat de hoogste classificatie ‘Outstanding’ betekent. De winkel werd geopend door minister van Defensie Ank Bijleveld-Schouten, voormalig burgemeester van het plaatsje en inwoner van het Hof van Twente.

Het duurzaam ontworpen supermarktpand is onderdeel van de duurzaamheidsplannen van Jumbo op het gebied van klimaatbewust en toekomstbestendig bouwen en distribueren. Jumbo is van plan elementen uit de winkel door te voeren in andere Jumbo winkels.

Om voor het hoogst mogelijke BREEAM-ontwerpcertificaat in aanmerking te komen, is er onder meer gebruik gemaakt van duurzame en energiebesparende bouwmaterialen en FSC gecertificeerd hout, afkomstig uit duurzame bossen. Er wordt in het pand van Jumbo Goor, waar ook een nieuwe Gall&Gall en Etos te vinden zijn, veel gebruik gemaakt van natuurlijk daglicht. De winkel wordt opgewarmd door vrijgekomen warmte van de koel- en vriesschappen en waar nodig bijverwarmd door een warmtepomp. Daarnaast is het dak van de winkel beplant met 2850 vierkante meter aan sedumplantjes en is de nieuwbouwwinkel voorzien van 360 zonnepanelen, wat zorgt voor een groene energievoorziening.

Naoberschap

Maar de winkel biedt meer. Door de hele supermarkt heen staan bij de versafdelingen en zuivelschappen producten uit de regio. Herkenbaar aan de borden met ‘Naoberschap’, een in het oosten van het land bekende aanduiding voor zorg hebben voor en naar elkaar. De producten zijn in de meest gevallen ook voorzien van digitale presentaties, waarin getoond wordt hoe de producten tot stand komen, of waar het verhaal verteld wordt van de boer of teler.

La Place

De communicatie in de winkel bij de versafdelingen wil de bezoeker vooral vertellen dat gezond eten niet duur hoeft te zijn. Op diverse plaatsen wordt dat duidelijk gemaakt. Ook dat er gewerkt wordt met seizoensgroente en duurzaam gevangen vis. Vlees ligt net als bij de slager ook deels onverpakt in de vitrine. De versafdelingen zijn net als bij de Jumbo Foodmarkten ruim opgezet. Opvallend is dat de bekende La Place-elementen van de Foodmarkt alleen bij de pizza’s terugkomen. Volgens Leussink heeft dat alles te maken met de relatief onbekendheid van La Place in het oostelijk deel van Nederland: “Hier in het oosten zit La Place maar op drie plaatsen, het merk is in het westen veel sterker.” Daarentegen wordt er wel volop samengewerkt met bakker Nollen, die juist in het oosten van het land een enorme bekendheid geniet. Ook de bagels van Bagels & Beans zijn terug te vinden in de bakkerijafdeling.

Gekoeld bier

Bijzonder fraai is de bierpresentatie en dan met name de ruimte met het gekoelde bier. Dat Grolsch bij de Jumbo in Goor uitpakt is logisch, Grolsch is in het oosten van het land een sterk merk, maar daarnaast werken beide partijen al jaren samen om de beleving van bier uit te dragen op de winkelvloer. Mede-eigenaar Tijn Leussink: “In 2017 hebben we samen met Grolsch een belevingsconcept voor de biercategorie ontwikkeld voor onze winkel in Haaksbergen. Dit succesvolle concept hebben we inmiddels uitgerold in onze andere supermarkten. Tijdens het maken van de plannen voor deze nieuwe, duurzame supermarkt in Goor, werd al snel duidelijk, dat we de categorie bier er opnieuw echt uit wilden laten springen.” Daarom is in deze locatie een  2.0 versie van de bierpresentatie neergezet, compleet met brouwketels en afvullijnen.

Prijsverschil

De broers Leussink hadden in Goor al een Etos en Gall&Gall. Met de verbouwing zijn deze nu inpandig geworden. Voor Leussink is het geen probleem dat deze AH-formules nu onderdeel uitmaken van de duurzame Jumbo. “Het zijn de drie mooiste formules van Nederland en dat onder één dak, wat wil je nog meer?” En misschien zit daar dan toch het enige kritiekpunt van deze unieke supermarkt: de prijsafstemming tussen de winkelformules, want nu kost een kratje Heineken bij Jumbo 16 euro en bij Gal&Gall 11 euro. Weliswaar in de actie, maar toch een verschil van 5 euro. En dat is toch een uitdaging om aan je klanten uit te leggen, als het spotje klinkt dat Jumbo overal het goedkoopst is.

Bron: @FoodClicks

Verspresentatie bij Jumbo
Winkelwagens die de klant al winkelend informatie geven over de supermarkt
Ook de allerkleinste hebben wat te doen tijdens het winkelen
De counter bij het restaurant, nu alleen in gebruik voor meenemen
Verspillingsschap met producten tot 70% korting
Klanten kunnen zelf stokbrood snijden
De inpandige Etos
Het Hema-schap bij Jumbo Leussink
De bakkers van Nollen met hun producten
Videopresentatie bij de lokale producten
Sinaasappelsap kende we al, maar nu ook verse appelsap
Ook in de Jumbo wordt verwezen naar Gall&Gall; en Etos
Horecabeleving bij de bierpresentatie
Bij een borrel hoort iets te eten
Naoberschap krijgt veel ruimte binnen Jumbo Leussink
Ruim assortiment verse maaltijden en sushi's
La Place is minder bekend in het oosten, maar de pizza's zijn wel terug te vinden
Seizoensproducten en lokaal spelen bij de versafdelingen een belangrijke rol

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Overname HEMA bijna afgerond, Saskia Egas Reparaz nieuwe CEO

Overname – De officiële afronding van de HEMA door investeringsbedrijf Parcom en het investeringsbedrijf van de familie Van Eerd, Mississippi Ventures, wordt verwacht in de week van 1 februari. Na de benodigde goedkeuring van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) zal de huidige CEO Tjeerd Jegen aftreden. Saskia Egas Reparaz zal hem opvolgen. Tevens krijgt HEMA een nieuwe Raad van Commissarissen.

Lees bericht


Asahi (Grolsch) introduceert nieuwe hard seltzer Viper

Introductie - Vanaf maart 2021 brengt Koninklijke Grolsch - onderdeel van Asahi - een hard seltzer onder het merk Viper op de markt. Met de introductie van deze licht alcoholische drank wordt ingespeeld op de huidige trend naar licht alcoholische dranken. Bovendien is het de eerste hard seltzer in Nederland die naast blik ook in fles verkrijgbaar is.

Lees bericht

Verschillende acties Grolsch om horeca te helpen

Actie – Bierbrouwer Grolsch zet verschillende acties in om de getroffen horecabedrijven te helpen. Zo start de brouwer als partner van #helpdehoreca met de verkoop een speciaal Oranje Blik waarmee consumenten waardebonnen kunnen winnen die straks zijn te besteden in de horeca, wordt opgehaald bier verwerkt tot veevoer en organiseert het Live Sessies in lege horecazaken waarbij kijkers worden aangespoord te...

Lees bericht

Grolsch gaat bier aan huis leveren

Bierbrouwer – Bierbrouwer Grolsch gaat vanaf donderdag 2 april tijdelijk bier aan huis leveren. Vooralsnog uitsluitend in het oosten van Nederland, waar de brouwer is gevestigd. In diverse media geeft de brouwer echter aan de bezorging ook elders in het land te kunnen verzorgen. Grolsch geeft aan dat het plan van thuisbezorgen uit ‘nood’ is geboren. Door de coronamaatregelen liggen veel werkzaamheden...

Lees bericht



‘Nederlanders tevreden over hun voeding’

Onderzoek – Drogisterijketen Etos ondervroeg Nederlanders hoe goed zij in hun vel zitten en daar blijkt niets mis mee te zijn. Gemiddeld een zeven geven zij zichzelf. Over hun voeding zijn Nederlanders het meest tevreden, het minst tevreden zijn zij over hoeveel ze bewegen. Etos, dat vanmiddag viert dat de keten 100 jaar bestaat, onderzoekt jaarlijks hoe goed de Nederlander zich voelt...

Lees bericht



© 2021 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid