Duurzame super Marqt zoekt koper


Retail - Marqt gaat twee grotere winkellocaties in Amsterdam en Den Haag van de hand doen en mogelijk overdragen aan Albert Heijn. De keten wil zich meer gaan richten op de kleinere vestigingen. Kern van de strategische wijziging is het vinden van een koper voor de overgebleven locaties van de duurzame supermarktketen. Bij Marqt rommelt het al langer. De afgelopen maanden is vrijwel de voltallige raad van commissarissen, inclusief oprichter Quirijn Bolle, opgestapt. Ook topman Joost Leeflang die aan de basis stond van de nieuwe koers, is vertrokken. Vorig jaar verliet om onduidelijke redenen al Meike Beeren het bedrijf. Zij was het die in 2015 samen met Quirijn Bolle Marqt als duurzame tegenhanger van Albert Heijn oprichtte. De winkels kregen vaak de kritiek dat zij alleen producten boden die bereikbaar waren voor ‘bewoners van de grachtengordel’. Die aanduiding was niet alleen omdat de formule bij de start vooral locaties had in de binnenstad van Amsterdam, maar ook omdat de producten relatief duur waren. Duurzaamheid kent nu eenmaal z’n prijs. Desalniettemin was Marqt altijd zeer actief in het organiseren van publicitaire stunts. Zo berekende de keten de btw-verhoging van het kabinet niet door op groente en fruit, was het de eerste supermarktketen die PlanetProof gecertificeerd was en was het ook de eerste kindermarketingvrije supermarkt. Kopers Wie de koper gaat worden van de 18 Marqt locaties is onduidelijk. De supermarktformule past bij de keten Ekoplaza, maar ook bij Jumbo en Albert Heijn. Die laatste twee hebben in ieder geval de mogelijkheid de relatief dure vierkante meterprijzen te betalen. Maar er kunnen meer gegadigden zijn, ook vanuit foodservice. Albert Heijn is het meest logisch, omdat de Zaanse grootgrutter ten opzichte van de Jumbo Foodmarkten achterstand heeft opgelopen en er bovendien al een relatie ligt met Marqt door de overname van de twee grotere locaties. AH FoodMarqt zou een goede benaming zijn voor de duurzame keten onder de vlag van de Zaanse kruidenier. Bovendien zou een aantal elementen uit de huidige versafdelingen van Marqt goed binnen de grotere AH XL-locaties passen. Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws


Saladebar Albert Heijn voortaan in 100 winkels

Formulenieuws - Na een succesvolle pilot in meerdere winkels rolt Albert Heijn het concept Saladebar uit naar 100 winkels. Bij deze locties zitten ook AH to go’s. De Saladebar is onderdeel van de versafdeling, waar vers, gezond en gemak voor de klant centraal staan.

Lees bericht

La Place sluit 23 eigen filialen, maar is succesvol met takeaway

Formulenieuws - De 23 La Place-locaties die Jumbo gaat sluiten zijn allemaal eigen filialen. De locaties in handen van de franchisers, zoals Schiphol en de Fashion Outlet Center in Roermond van HMSHost, blijven open. Franchisers zijn ook geenszins van plan deze La Place restaurants te beëindigen. Ook de takeaway-activiteiten, die tijdens de coronaperiode zijn opgestart en recent zijn uitgebreid, verlopen...

Lees bericht

Heerschap Groep in 2022 van Jumbo naar Albert Heijn

Supermarkt - Heerschap Groep gaat vanaf januari 2022 met vijf Jumbo winkels over op de Albert Heijn formule.  Daarnaast gaan Heerschap Groep en de supermarktketen samenwerken om de ambachtelijke  producten van Bakkerij Heerschap toe te voegen aan het Streeckgenoten assortiment van Albert Heijn.

Lees bericht


‘NS wil andere foodretailers ook stationsruimte bieden’

Treinstations - NS en Albert Heijn verlengen hun samenwerking met vijf jaar, met een optie voor nog eens vijf jaar. Het feit dat NS de AH to go-locaties gaat exploiteren, maakt het voor andere foodretailers met gemaksconcepten niet onmogelijk toegang te verkrijgen tot het stationsgebied. ‘Waar sprake is van toevoeging gaan we dat zeker bekijken’, aldus een NS-woordvoerster.

Lees bericht




© 2020 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid