Retail - Marqt gaat twee grotere winkellocaties in Amsterdam en Den Haag van de hand doen en mogelijk overdragen aan Albert Heijn. De keten wil zich meer gaan richten op de kleinere vestigingen. Kern van de strategische wijziging is het vinden van een koper voor de overgebleven locaties van de duurzame supermarktketen.
Bij Marqt rommelt het al langer. De afgelopen maanden is vrijwel de voltallige raad van commissarissen, inclusief oprichter Quirijn Bolle, opgestapt. Ook topman Joost Leeflang die aan de basis stond van de nieuwe koers, is vertrokken. Vorig jaar verliet om onduidelijke redenen al Meike Beeren het bedrijf. Zij was het die in 2015 samen met Quirijn Bolle Marqt als duurzame tegenhanger van Albert Heijn oprichtte. De winkels kregen vaak de kritiek dat zij alleen producten boden die bereikbaar waren voor ‘bewoners van de grachtengordel’. Die aanduiding was niet alleen omdat de formule bij de start vooral locaties had in de binnenstad van Amsterdam, maar ook omdat de producten relatief duur waren. Duurzaamheid kent nu eenmaal z’n prijs. Desalniettemin was Marqt altijd zeer actief in het organiseren van publicitaire stunts. Zo berekende de keten de btw-verhoging van het kabinet niet door op groente en fruit, was het de eerste supermarktketen die PlanetProof gecertificeerd was en was het ook de eerste kindermarketingvrije supermarkt.
Kopers
Wie de koper gaat worden van de 18 Marqt locaties is onduidelijk. De supermarktformule past bij de keten Ekoplaza, maar ook bij Jumbo en Albert Heijn. Die laatste twee hebben in ieder geval de mogelijkheid de relatief dure vierkante meterprijzen te betalen. Maar er kunnen meer gegadigden zijn, ook vanuit foodservice. Albert Heijn is het meest logisch, omdat de Zaanse grootgrutter ten opzichte van de Jumbo Foodmarkten achterstand heeft opgelopen en er bovendien al een relatie ligt met Marqt door de overname van de twee grotere locaties. AH FoodMarqt zou een goede benaming zijn voor de duurzame keten onder de vlag van de Zaanse kruidenier. Bovendien zou een aantal elementen uit de huidige versafdelingen van Marqt goed binnen de grotere AH XL-locaties passen.
Bron: @FoodClicks
Retail - Marqt gaat twee grotere winkellocaties in Amsterdam en Den Haag van de hand doen en mogelijk overdragen aan Albert Heijn. De keten wil zich meer gaan richten op de kleinere vestigingen. Kern van de strategische wijziging is het vinden van een koper voor de overgebleven locaties van de duurzame supermarktketen.
Bij Marqt rommelt het al langer. De afgelopen maanden is vrijwel de voltallige raad van commissarissen, inclusief oprichter Quirijn Bolle, opgestapt. Ook topman Joost Leeflang die aan de basis stond van de nieuwe koers, is vertrokken. Vorig jaar verliet om onduidelijke redenen al Meike Beeren het bedrijf. Zij was het die in 2015 samen met Quirijn Bolle Marqt als duurzame tegenhanger van Albert Heijn oprichtte. De winkels kregen vaak de kritiek dat zij alleen producten boden die bereikbaar waren voor ‘bewoners van de grachtengordel’. Die aanduiding was niet alleen omdat de formule bij de start vooral locaties had in de binnenstad van Amsterdam, maar ook omdat de producten relatief duur waren. Duurzaamheid kent nu eenmaal z’n prijs. Desalniettemin was Marqt altijd zeer actief in het organiseren van publicitaire stunts. Zo berekende de keten de btw-verhoging van het kabinet niet door op groente en fruit, was het de eerste supermarktketen die PlanetProof gecertificeerd was en was het ook de eerste kindermarketingvrije supermarkt.
Kopers
Wie de koper gaat worden van de 18 Marqt locaties is onduidelijk. De supermarktformule past bij de keten Ekoplaza, maar ook bij Jumbo en Albert Heijn. Die laatste twee hebben in ieder geval de mogelijkheid de relatief dure vierkante meterprijzen te betalen. Maar er kunnen meer gegadigden zijn, ook vanuit foodservice. Albert Heijn is het meest logisch, omdat de Zaanse grootgrutter ten opzichte van de Jumbo Foodmarkten achterstand heeft opgelopen en er bovendien al een relatie ligt met Marqt door de overname van de twee grotere locaties. AH FoodMarqt zou een goede benaming zijn voor de duurzame keten onder de vlag van de Zaanse kruidenier. Bovendien zou een aantal elementen uit de huidige versafdelingen van Marqt goed binnen de grotere AH XL-locaties passen.
Bron: @FoodClicks
Formulenieuws - Albert Heijn start een nieuwe maaltijdservice. Binnenkort verschijnen de eerste bezorgbusjes in het straatbeeld met de tekst ‘Maaltijd Thuis. Met aandacht bereid, met liefde gebracht.’ Het gaat om ‘persoonsgerichte’ maaltijden voor mensen die wel wat hulp kunnen gebruiken in de keuken, of op zoek zijn naar gemak, aldus AH.
Formulenieuws – Meer gezonde producten bij de kassa, een apart schap met gezondere tussendoortjes in de winkel en opname van de sportvoeding van de merken Body & Fit en Barebells. Albert Heijn wil meer werk maken van een gezondere leefstijl en past daarom een aantal zaken vanaf maandag aan.
Formulenieuws - Ekoplaza en Marqt hebben hun idealen, merken en formules gebundeld en gaan een pilotwinkel openen onder de naam Ekoplaza Foodmarqt. Zaterdag 21 mei wordt de eerste locatie geopend aan de Haarlemmerstraat in Amsterdam.
Festival – Albert Heijn organiseerde vrijdag 29 en zaterdag 30 april het eerste Beter Eten Festival in Expo Haarlemmermeer. Ruim 13.000 betalende bezoekers brachten een bezoek aan het festival. AH wilde met het event laten zien dat gezond eten nu al toegankelijker en beschikbaar is. CEO Marit van Egmond van AH daarover: “Maar om het eten echt gezond te maken hebben we nog een...
Formulenieuws - Albert Heijn breidt de samenwerking met Thuisbezorgd.nl en Deliveroo uit. De twee boodschappendiensten gaan meer dan 1200 artikelen dagelijks thuisbezorgen. AH richt zich in deze bezorging vooral op de verse producten.
Formulenieuws - Albert Heijn lanceert een nieuw zelftapconcept waarmee klanten een groot deel van hun dagelijkse boodschappen duurzamer kunnen verpakken. Klanten vullen hun van huis meegenomen pot of zak, of ter plekke gekochte verpakking, namelijk zelf af. Het gaat om producten zoals muesli, pasta, broodbeleg, thee en noten.