Economie krimpt met ongekende 8,5 procent in tweede kwartaal 2020


Aantal horeca zaken blijft fors doorgroeien

Marktcijfers – De economie is in het tweede kwartaal van dit jaar met 8,5 procent gedaald ten opzichte van een kwartaal eerder. Een dergelijke daling heeft zich nog niet eerder voorgedaan, volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek dat vandaag de cijfers naar buiten bracht.

De daling van het bruto binnenlands product (bbp) is voor meer dan de helft toe te schrijven aan de sterk gedaalde consumptie door huishoudens. Verder namen ook de investeringen en het handelssaldo sterk af. De krimp in Nederland was wel kleiner dan gemiddeld in de eurozone en in de ons omringende landen.

Consumenten hebben in het tweede kwartaal 11,8 procent minder besteed dan in het tweede kwartaal van 2019. Ze gaven vooral veel minder uit aan horeca, recreatie en cultuur, vervoer en communicatie, en zorg. Ook gaven consumenten minder uit aan kleding, auto’s en motorbrandstoffen. Aan voedingsmiddelen, woninginrichting en elektrische apparaten hebben ze meer besteed.

In een online toelichting op de cijfers, sprak hoofdeconoom Peter Hein van Mulligen van het CBS was een kolossale schade aan de economie als gevolg van de coronamaatregelen in de afgelopen twee kwartalen met in totaal 10 procent krimp. Een krimp die zelfs in de jaren dertig niet is gezien. De krimp houdt volgens de econoom ook nog wel even aan. “Want sinds de horeca weer open is, is het nog steeds niet druk op de terrassen en in de horecalocaties.” Mensen kiezen er voor om bepaalde dingen anders te doen dan voorheen. Voor een deel hangt dat samen met de beperkingen die mensen zichzelf opleggen om besmetting te voorkomen en tegen te gaan.

Ongekende krimp

De productie van de handel, vervoer en horeca lag 16,6 procent lager dan een jaar eerder. Vooral de horeca en de vervoerssector hadden te maken met een ongekende krimp. In de vervoerssector was het beeld voor de luchtvaart en luchtvaardiensten gitzwart, aldus het CBS. Het sluiten van een groot deel van de horeca op 15 maart 18.00 uur en de heropening op 1 juni met restricties, zorgden er voor dat ook deze sector harde klappen kreeg. De hotels deden het, volgens de CBS-cijfers, een stuk slechter dan de andere logiesaccommodaties zoals kampeerterreinen, vakantiehuisjes, bungalowparken en jeugdherbergen. Bij deze groep zijn de inkomsten uit vaste standplaatsen immers onverminderd doorgelopen, en konden bezoekers in sommige gevallen zelfs nog gebruik maken van de faciliteiten, zoals vakantiehuisjes e.d. Ook kozen mensen, als ze al op vakantie gingen, vaker voor vakantie in eigen land. Wat de eet- en drinkgelegenheden betreft, werd door inventief ingrijpen van ondernemers de schade ook nog enigszins beperkt gehouden, aldus het CBS. Een aantal horecaondernemers vond vrij snel oplossingen om hun zaak coronaproof te maken en veel restaurants pakten nieuwe initiatieven op zoals het starten met maaltijdverstrekking en afhaal.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



Foodservicesector laat stevige groei zien

Analyse – De groei in foodservice zit er stevig in. Over periode 6 en 7, week 21 t/m 28, (23 mei t/m 17 juli 2022) laat de foodservicemonitor een stijging zien van respectievelijk 31% en 16,6%. Het betreft de groei in de toelevering van eten en drinken in Foodservice ten opzichte van vorig jaar. In vergelijking met dezelfde periode vorig jaar staat het groeicijfer van periode 7 op een...

Lees bericht

Inzet diepvries is alternatief voor horeca bij voedselverspilling

Onderzoek – Horeca kan meer gebruik maken van diepvriesproducten in de keuken als duidelijk is dat voedselverspilling daarmee voorkomen kan worden. Met name jongeren hebben minder moeite met het feit dat horecabedrijven meer gebruik maken van diepvriesproducten als zij weten dat daarmee verspilling van voedsel wordt tegengegaan. Dit blijkt uit onderzoek van diepvriesfabrikant Iglo waarvoor @FoodClicks specifieke horecavragen heeft laten meelopen.

Lees bericht



KHN en Curaçao Restaurant Association gaan samenwerken

Samenwerking - Koninklijke Horeca Nederland (KHN) en de Curaçao Restaurant Association (CRA) zijn een samenwerking aangegaan, waarbij Curaçao een nieuwe KHN-afdeling wordt. Dit betekent dat horecaondernemers op Curaçao binnenkort kunnen profiteren van de diensten van het KHN-lidmaatschap.

Lees bericht

Sligro ziet omzet en resultaat verder herstellen

Groothandel - De omzet van de Sligro Food Groep over het eerste halfjaar 2022 bedroeg €1.129 miljoen, een toename van 43,3% ten opzichte van dezelfde periode in 2021. In Q2 wist de groep een groei te realiseren van 43,7%. De nettowinst over het eerste halfjaar kwam uit op €23 miljoen.

Lees bericht



© 2022 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid