Economisch belang horeca groeit hard met 60% in 10 jaar
Marktcijfers - De horeca wordt steeds belangrijker voor de Nederlandse economie. Het aantal werkenden in de horeca (+30%) en de economische toegevoegde waarde (+61%) neemt ook fors toe en stegen sterker dan het gemiddelde van de Nederlandse economie. Dit blijkt uit een analyse van Koninklijke Horeca Nederland (KHN). Ook het aantal traditionele horecazaken steeg sterk: In de afgelopen tien jaar kwamen er 5000 horecazaken bij. Dat is er meer dan één per dag. De groei van de horeca is vooral te merken door de komst van nieuwe eetgelegenheden. Tussen 2008 en 2018 kwamen er bijna 1000 restaurants en 3000 cafetaria’s, lunchrooms en andere eetgelegenheden bij. Ook het aantal hotels nam met 700 nieuwe bedrijven fors toe. Bron: KHN Marktcijfers - De horeca wordt steeds belangrijker voor de Nederlandse economie. Het aantal werkenden in de horeca (+30%) en de economische toegevoegde waarde (+61%) neemt ook fors toe en stegen sterker dan het gemiddelde van de Nederlandse economie. Dit blijkt uit een analyse van Koninklijke Horeca Nederland (KHN). Ook het aantal traditionele horecazaken steeg sterk: In de afgelopen tien jaar kwamen er 5000 horecazaken bij. Dat is er meer dan één per dag. De groei van de horeca is vooral te merken door de komst van nieuwe eetgelegenheden. Tussen 2008 en 2018 kwamen er bijna 1000 restaurants en 3000 cafetaria’s, lunchrooms en andere eetgelegenheden bij. Ook het aantal hotels nam met 700 nieuwe bedrijven fors toe. Bron: KHN
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Schiphol opent met Avolta nieuw horecaconcept Salon
Luchthaven – Schiphol heeft in samenwerking met travel retailer Avolta (voorheen HMSHost) twee nieuwe horecaconcepten geopend in Lounge 1 op de luchthaven. Salon, geïnspireerd door de grachten en terrassen van Amsterdam, bestaat uit een Grand Café en Deli.
Lees berichtCompass Group nieuwe horecapartner WEC
Catering - Compass Group Nederland en het WEC (Werelderfgoedcentrum Waddenzee) gaan een samenwerking aan. Als de nieuwe horecapartner van het WEC zal Compass Group Nederland een bijzonder horecaconcept ontwikkelen dat de schoonheid en het belang van het Waddengebied weerspiegelt.
Lees berichtBiertje in Europees restaurant het duurst in Noorwegen
Prijsvergelijking – Van alle Europese steden is de gemiddelde prijs van een biertje in Noorwegen het duurst. Portugal is het goedkoopst, maar voor wie echt voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten voor zijn biertje in een restaurant moet naar Noord-Macedonië.
Lees berichtCIRFOOD nieuwe cateraar Evides Waterbedrijf
Catering - Evides is na Vitens het tweede waterbedrijf in het portfolio van CIRFOOD. De cateraar uit Hoofddorp breidt hiermee het portfolio in het B&I segment wederom verder uit. Evides heeft CIRFOOD als nieuwe horecapartner gecontracteerd voor zowel de restaurant als de banqueting voor de locaties Kralingen en Spijkenisse.
Lees berichtEventseizoen 2024 geopend met fors meer eventcateraars
Analyse – In april start het evenementenseizoen en volgens cijfers van de Kamer van Koophandel is het aantal fors gegroeid. Het gaat dan om cateringpartijen die zowel festivals, bruiloften, verjaardagen en andere feesten verzorgen. Het handelsregister van de KvK telde er in het eerste kwartaal van 2024 ruim 27.000, dat zijn er bijna 16.000 meer dan vijf jaar geleden, een stijging van 133%.
Lees berichtFoodsector bewust van invloed Gen-Z maar actie blijft uit
Onderzoek – In de foodsector is meer dan de helft (63%) zich ervan bewust dat Gen-Z andere behoeftes en wensen heeft op het gebied van buitenshuis eten. Toch past niet iedereen zich direct aan op de opkomst van met name Gen-Z. Dit blijkt uit onderzoek van de GROUP7 Professional Community onder respondenten uit Nederland (443), uit de segmenten Horeca, Fastservice en Catering, dat...
Lees bericht