Eerste BETA Food excursie ‘Gluren bij de buren’ op Schiphol


Excursies - Een middagje rondkijken bij een van de vele foodconcepten op Schiphol en beoordelen wat van toepassing kan zijn in een tankstation. Met die insteek ging onlangs een aantal tankstationondernemers op pad met HTC Advies. Het was de eerste excursie die BETA Food organiseerde. Het aantal onbemande tanklocaties is afgelopen jaren in razend tempo gegroeid. Bij meer dan de helft van de tankstations is anno 2019 geen winkel meer te vinden. Dat wil niet zeggen dat er geen toekomst is voor de shop. “Integendeel, maar je moet wel durven om keuzes te maken”, benadrukt Puck Wilbers van HTC Advies. Het adviesbureau sloeg onlangs de handen ineen met de BETA, de Belangenvereniging Tankstations voor de zelfstandige tankstationondernemer. Samen lanceerden ze de nieuwe dienst BETA Food. Omdat ondernemers steeds moeilijker met de brandstoffen hun brood kunnen verdienen, gaan ze op zoek naar andere inkomsten. Verkoop van tabak is uiteraard een belangrijke omzetmaker voor tankstations, maar ook die categorie ligt onder vuur. Mogelijkheden liggen er op het terrein van horeca en hospitality. Op die onderdelen gaat BETA Food samen met HTC Advies meer inzoomen. Variëteit De horecalocaties op Schiphol kennen een enorme variëteit. Van superspecialisatie tot complete horecabedrijven. Van die laatste was Per Tutti! een voorbeeld. Dit concept van Vermaat Groep richt zich op de Italiaanse keuken. Er worden authentieke Italiaanse gerechten zoals pizza en pasta bereid met verse ingrediënten. Belangrijk hier is de bereiding in het zicht van de gast, maar operationeel kan elk gerecht van bestellen tot uitserveren in maximaal 10 minuten plaatsvinden. Want ook al hebben reizigers op luchthavens meer tijd dan op een tankstation, tijd telt. eggs&co is een ander concept van Vermaat dat werd bezocht en draait, zoals de naam al aangeeft, om de kip en het ei. De keuze wordt momenteel nog zodanig strak doorgevoerd dat de kippensoep nog niet wordt vervangen door de veel beter verkopende variant tomatensoep. Of dat zo blijft, is nog onduidelijk, maar vooralsnog gelden de uitgangspunten van het basisconcept dat alles gerelateerd moet zijn aan een ei of een kip. Verhaal Het concept Yoghurt Barn sprak veel ondernemers aan omdat het gemakkelijk als shop-in-shopconcept is in te zetten. Bovendien spreekt het concept vrouwen aan, wat een groeiende klantengroep is binnen petrol. Ook de maaltijdproducten van de Health Food Wall zagen de petrolondernemers wel zitten, hoewel zij ook bang waren voor onvoldoende rotatie voor dergelijke gezonde producten. De Soup & Bakery van de Verspillingsfabriek en HMSHost sprak sommige ondernemers bijzonder tot de verbeelding, met name door het verhaal. Spontaan ontstonden er ideeën om op de eigen locatie twee varianten naast elkaar te presenteren van een regulier product en een product met een verhaal dat iets duurder is. “Je biedt mensen dan een keuze, zonder iets dwingends op te leggen.” Oplossingen En juist dat laatste was precies de kern van de dag: geen pasklare oplossingen maar voorbeelden waar je mogelijk iets mee kunt. BETA-voorzitter en tankstationondernemer in Hoogeveen Ewout Klok verhaalde nog maar eens hoe hij ooit met de lunchroom is gestart. “Ik begon met de verkoop van broodjes en dat werden er steeds meer. Inmiddels heb ik, na een enorme verbouwing, een complete lunchroom inclusief zitplaatsen. En worden er tegenwoordig ook maaltijden bezorgd door Thuisbezorgd in gebieden in Hoogeveen die ik niet ken. Veel van de bewoners uit deze buurt zijn nog nooit bij mij op het tankstation geweest. Ook omdat zij geen auto hebben, maar wel de mooiste maaltijden afnemen bij mij. Nieuwe stappen hebben geleid tot nieuwe inzichten en een totaal ander bedrijf.” Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws


‘Creatieve oplossingen voor cateringcontracten’

Achtergrond - De meeste bedrijfsrestaurants zijn dicht of slechts beperkt open. Dat betekent een flinke inkomstenderving voor dienstverleners zoals bedrijfscateraars en koffieleveranciers, terwijl de vaste kosten van hun contract doorlopen. Anna Casemier, managing partner bij HTC Advies: ‘Deze situatie vraagt van beide partners creativiteit en ondernemerschap om tot oplossingen te komen voor een duurzame samenwerking.’

Lees bericht

Yoghurt Barn wil klimaatpositief ondernemen

Formulenieuws - Yoghurt Barn wil als eerste Nederlandse horecaformule klimaatpositief ondernemen. Dat betekent in de praktijk dat elke gast een positieve impact heeft op het klimaat. Het bedrijf zet hiermee de nieuwe standaard in duurzame horeca en hoopt dat andere formules in binnen- en buitenland het voorbeeld zullen volgen.

Lees bericht

ADM Automaten biedt verkoopoplossing met mobiele snackwand

Vending - Voor tankstations, cafetaria’s en andere horecalocatie, die wel willen verkopen, maar beperkt zijn in hun mogelijkheden, biedt firma ADM Automaten een oplossing met mobiele snackautomaten. De FEBO-achtige automaten biedt ondernemers de gelegenheid op een eenvoudige en contactloze manier warme snacks te verkopen.

Lees bericht


Horecabedrijven volop actief met bezorging

Analyse – Sinds de overheidsmaatregelen van kracht zijn gegaan tegen verdere verspreiding van het coronavirus zijn er 43.000 horecazaken, waarvan 35.500 eetgelegenheden, gesloten voor hun gasten. Een groot gedeelte daarvan is sindsdien actief met afhaal- en bezorgdiensten. De traditionele horeca, die voorheen nog niet actief was in deze markt, ziet in die mogelijkheden een kans de zaken deels draaiende te houden.

Lees bericht

Twee HMSHost-projecten in de prijzen bij Schiphol Business Awards

Luchthaven – De Food Professionals van HMSHost hebben de Team Spirit Award gewonnen. Daarnaast heeft HMSHost ook de Innovation Award gewonnen. Deze is uitgereikt aan ‘Soup and Bakery by De Verspillingsfabriek’. Amsterdam Airport Schiphol reikt de awards uit aan partners die een uitzonderlijke prestatie hebben geleverd.

Lees bericht



© 2020 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid