Eerste café ter wereld met echte prijzen opent in Breukelen


True Price Café in Breukelen

Initiatief – Breukelen krijgt het eerste koffiehuis ter wereld waar gewerkt wordt met échte prijzen voor de producten. Het concept is gebaseerd op de missie en visie van ‘True Price’, waar ook de onzichtbare kosten inzichtelijk worden gemaakt voor de producten.

Het koffiehuis wordt een soort ‘living lab’ waar ook gelegenheid is om te leren en discussiëren over true pricing. Op weg naar jouw keuken leggen ingrediënten - dus ook de grondstoffen voor je kopje koffie - namelijk allemaal een eigen, unieke reis af. Een reis die sporen achterlaat, en die zijn over het algemeen niet positief. Denk aan de uitstoot van CO₂ en het verbruik van energie, water en land, maar ook onderbetaling van werknemers en kleine boeren in de keten en misstanden zoals kinderarbeid en uitbuiting. Deze negatieve effecten worden niet meegenomen in het bepalen van de prijs. Bij het koffiehuis worden die kosten wel en betaal je de echte prijs voor je koffie, thee en frisdrank.

Supermarkt

Het koffiehuis is een wereldprimeur. De true price-missie wordt al in de praktijk gebracht bij supermarkt De Aanzet in Amsterdam. Bij De Aanzet staan op het prijskaartje niet alleen de marktprijs van producten, maar ook alle kosten die erachter schuilgaan. Zo is voor de consument heel inzichtelijk wat duurzame en minder duurzame opties zijn, en betaal je tijdens het winkelen meteen de echte prijs voor een product.

True pricing

Ondernemer Ariane van Mancius van Now New Next BV raakte geïnspireerd door het concept van true pricing. Zij was verbaasd dat er nog geen horecaconcept bestond met true pricing. Zo werd het true price Koffiehuis geboren. Een plek waar om te beginnen koffie, thee en frisdrank worden geserveerd, allemaal met een echte prijs.

Sponsoren

Voor het opzetten van Het Koffiehuis zocht Van Mancius samenwerking met verschillende sponsoren. Op dit moment zijn dat Bocca Coffee, Dilmah Thee, Sligro Food Group, Compass Group Nederland en THIJS-drinks (onderdeel van Sir Joe),

(Binnenkort meer over dit unieke concept in @FoodClicks. Nog geen abonnee? Neem hier een abonnement)

Bron: @FoodClicks

Prijskaartje dat laat zien wat bananen werkelijk kosten wanneer alle onzichtbare kosten worden meegerekend

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

THIJS-drinks maakt sap van overtollig fruit

Introductie - THIJS-drinks is het eerste frisdrankenmerk dat met reststromen fruit gaat werken. Het bedrijf introduceert op de eerste dag van de zomer sap gemaakt van overtollig fruit. Dit idee, dat ontstaan is bij toenmalig sterrenchef Thijs, moet een bijdrage leveren tegen voedselverspilling.

Lees bericht


Plaza digitaliseert verder met orderkiosken

Formulenieuws - Plaza ’t Krûûspunt op Ameland is in mei gestart met orderkiosken. Het cafetariabedrijf wil met de plaatsing van de bestel- en afrekenzuilen inspelen op de toenemende vraag naar snelheid en gemak. Het is de derde Plaza-locatie die de stap naar verdere digitalisering maakt.

Lees bericht

Compass neemt familiebedrijf Maison van den Boer over

Overname – Internationaal cateringbedrijf  Compass Group meldt donderdag dat het een overeenkomst heeft voor overname van Koninklijke van den Boer Groep. Maison van den Boer is een toonaangevende Nederlandse cateraar in het Sport & Leisure segment. Compass Group versterkt hiermee haar positie als één van de grootste cateraars in Nederland.

Lees bericht



SWO De Splinter wijzigt naam in GemaQ en gaat adviseren

Petrol – De wereld van tankstations verandert en dus verandert SWO De Splinter. Niet alleen krijgt de inkoop- en samenwerkingsorganisatie een nieuwe naam, ook de dienstverlening wordt uitgebreid. Er moet meer maatwerk worden geleverd voor de leden, zei voorzitter Rob van Herpen. Voor de nieuwe naam, is een oude naam nieuw leven ingeblazen, namelijk GemaQ.

Lees bericht

Sligro terug op omzetniveau van voor corona

Groothandel – Sligro wist in de eerste drie maanden van dit jaar de omzet naar een niveau te brengen van voor de coronamaatregelen. Weliswaar viel de omzet in catering nog wat tegen, maar daar tegenover stond een verdere groei in bezorging aan bedrijven.

Lees bericht



© 2022 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid