Eerste café ter wereld met echte prijzen opent in Breukelen


True Price Café in Breukelen

Initiatief – Breukelen krijgt het eerste koffiehuis ter wereld waar gewerkt wordt met échte prijzen voor de producten. Het concept is gebaseerd op de missie en visie van ‘True Price’, waar ook de onzichtbare kosten inzichtelijk worden gemaakt voor de producten.

Het koffiehuis wordt een soort ‘living lab’ waar ook gelegenheid is om te leren en discussiëren over true pricing. Op weg naar jouw keuken leggen ingrediënten - dus ook de grondstoffen voor je kopje koffie - namelijk allemaal een eigen, unieke reis af. Een reis die sporen achterlaat, en die zijn over het algemeen niet positief. Denk aan de uitstoot van CO₂ en het verbruik van energie, water en land, maar ook onderbetaling van werknemers en kleine boeren in de keten en misstanden zoals kinderarbeid en uitbuiting. Deze negatieve effecten worden niet meegenomen in het bepalen van de prijs. Bij het koffiehuis worden die kosten wel en betaal je de echte prijs voor je koffie, thee en frisdrank.

Supermarkt

Het koffiehuis is een wereldprimeur. De true price-missie wordt al in de praktijk gebracht bij supermarkt De Aanzet in Amsterdam. Bij De Aanzet staan op het prijskaartje niet alleen de marktprijs van producten, maar ook alle kosten die erachter schuilgaan. Zo is voor de consument heel inzichtelijk wat duurzame en minder duurzame opties zijn, en betaal je tijdens het winkelen meteen de echte prijs voor een product.

True pricing

Ondernemer Ariane van Mancius van Now New Next BV raakte geïnspireerd door het concept van true pricing. Zij was verbaasd dat er nog geen horecaconcept bestond met true pricing. Zo werd het true price Koffiehuis geboren. Een plek waar om te beginnen koffie, thee en frisdrank worden geserveerd, allemaal met een echte prijs.

Sponsoren

Voor het opzetten van Het Koffiehuis zocht Van Mancius samenwerking met verschillende sponsoren. Op dit moment zijn dat Bocca Coffee, Dilmah Thee, Sligro Food Group, Compass Group Nederland en THIJS-drinks (onderdeel van Sir Joe),

(Binnenkort meer over dit unieke concept in @FoodClicks. Nog geen abonnee? Neem hier een abonnement)

Bron: @FoodClicks

Prijskaartje dat laat zien wat bananen werkelijk kosten wanneer alle onzichtbare kosten worden meegerekend

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Lichte daling jaaromzet Sligro ondanks groei vierde kwartaal

Groothandel – Ondanks een forse groei in het vierde kwartaal van 2021 is de jaaromzet van Sligro Food Group licht gedaald. De omzet kwam met €1.898 miljoen 2,5% lager uit dan de omzet ad €1.946 miljoen in 2020 een jaar eerder, ondanks de stijging van 21,5% in het vierde kwartaal van 2021 ten opzichte van vorig jaar.

Lees bericht



Compass Group nieuwe cateringpartner ProRail

Catering  – Compass Group en ProRail gaan samen aan de slag met duurzame bedrijfscatering volgens het concept Food Station. Dit concept is speciaal voor ProRail gecreëerd. Compass Group vervult voor ProRail de rol van foodregisseur met NULA, het eigen duurzaamheidsplatform van Compass Group.

Lees bericht

De Splinter en Sligro gaan samen petrolconcepten ontwikkelen

Petrol - Na een uitvoerig tenderproces heeft inkooporganisatie SWO de Splinter uiteindelijk gekozen voor samenwerking met Sligro. Daarmee wordt de samenwerking met de groothandel voortgezet. Daarnaast gaan beide partijen gezamenlijk nieuwe concepten ontwikkelen. De eerste is er al: een koffieconcept in verschillende variaties.

Lees bericht


Compass Group gaat samenwerken met The Colour Kitchen

Catering  – Compass Group is een exclusieve samenwerking aan gegaan met The Colour Kitchen voor haar Catering- en Foodservice activiteiten. The Colour Kitchen biedt mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt de kans om een opleiding te volgen en zich als mens en medewerker te ontwikkelen.   

Lees bericht




© 2022 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid