Eerste café ter wereld met echte prijzen opent in Breukelen

Initiatief – Breukelen krijgt het eerste koffiehuis ter wereld waar gewerkt wordt met échte prijzen voor de producten. Het concept is gebaseerd op de missie en visie van ‘True Price’, waar ook de onzichtbare kosten inzichtelijk worden gemaakt voor de producten.
Het koffiehuis wordt een soort ‘living lab’ waar ook gelegenheid is om te leren en discussiëren over true pricing. Op weg naar jouw keuken leggen ingrediënten - dus ook de grondstoffen voor je kopje koffie - namelijk allemaal een eigen, unieke reis af. Een reis die sporen achterlaat, en die zijn over het algemeen niet positief. Denk aan de uitstoot van CO₂ en het verbruik van energie, water en land, maar ook onderbetaling van werknemers en kleine boeren in de keten en misstanden zoals kinderarbeid en uitbuiting. Deze negatieve effecten worden niet meegenomen in het bepalen van de prijs. Bij het koffiehuis worden die kosten wel en betaal je de echte prijs voor je koffie, thee en frisdrank.
Supermarkt
Het koffiehuis is een wereldprimeur. De true price-missie wordt al in de praktijk gebracht bij supermarkt De Aanzet in Amsterdam. Bij De Aanzet staan op het prijskaartje niet alleen de marktprijs van producten, maar ook alle kosten die erachter schuilgaan. Zo is voor de consument heel inzichtelijk wat duurzame en minder duurzame opties zijn, en betaal je tijdens het winkelen meteen de echte prijs voor een product.
True pricing
Ondernemer Ariane van Mancius van Now New Next BV raakte geïnspireerd door het concept van true pricing. Zij was verbaasd dat er nog geen horecaconcept bestond met true pricing. Zo werd het true price Koffiehuis geboren. Een plek waar om te beginnen koffie, thee en frisdrank worden geserveerd, allemaal met een echte prijs.
Sponsoren
Voor het opzetten van Het Koffiehuis zocht Van Mancius samenwerking met verschillende sponsoren. Op dit moment zijn dat Bocca Coffee, Dilmah Thee, Sligro Food Group, Compass Group Nederland en THIJS-drinks (onderdeel van Sir Joe),
(Binnenkort meer over dit unieke concept in @FoodClicks. Nog geen abonnee? Neem hier een abonnement)
Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Cheque voor Jeugdfonds bij heropening Sligro Alkmaar
Groothandel – Ter gelegenheid van de heropening van de Sligro-vestiging in Alkmaar werd een schenking gedaan aan het Alkmaarse Jeugdfonds Sport & Cultuur. De volledig verbouwde locatie werd dinsdag geopend door Angélique Schmeinck (24Kitchen), Kees Kiestra (directeur Sligro zelfbedieningsgroothandels en Sander Koolwijk (vestigingsdirecteur Sligro Alkmaar).
Lees berichtHoreca Totaal neemt Antwerpse vestiging Metro over
Buitenland - De vestiging van Metro in het noorden van Antwerpen, die na het faillissement van de Makro- en Metrowinkels gesloten was, komt in handen van Horeca Totaal. De Belgische groothandel heeft al twee vestigingen in Brugge en een in Oostende.
Lees berichtSamenwerking Sligro en Heineken pakt positief uit
Groothandel - De samenwerking tussen Sligro en Heineken leidt tot meer verkopen. De verwachte 100 miljoen extra verkopen bij bestaande klanten na vier jaar worden volgens de groothandel overschreden.
Lees berichtSligro ziet omzet en winst stijgen, maar ook de kosten plussen fors
Groothandel - Sligro Food Group heeft in 2022 zowel de omzet als de winst ten opzichte van een jaar eerder zien toenemen. Maar ook de kosten stegen aanzienlijk, vooral door schaarste aan medewerkers en transport. Hierdoor viel de nettowinst lager uit dan verwacht.
Lees berichtTwee nieuwe horecaoplossingen bij Sligro: QR-bestellen en Tafel reserveren
Groothandel – Met oplossingen als QR-bestellen en Tafel reserveren wil Sligro een bijdrage leveren aan de problemen in de horeca. Stijgende kosten en het gebrek aan personeel, in combinatie met marges die onder druk staan, zorgen er voor dat het runnen van een rendabele horecazaak niet eenvoudig is.
Lees berichtMijlpaal van 2,5 miljard euro omzet bijna in zicht bij Sligro
Groothandel - De omzet van Sligro Food Group over 2022 bedroeg €2.483 miljoen, een toename van 30,8% ten opzichte van de omzet in 2021 van €1.898 miljoen. Daarmee komt de mijlpaal van 2,5 miljard euro in zicht. Ook in het laatste kwartaal deed de groothandel uit Veghel het goed. Het wist de omzet met 26,8% ten opzichte van vorig jaar te verbeteren.
Lees bericht