Eerste café ter wereld met echte prijzen opent in Breukelen


True Price Café in Breukelen

Initiatief – Breukelen krijgt het eerste koffiehuis ter wereld waar gewerkt wordt met échte prijzen voor de producten. Het concept is gebaseerd op de missie en visie van ‘True Price’, waar ook de onzichtbare kosten inzichtelijk worden gemaakt voor de producten.

Het koffiehuis wordt een soort ‘living lab’ waar ook gelegenheid is om te leren en discussiëren over true pricing. Op weg naar jouw keuken leggen ingrediënten - dus ook de grondstoffen voor je kopje koffie - namelijk allemaal een eigen, unieke reis af. Een reis die sporen achterlaat, en die zijn over het algemeen niet positief. Denk aan de uitstoot van CO₂ en het verbruik van energie, water en land, maar ook onderbetaling van werknemers en kleine boeren in de keten en misstanden zoals kinderarbeid en uitbuiting. Deze negatieve effecten worden niet meegenomen in het bepalen van de prijs. Bij het koffiehuis worden die kosten wel en betaal je de echte prijs voor je koffie, thee en frisdrank.

Supermarkt

Het koffiehuis is een wereldprimeur. De true price-missie wordt al in de praktijk gebracht bij supermarkt De Aanzet in Amsterdam. Bij De Aanzet staan op het prijskaartje niet alleen de marktprijs van producten, maar ook alle kosten die erachter schuilgaan. Zo is voor de consument heel inzichtelijk wat duurzame en minder duurzame opties zijn, en betaal je tijdens het winkelen meteen de echte prijs voor een product.

True pricing

Ondernemer Ariane van Mancius van Now New Next BV raakte geïnspireerd door het concept van true pricing. Zij was verbaasd dat er nog geen horecaconcept bestond met true pricing. Zo werd het true price Koffiehuis geboren. Een plek waar om te beginnen koffie, thee en frisdrank worden geserveerd, allemaal met een echte prijs.

Sponsoren

Voor het opzetten van Het Koffiehuis zocht Van Mancius samenwerking met verschillende sponsoren. Op dit moment zijn dat Bocca Coffee, Dilmah Thee, Sligro Food Group, Compass Group Nederland en THIJS-drinks (onderdeel van Sir Joe),

(Binnenkort meer over dit unieke concept in @FoodClicks. Nog geen abonnee? Neem hier een abonnement)

Bron: @FoodClicks

Niet van Vitam in Groningen, maar prijskaartje van True Prices wat laat zien bananen bijvoorbeeld werkelijk kosten wanneer alle onzichtbare kosten worden meegerekend

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws




Uitdagende tijden blijven Sligro parten spelen

Groothandel - De omzet van de Groep over het eerste halfjaar 2024 bedroeg € 1.393 miljoen, een afname van 0,7% ten opzichte van het eerste halfjaar van 2023. Desondanks bleef onze ebitda met € 55 miljoen gelijk aan vorig jaar en nam het bedrijfsresultaat met € 2 miljoen toe tot € 6 miljoen. De nettowinst nam door gestegen rentelasten af tot een verlies van € 1 miljoen.

Lees bericht

Feyenoord en Sligro verlengen samenwerking met 5 jaar

Samenwerking - Feyenoord Rotterdam N.V. en Sligro hebben het partnership met vijf jaar verlengd. De horecagroothandel is daarmee tot 1 juli 2029 als Official Food Partner aan de club verbonden. Ook blijft Sligro food- en non-foodproducten leveren aan De Kuip. Dat meldt Sligro Food Group.

Lees bericht


Foodservice groothandels verenigen zich in FSN

Groothandels – Zes groothandels in de foodservicesector hebben zich verenigd in een nieuwe branchevereniging genaamd Foodservice Nederland (FSN). FSN is aangesloten bij Ondernemend Nederland (ONL) en wordt voorgezeten door de oud-politicus Erik Ziengs. De bedrijven willen de foodservicesector een duidelijke stem richting politiek Den Haag geven.

Lees bericht




© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid