Eerste café ter wereld met echte prijzen opent in Breukelen


True Price Café in Breukelen

Initiatief – Breukelen krijgt het eerste koffiehuis ter wereld waar gewerkt wordt met échte prijzen voor de producten. Het concept is gebaseerd op de missie en visie van ‘True Price’, waar ook de onzichtbare kosten inzichtelijk worden gemaakt voor de producten.

Het koffiehuis wordt een soort ‘living lab’ waar ook gelegenheid is om te leren en discussiëren over true pricing. Op weg naar jouw keuken leggen ingrediënten - dus ook de grondstoffen voor je kopje koffie - namelijk allemaal een eigen, unieke reis af. Een reis die sporen achterlaat, en die zijn over het algemeen niet positief. Denk aan de uitstoot van CO₂ en het verbruik van energie, water en land, maar ook onderbetaling van werknemers en kleine boeren in de keten en misstanden zoals kinderarbeid en uitbuiting. Deze negatieve effecten worden niet meegenomen in het bepalen van de prijs. Bij het koffiehuis worden die kosten wel en betaal je de echte prijs voor je koffie, thee en frisdrank.

Supermarkt

Het koffiehuis is een wereldprimeur. De true price-missie wordt al in de praktijk gebracht bij supermarkt De Aanzet in Amsterdam. Bij De Aanzet staan op het prijskaartje niet alleen de marktprijs van producten, maar ook alle kosten die erachter schuilgaan. Zo is voor de consument heel inzichtelijk wat duurzame en minder duurzame opties zijn, en betaal je tijdens het winkelen meteen de echte prijs voor een product.

True pricing

Ondernemer Ariane van Mancius van Now New Next BV raakte geïnspireerd door het concept van true pricing. Zij was verbaasd dat er nog geen horecaconcept bestond met true pricing. Zo werd het true price Koffiehuis geboren. Een plek waar om te beginnen koffie, thee en frisdrank worden geserveerd, allemaal met een echte prijs.

Sponsoren

Voor het opzetten van Het Koffiehuis zocht Van Mancius samenwerking met verschillende sponsoren. Op dit moment zijn dat Bocca Coffee, Dilmah Thee, Sligro Food Group, Compass Group Nederland en THIJS-drinks (onderdeel van Sir Joe),

(Binnenkort meer over dit unieke concept in @FoodClicks. Nog geen abonnee? Neem hier een abonnement)

Bron: @FoodClicks

Prijskaartje dat laat zien wat bananen werkelijk kosten wanneer alle onzichtbare kosten worden meegerekend

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

‘Metro groothandelsactiviteiten naar Sligro’

Overname – Volgens onbevestigde berichten zou Sligro Food Group de groothandelsactiviteiten hebben overgenomen van het Belgische Metro. De Veghelse groothandel zou daarvoor een bod van 55 miljoen euro hebben neergelegd bij de Belgische curatoren.

Lees bericht



Tankshopbeurs laat weinig shopinspiratie zien

Petrol – De jaarlijks gehouden Tankstation & Carwash Vakbeurs in Houten toonde deze editie veel techniek en hardwaren, maar inspiratie voor de tankshop was er maar weinig. Slechts een handvol bedrijven lieten producten zien waar je in de tankshop wat mee kunt.

Lees bericht

Sligro-formule Plaza na rebranding klaar voor verdere groei

Formulenieuws - Plaza , een soft-franchise formule van Sligro, heeft een flinke metamorfose ondergaan. Na een volledige rebranding gaan tientallen ondernemers, verspreid door het hele land, fris en eigentijds de toekomst tegemoet. De formule heeft ook een nieuwe slogan: ’Lekker bij ons. Plaza’.

Lees bericht






© 2022 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid