Effecten versoepelingen teken zich af in foodservice


Analyse - Hoewel de effecten van de versoepelingen in de horeca op 28 april zich in P5 nog niet volledig laten zien, zijn al wel de eerste signalen zichtbaar. Helemaal met het mooie weer van de afgelopen dagen gaat de volgende periode er nog beter uitzien, maar P5 was al een opsteker, zij het dat er nog wel veel werk aan de winkel is.

Insights expert Rien de Koning bij Datlinq was bij de presentatie van het Vist Report helder over de huidige status van de foodservicemarkt. De inschatting dat de horeca eerder open mocht en het weer zou meewerken, had verwachtingen gewekt. Maar het weer was koud en de versoepelingen in de horeca kwamen later dan ingeschat. Alles bij elkaar heeft dat zo z’n effecten.

Thuisbezorging

In P5 van 2021 was er een kleine daling te zien van het aantal bezorgde maaltijden. Zakkend van 5% naar 4,6% blijft de thuisbezorging schommelen rond  een factor 2 van 2019 en  duidelijk onder het niveau van 2020.  In de leeftijdsgroepen 50- en 50+ is een vergelijkbaar patroon te zien. Waar vorige maand de groep 50- nog een flinke daling vertoonde, blijft het nu redelijk stabiel rond de 7%. In de klasse 50+ is voor het eerst in 2021 een lichte daling. De trend van de afgelopen 4 maanden stijgt niet meer en zakt naar 1,5%, ongeveer hetzelfde niveau als in P2 van dit jaar.

Food retail terug naar normaal

De food retail sector zette de daling door in P5. Met 21% minder bezoeken aan de supermarkten en speciaalzaken gaat het niveau weer richting het gemiddelde van 2019, “het oude normaal”. Het aantal bezoeken aan de detailhandel non-food is flink gestegen in P5. Een toename van 25% in shoppen non-food zorgt voor een gemiddelde daling van 15% in de totale detailhandel. Nog steeds is het aantal bezoeken aan de retail sector fors hoger dan in de voorgaande jaren. Met ongeveer 20 miljoen bezoeken in P5 ligt het nog 1,5 miljoen boven het gemiddelde van 2018 tot 2020.

Toename bezoeken aan de horeca blijft uit

Ondanks de versoepelingen in april, is het bezoek aan de horeca niet toegenomen. Echter, vergeleken met dezelfde periode in 2020, is het gemiddelde van P4 en P5 26,9% hoger in 2021. De combinatie van het relatief koude weer in mei, en het feit dat er alleen terrasplaatsen bezet mochten worden, lijkt de horeca flink tegen te zitten. Gelukkig is het weer nu verbeterd en mag er vanaf 5 juni ook weer binnen geserveerd worden. Effecten die in de volgende meting zichtbaar worden.

Bron: Datlinq/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



ING gematigd positief over horeca in 2025

Analyse - De vooruitzichten voor de horeca voor 2025 zijn, met een verwachte volumegroei van 3%, gematigd positief. Dankzij een verbeterde koopkracht en ‘gewenning’ aan de hogere prijzen geeft de consument dit jaar volgens de bank weer meer uit in de horeca dan in 2024.

Lees bericht

Winnaars van de Gault&Millau Awards 2025

Award-uitreiking – Tivoli Vredenburg in Utrecht vormde maandag opnieuw het decor voor de gidslancering en de bekendmaking van de Gault&Millau Awards. In aanwezigheid van de top van de Nederlandse restaurantwereld werden zij op het podium bekroond, in 18 categorieën zoals ‘Chef van het Jaar’, ‘Jonge Chef van het Jaar’ en ‘Ontdekking van het Jaar’.

Lees bericht

Colruyt gaat voortaan 200 horecaproducten aanbieden

Buitenland - Klanten in de Colruyt Laagste Prijzen-winkels in Brugge Sint-Pieters en Aalst gaan vanaf 1 februari een extra assortiment aantreffen van 200 producten die specifiek bedoeld zijn voor horecazaken. De producten komen uit het assortiment van Solucious. De Belgische discounter zegt dat het om een test gaat, maar laat ook weten dat zij verder willen groeien in de foodservicemarkt. De slagerijafdeling...

Lees bericht






© 2025 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid