Effecten versoepelingen teken zich af in foodservice


Analyse - Hoewel de effecten van de versoepelingen in de horeca op 28 april zich in P5 nog niet volledig laten zien, zijn al wel de eerste signalen zichtbaar. Helemaal met het mooie weer van de afgelopen dagen gaat de volgende periode er nog beter uitzien, maar P5 was al een opsteker, zij het dat er nog wel veel werk aan de winkel is.

Insights expert Rien de Koning bij Datlinq was bij de presentatie van het Vist Report helder over de huidige status van de foodservicemarkt. De inschatting dat de horeca eerder open mocht en het weer zou meewerken, had verwachtingen gewekt. Maar het weer was koud en de versoepelingen in de horeca kwamen later dan ingeschat. Alles bij elkaar heeft dat zo z’n effecten.

Thuisbezorging

In P5 van 2021 was er een kleine daling te zien van het aantal bezorgde maaltijden. Zakkend van 5% naar 4,6% blijft de thuisbezorging schommelen rond  een factor 2 van 2019 en  duidelijk onder het niveau van 2020.  In de leeftijdsgroepen 50- en 50+ is een vergelijkbaar patroon te zien. Waar vorige maand de groep 50- nog een flinke daling vertoonde, blijft het nu redelijk stabiel rond de 7%. In de klasse 50+ is voor het eerst in 2021 een lichte daling. De trend van de afgelopen 4 maanden stijgt niet meer en zakt naar 1,5%, ongeveer hetzelfde niveau als in P2 van dit jaar.

Food retail terug naar normaal

De food retail sector zette de daling door in P5. Met 21% minder bezoeken aan de supermarkten en speciaalzaken gaat het niveau weer richting het gemiddelde van 2019, “het oude normaal”. Het aantal bezoeken aan de detailhandel non-food is flink gestegen in P5. Een toename van 25% in shoppen non-food zorgt voor een gemiddelde daling van 15% in de totale detailhandel. Nog steeds is het aantal bezoeken aan de retail sector fors hoger dan in de voorgaande jaren. Met ongeveer 20 miljoen bezoeken in P5 ligt het nog 1,5 miljoen boven het gemiddelde van 2018 tot 2020.

Toename bezoeken aan de horeca blijft uit

Ondanks de versoepelingen in april, is het bezoek aan de horeca niet toegenomen. Echter, vergeleken met dezelfde periode in 2020, is het gemiddelde van P4 en P5 26,9% hoger in 2021. De combinatie van het relatief koude weer in mei, en het feit dat er alleen terrasplaatsen bezet mochten worden, lijkt de horeca flink tegen te zitten. Gelukkig is het weer nu verbeterd en mag er vanaf 5 juni ook weer binnen geserveerd worden. Effecten die in de volgende meting zichtbaar worden.

Bron: Datlinq/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Groei bezorgformules dé ontwikkeling in food van 2021

Foodservice – De explosieve groei van bezorgformules voor boodschappen en maaltijden is dé ontwikkeling van 2021 in de Nederlandse foodmarkt. Dat laat de FSIN Food500 2022 zien. Het Food Service Instituut Nederland (FSIN) publiceert dit overzicht van de vijfhonderd foodbedrijven met de hoogste omzetten dit jaar voor het eerst sinds de coronapandemie.

Lees bericht


Foodservice groeit met 44,4% in periode 5

Cijfers – De periodemonitor van Foodservice XS laat over periode 5, week 17 t/m 20, (25 april t/m 22 mei 2022) met een groei van 44,4% een zeer goede ontwikkeling zien van de foodservicemarkt. Tegelijkertijd wordt gewaarschuwd voor een al te positief beeld van de omzetgroei op termijn, want oplopende inflatie en toenemende kosten bij de consument kunnen gaan zorgen voor krimp.

Lees bericht

Omzet horeca mogelijk tien procent hoger dan in 2019

Analyse - Rien de Koning van More2market heeft drie scenario’s opgesteld van te verwachten ontwikkelingen in de Nederlandse horeca. De scenario’s zijn gebaseerd op de cijfers van het Foodservice Instituut Nederland (FSIN) en het CBS. De drie scenario’s laten in alle drie de gevallen een positief beeld zien.

Lees bericht



AH gaat ‘persoonsgerichte maaltijden’ leveren

Formulenieuws  - Albert Heijn start een nieuwe maaltijdservice. Binnenkort verschijnen de eerste bezorgbusjes in het straatbeeld met de tekst ‘Maaltijd Thuis. Met aandacht bereid, met liefde gebracht.’ Het gaat om ‘persoonsgerichte’ maaltijden voor mensen die wel wat hulp kunnen gebruiken in de keuken, of op zoek zijn naar gemak, aldus AH.

Lees bericht

Kick-off Week van de horeca tijdens Gastvrij Rotterdam

Actieweek - Na een succesvolle editie vorig jaar wordt ook dit jaar weer de Week van de horeca georganiseerd. De week, die van 19 tot en met 24 september wordt gehouden, staat volledig in het teken van alle horecaprofessionals, ondernemers, leveranciers, opleiders – en studenten binnen de horeca. De week wordt afgetrapt samen met de officiële opening van Gastvrij Rotterdam op 19 september...

Lees bericht



© 2022 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid