‘Ekoplaza beste positionering foodretail, supermarkt slechtste’


Ekoplaza weet zich goed te onderscheiden / Foto bij: Udea

Onderzoek – Ekoplaza heeft de beste positionering in de foodretail. Speciaalzaken positioneren zich het best en supermarkten het slechtst. Dit blijkt uit Uitblinkers Foodretail, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 4.100 Nederlanders.

Een goede positionering moet voor de consument relevant, onderscheidend en geloofwaardig zijn. In het onderzoek konden consumenten verschillende partijen beoordelen op een schaal van 1 tot en met 5 op deze criteria. Ekoplaza heeft volgens klanten de beste positionering (3,93). Vooral op ‘onderscheidendheid’ scoort de supermarktketen hoog (4,04). Opmerkelijk is dat niet omdat Ekoplaza vrijwel uitsluitend biologische producten verkoopt. De winkelketen onderscheidt zich hiermee van andere supermarkten. Ekoplaza wordt gevolgd door Nettorama (3,85) en Echte Bakker (3,83).

Speciaalzaken

Winkels en retailers die zich specialiseren in een specifiek segment presteren doorgaans beter dan grote retailers zoals supermarkten. Slagerijen en poeliers scoren het hoogst van alle subbranches met een 3,75. En zijn ook branches waar de klanten moeite hebben met het zien van onderscheid. Bijvoorbeeld de slijterijbranche. Klanten zien vaak weinig verschil tussen deze bedrijven.

Supermarkten

Supermarkten scoren in het onderzoek gemiddeld het laagst op positionering (3,40). Hierbij tekent Multiscope aan dat er aanzienlijk meer supermarkten zijn geanalyseerd (15) dan bijvoorbeeld slagerijen en poeliers (3). Hierdoor is er meer kans dat er grote verschillen bestaan tussen de supermarkten. Kleinere, gespecialiseerde supermarkten presteren vaak beter dan de grote ketens. Veelal komt dat dooreen betere binding met de klant.

 Bron: Multiscope/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Nieuw platform maakt voortgang eiwittransitie inzichtelijk

Platform - ProVeg Nederland lanceert het nieuwe platform Eiwitstand.nl, dat laat zien welke doelen Nederlandse organisaties hebben gesteld voor de overstap naar een meer plantaardig voedingspatroon en hoe ver zij daarin zijn. Het is voor het eerst dat de eiwittransitie zo uitgebreid en transparant in kaart is gebracht.

Lees bericht






CBL positief over koopkrachtfocus in Miljoenennota

Politiek - Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) reageert positief op de koopkrachtfocus in de Miljoenennota 2026, die dinsdag tijdens Prinsjesdag werd gepresenteerd door het demissionaire kabinet-Schoof. Tegelijkertijd benadrukt het CBL dat het tijd is voor concrete maatregelen om de lastendruk voor ondernemers te verlagen.

Lees bericht

RVO lanceert handvatten voor communicatie over biologisch

Overheid - Ondernemers in retail en foodservice krijgen steun bij het communiceren over biologische producten. De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) presenteert nieuwe online hulpmiddelen met uitleg over wet- en regelgeving, productinformatie en voorbeeldclaims die zijn afgestemd op Europese normen.

Lees bericht



© 2025 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid