‘Ekoplaza beste positionering foodretail, supermarkt slechtste’
Onderzoek – Ekoplaza heeft de beste positionering in de foodretail. Speciaalzaken positioneren zich het best en supermarkten het slechtst. Dit blijkt uit Uitblinkers Foodretail, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 4.100 Nederlanders.
Een goede positionering moet voor de consument relevant, onderscheidend en geloofwaardig zijn. In het onderzoek konden consumenten verschillende partijen beoordelen op een schaal van 1 tot en met 5 op deze criteria. Ekoplaza heeft volgens klanten de beste positionering (3,93). Vooral op ‘onderscheidendheid’ scoort de supermarktketen hoog (4,04). Opmerkelijk is dat niet omdat Ekoplaza vrijwel uitsluitend biologische producten verkoopt. De winkelketen onderscheidt zich hiermee van andere supermarkten. Ekoplaza wordt gevolgd door Nettorama (3,85) en Echte Bakker (3,83).
Speciaalzaken
Winkels en retailers die zich specialiseren in een specifiek segment presteren doorgaans beter dan grote retailers zoals supermarkten. Slagerijen en poeliers scoren het hoogst van alle subbranches met een 3,75. En zijn ook branches waar de klanten moeite hebben met het zien van onderscheid. Bijvoorbeeld de slijterijbranche. Klanten zien vaak weinig verschil tussen deze bedrijven.
Supermarkten
Supermarkten scoren in het onderzoek gemiddeld het laagst op positionering (3,40). Hierbij tekent Multiscope aan dat er aanzienlijk meer supermarkten zijn geanalyseerd (15) dan bijvoorbeeld slagerijen en poeliers (3). Hierdoor is er meer kans dat er grote verschillen bestaan tussen de supermarkten. Kleinere, gespecialiseerde supermarkten presteren vaak beter dan de grote ketens. Veelal komt dat dooreen betere binding met de klant.
Bron: Multiscope/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Nieuw platform maakt voortgang eiwittransitie inzichtelijk
Platform - ProVeg Nederland lanceert het nieuwe platform Eiwitstand.nl, dat laat zien welke doelen Nederlandse organisaties hebben gesteld voor de overstap naar een meer plantaardig voedingspatroon en hoe ver zij daarin zijn. Het is voor het eerst dat de eiwittransitie zo uitgebreid en transparant in kaart is gebracht.
Lees berichtFrietHoes haalt in recordtempo €300.000 op voor uitbreiding
Crowdfunding - De Haarlemse frietproducent FrietHoes heeft binnen een week €300.000 opgehaald via crowdfundingplatform CrowdAboutNow. Met het bedrag wil het bedrijf investeren in een nieuwe baklijn en koelstraat voor de fabriek in Nieuw-Vennep.
Lees berichtSportvoedingsbedrijf Upfront opent eigen supermarkten
Supermarkt – Het sportvoedingsmerk Upfront gaat eigen supermarkten openen in steden. De eerste locatie komt in Rotterdam op het fabrieksterrein van Van Nelle. De locatie gaat over zes weken open. Daarna volgen meer locaties in andere steden.
Lees berichtPoiesz test nieuwe broodjescorner met smoothies in tien filialen
Supermarkt - Poiesz Supermarkten test momenteel in tien winkels een vernieuwde broodjescorner met vers belegde broodjes en bijpassende drankjes, waaronder smoothies. Dat meldt vakmedium FoodPersonality.
Lees berichtCBL positief over koopkrachtfocus in Miljoenennota
Politiek - Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) reageert positief op de koopkrachtfocus in de Miljoenennota 2026, die dinsdag tijdens Prinsjesdag werd gepresenteerd door het demissionaire kabinet-Schoof. Tegelijkertijd benadrukt het CBL dat het tijd is voor concrete maatregelen om de lastendruk voor ondernemers te verlagen.
Lees berichtRVO lanceert handvatten voor communicatie over biologisch
Overheid - Ondernemers in retail en foodservice krijgen steun bij het communiceren over biologische producten. De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) presenteert nieuwe online hulpmiddelen met uitleg over wet- en regelgeving, productinformatie en voorbeeldclaims die zijn afgestemd op Europese normen.
Lees bericht
