‘Extra horecaomzet met beter aanbod alcoholvrij en -arm bier’
Onderzoek - Uit onderzoek door Future of Food Institute door Lowlander blijkt dat de behoefte aan een alcoholarm- en vrij aanbod in de horeca nog steeds groeit. Met een juist aanbod is er in totaal €437 miljoen aan extra omzet te realiseren door de horeca. Reden voor Lowlander om vanaf 2025 als eerste en enige Nederlandse biermerk volledig te focussen op no & low.
Het onderzoek bracht alcoholgebruik en -mindering, van Nederland in kaart en wijst op een groeiende trend van bewuster alcoholgebruik onder jongere generaties. Hoe ouder de generatie, hoe frequenter er alcohol wordt gedronken, blijkt uit de cijfers. Zo drinkt 49% van Gen Z wekelijks of vaker, terwijl dit percentage bij millennials (56%), Gen X (57%) en babyboomers (61%) hoger is. 39% van de alcohol-drinkende Nederlanders is de afgelopen 5 jaar minder gaan drinken. Bijna een kwart van de Gen Z'ers zegt te willen minderen met alcohol (23%), terwijl dit percentage bij de oudere generaties (Gen X en Boomers) lager is.
Horeca mist kansen
Het onderzoek toont aan dat horecaondernemers die het aanbod van no & low negeren, daardoor kansen en omzet laten liggen. Wanneer er geen aanbod van no & low bier is dan besluit 60% van de gasten (die wel eens alcoholvrij of alcoholarm bestelt) een frisdrank of water te bestellen, en ruim een vijfde van de vrouwen switcht naar bronwater. Verder blijkt dat 31% van de Gen Z en millennials langer zouden blijven in een horecazaak als het aanbod van no & low dranken beter was. Bovendien zou 32% van de millennials zou vaker een horecalocatie bezoeken als er betere opties in alcoholvrij zijn. Doorgerekend naar omzet is dit een potentiële groei van 16% en een bedrag van ruim 437 miljoen euro’s. Frederik Kampman, founder van Lowlander: “Deze cijfers laten zien dat Nederland op een keerpunt staat in hoe we met alcohol omgaan. We zien een toekomst voor ons waarin geen of minder alcohol drinken normaal is tijdens sociale gelegenheden. Met kwalitatieve bieren gebrouwen met botanicals voor meer smaak, willen we het voor iedereen makkelijker maken door het aanbod te verbreden voor consumenten.”
Dry January minder populair dan zomer
Naast de horeca-keuzes van consumenten, dook het onderzoek ook dieper in hoe en wanneer Nederland mindert. Terwijl een derde van ‘de minderaars’ Dry January aanvliegt om het alcoholgebruik eens onder de loep te nemen, valt het op dat dit aandeel in de zomermaanden nog veel hoger is en zelfs 1 op de 2 is. Daarnaast valt het op dat vrouwen Dry January vaker als manier gebruiken om te minderen (39%) dan mannen (29%). Gezondheidsredenen zoals "fitter worden" (67%), "meer energie" (61%), en "algemene mentale gezondheid" (61%) zijn de meest genoemde motieven om minder alcohol te drinken.
Bron: Lowlander/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Jan Zandbergen Group introduceert EKO Wagyu X
Introductie – Wagyu rundvlees behoort tot de meest exclusieve vleessoorten. Het vlees is daardoor meestal alleen verkrijgbaar bij de exclusieve restaurants. Jan Zandbergen Group in Veenendaal introduceert nu EKO Wagyu X rundvlees uit Australië dat ook voor de reguliere horeca betaalbaar is.
Lees berichtHorecava trekt volgens organisatie 67.000 bezoekers
Vakbeurzen – De afgelopen Horecava heeft volgens de organisator meer bezoekers op de been gebracht in de Amsterdamse RAI dan de vorige editie. Dit jaar werd de horecabeurs bezocht door 67.000 mensen, terwijl dit vorig jaar lag op 64.000. Daarmee ligt het bezoekers aantal nog net niet op het niveau van voor corona.
Lees berichtHoreca moet scherper kijken naar logistieke kosten
Analyse - Horecaondernemers kunnen het zich niet langer permitteren logistieke kosten te negeren. De kosten voor logistiek nemen de komende jaren naar verwachting fors toe en horecaondernemers betalen daarvoor ongemerkt een hoge prijs. Dat schrijft het FoodService Instituut Nederland (FSIN) in een gezamenlijke verklaring met Topsector Logistiek.
Lees berichtHorecava 2025 met 700 exposanten het grootste horeca event
Vakbeurzen - Maandag 13 januari openen de deuren van Nederlandse grootse horecavakbeurs de Horecava in de Rai in Amsterdam. Vierdagen lang wordt dit de ontmoetingsplaats van de foodprofessionals in de wereld van eten, drinken en buitenshuis verblijven. En – hoewel minder dan voorheen – nog altijd de oriëntatieplaats voor trends, ontwikkelingen en nieuwe producten.
Lees berichtING iets positiever over horeca 2025 dan ABN AMRO
Analyse – ING Research en ABN AMRO presenteerden vandaag hun toekomstverwachtingen voor de horeca in 2025. Opvallend is dat ING iets positiever is dan ABN AMRO. Daar waar ING een lichte volumegroei ziet, voorziet ABN AMRO vooral een toenemende druk in de horeca door oplopende kosten en toenemende concurrentie. Beide banken verwachten wel een toename in het aantal faillissementen in 2025.
Lees berichtJos Vranken nieuwe voorzitter Hotelschool The Hague
Benoeming - Jos Vranken is benoemd als de nieuwe voorzitter van het College van Bestuur van Hotelschool The Hague. Hij start in zijn nieuwe rol op 1 april 2025 en volgt daarmee Regine von Stieglitz op.
Lees bericht