Familiebedrijf Jan Linders wordt AH-franchiser
_1080_701_90.jpg)
Supermarkt - Jan Linders Supermarkten en Albert Heijn gaan een samenwerking aan, waarbij het familiebedrijf Jan Linders verder gaat als franchiseondernemer van Albert Heijn. De supermarkten van Jan Linders worden volgend jaar omgebouwd naar Albert Heijn. De samenwerking betekent voor Albert Heijn een aanzienlijke versterking van de positie in Limburg.
Het overgrote deel van de huidige 63 winkels blijft onderdeel van de nieuwe franchiseonderneming van Jan Linders en wordt omgebouwd naar Albert Heijn-franchisesupermarkt. Medewerkers van deze supermarkten blijven werkzaam in hun winkel. Een aantal supermarkten van Jan Linders wordt geen onderdeel van de nieuwe franchiseonderneming. Daarnaast neemt de franchiseonderneming Jan Linders tien supermarkten van Albert Heijn over in het zuiden van Nederland. Medewerkers van deze supermarkten blijven ook werkzaam in hun winkel, met Jan Linders als werkgever. Jan Linders wordt daarmee met afstand de grootste AH-franchiser van Nederland.
Het distributiecentrum (DC) van Jan Linders in Nieuw Bergen wordt overgenomen door Albert Heijn, waarbij het de functie van DC blijft vervullen. Alle medewerkers van het DC behouden hun baan. Werkgelegenheid in de regio blijft hiermee ook gewaarborgd. Het Service Kantoor (SK) van Jan Linders gaat in een nieuwe en compacte vorm verder als Service Kantoor van de franchiseonderneming. Volgens Ferry Moolenschot, CEO van Jan Linders, is de stap een moedige en een verstandige binnen de huidige omstandigheden van verregaande digitalisering en snel veranderende klantverwachtingen. Deze vragen structureel om stevige investeringen en een hoog innovatietempo om concurrerend te blijven. Een duurzaam gezonde bedrijfsvoering komt daardoor voor Jan Linders op termijn onder druk te staan. Na zorgvuldige afweging van diverse scenario’s, heeft Jan Linders in de samenwerking met Albert Heijn een manier gevonden om duurzaam te blijven ondernemen. Voor de supermarkten die niet meegaan in de nieuwe franchiseonderneming, wordt een toekomstvaste nieuwe eigenaar gezocht, waarbij het streven naar werkzekerheid voor medewerkers voorop staat, zo laat Moolenschot weten.
Versterking
Marit van Egmond, CEO Albert Heijn over de samenwerking: “Voor ons betekent deze stap een versterking van ons winkelaanbod in het zuiden van Nederland. Net als met de overname van het distributiecentrum in Nieuw Bergen dat met het huidige team overgaat naar Albert Heijn. Ik ken Jan Linders als een servicegerichte supermarkt waar altijd een extra stap voor de klant wordt gezet. Die drive in combinatie met de passie voor lekker eten en drinken maakt dat wij heel goed bij elkaar passen. Voor de winkels die overgaan naar franchiseonderneming Jan Linders, zorgen we voor een goede begeleiding van onze collega’s.”
Gezonde toekomst
Mede-eigenaar en Unitmanager Vers van Jan Linders, Ruth Linders: “Natuurlijk doet het ons pijn dat Jan Linders na bijna 60 jaar als zelfstandige supermarktformule gaat verdwijnen. Wat echter generatie op generatie de intentie is geweest, is duurzaam en toekomstgericht ondernemen en dat blijft.” Jonas Linders, mede-eigenaar en Strategie Business Development Manager bij Jan Linders Supermarkten vult daarop aan: “Het is binnen Jan Linders geen geheim dat we onze opties aan het verkennen waren om een gezonde toekomst voor ons bedrijf te organiseren. Daarbij stond voor ons als familie voorop dat we willen blijven ondernemen in deze sector en dat we onze medewerkers hierin mee willen nemen. Dat kan op deze manier. We investeren weloverwogen in een nieuw hoofdstuk voor het familiebedrijf.”
Goedkeuring ACM
Alle medewerkers van Jan Linders zijn woensdag geïnformeerd over de voorgenomen samenwerking. Dat geldt ook voor de medewerkers van de winkels die van Albert Heijn overgaan naar de nieuwe franchiseonderneming Jan Linders. Jan Linders zal uittreden uit de inkooporganisatie Superunie. De samenwerkingsafspraken zijn onder voorbehoud van advies van beide ondernemingsraden en goedkeuring van de ACM ten aanzien van de supermarkten die overgaan van Albert Heijn naar Jan Linders. Het streven is om de betrokken winkels eind 2023 omgebouwd te hebben.
Bron: Jan Linders/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
VriesVers Platform benoemt twee nieuwe bestuursleden
Benoeming – Het VriesVers Platform heeft twee nieuwe bestuursleden benoemd. Tot het huidige VVP-bestuur treden toe Jorg Brouwer (Iglo Nederland) en Wouter Smits (Albert Heijn). VriesVers Platform ziet zich als platform in om het imago rond vriesverse producten te verbeteren.
Lees berichtAlbert Heijn plaatst eerste Dopper Water Tap
Supermarkt - Albert Heijn en Dopper hebben woensdag op World Water Day de eerste Dopper Water Tap in gebruik genomen in een AH-winkel. Klanten kunnen daar water tappen in een hervulbare fles. De bedoeling is dat de watertappunten met kraanwater op meerdere AH-locaties worden geplaatst.
Lees berichtBP en AH openen honderdste gezamenlijke locatie
Petrol - BP en Albert Heijn openen vandaag bij tankstation De Kooi in Alkmaar aan de A9 het honderdste tankstation met een AH to go. De uitrol van Albert Heijn to go op BP-tankstations in Nederland startte in september 2021 bij BP Vliete aan de A58 bij Krabbendijke (Zeeland), nu anderhalf jaar later staat de teller op honderd vestigingen.
Lees berichtRestaurant NENI lanceert productlijn voor supermarkten
Foodservice - Het Amsterdamse restaurant NENI ligt vanaf deze week met zes eigen producten in de schappen van elf Albert Heijn-winkels in Amsterdam, Utrecht en Pijnacker. NENI is een restaurant met verschillende vestigingen in Europa waar verse en authentieke oostmediterrane gerechten worden gemaakt.
Lees berichtMarit van Egmond Foodmanager van het Jaar 2022
Verkiezing - Op het Nationaal Food Congres (NFC) in het Scheveningse Kurhaus is Marit van Egmond, ceo van Albert Heijn, gekozen tot Foodmanager van het Jaar. Marit van Egmond is de eerste vrouw die de titel mag dragen. Het is dit jaar voor de 25e keer dat er een Foodmanager van het Jaar wordt uitgeroepen.
Lees bericht‘Online supermarkten nemen de bezorgmarkt over’
Analyse - De populariteit voor online supermarkten is afgelopen jaar enorm gestegen. In één jaar zien de online supermarkten het zoekvolume naar hun bezorgservices 195% stijgen, terwijl de populariteit van de fysieke supermarkt met bijna 50% is gedaald. Dat blijkt uit het onderzoek naar online zoekgedrag dat het onderzoeksbureau RouteLogic heeft uitgevoerd.
Lees bericht