Familiebedrijf Schouten Europe neemt Nijland Food over
Overname - Het Giessense familiebedrijf Schouten Europe, producent van vlees- en visvervangers, neemt het onlangs failliet verklaarde Nijland Food uit Goor over. Schouten neemt alle gebouwen en machines over en het merendeel van het personeel.
Volgens Schouten biedt de overname kansen om verder te groeien. De markt van plantaardige alternatieven voor vlees- en vis, is de afgelopen jaren sterk gegroeid. Ook de concurrentie in de markt is toegenomen. CEO en eigenaar Henk Schouten: “Wij hebben het produceren en verpakken altijd uitbesteed, zodat we flexibel waren en ons konden toeleggen op innovatie. De laatste jaren is er echter steeds meer krapte ontstaan in productie- en verpakkingscapaciteit. Dit kwam onze marktpositie niet ten goede. Deze overname biedt ons weer ruimte om te groeien”.
Geen onbekenden
Schouten en Nijland zijn geen onbekenden van elkaar. Nijland heeft twaalf jaar lang producten voor Schouten verpakt. Sinds vijf jaar werden er bij Nijland ook enkele Schouten-producten geproduceerd. Nijland verpakte ook voor andere partijen en er werd in een aparte hal ook kip verwerkt. Omdat Schouten zich richt op plant-based producten wordt die activiteit niet voortgezet. Ook zal Schouten niet alle eigen producten zelf gaan verpakken. “We hebben een sterk netwerk van gespecialiseerde en gewaardeerde productiepartners die zeker van toegevoegde waarde blijven voor ons bedrijf en waar we graag mee blijven samenwerken, aldus Henk Schouten.
Bron: Schouten/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Nieuwe vezeltechnologie Schouten in plantaardige schnitzel
Introductie – Schouten Europe heeft een nieuwe, zelfontwikkelde vezeltechnologie toegepast ter vervanging voor getextureerde eiwitten in de plantaardige schnitzel. Naast een betere textuur voor vleeslijkende producten zorgt de innovatie ook voor een lagere milieu-impact.
Lees berichtRedefine Meat zet definitieve stap naar retail
Supermarkt – Redefine Meat, dat bij de lancering in 2022 had aangekondigd een plant-based merk te zijn voor de foodservicesector, gaat toch grotere stappen zetten in de retail. Onlangs werd het product, de ‘flank steak’ en de verpakking gepresenteerd bij Ron’s Gastro-bar in Amsterdam.
Lees berichtSchouten introduceert plantaardige groentesnacks Groentebite
Introductie – Om kinderen meer groente te laten eten, introduceert het Brabantse familiebedrijf Schouten Europe de Groentebites. Het gaat om groentesnacks in de vorm van hartjes, rondjes en sterretjes. De producten zijn zowel bestemd voor de retail, out-of-home als de food industrie kanaal.
Lees berichtBedrijven gaan productie tempeh in India stimuleren
Samenwerking - CFSS en Marel India gaan een strategische samenwerking aan om de productie van tempeh in India te stimuleren. Henk Schouten, CEO van Schouten Europe en initiatiefnemer van het Tempeh Today project en Jose Martin Javier, General Manager van Marel India ondertekenden een Memorandum of Understanding (MoU).
Lees berichtSchouten Europe introduceert Pops zonder Kip
Introductie - Het Giessense familiebedrijf Schouten Europe introduceert de “Southern Fried Pops zonder kip”. Dit volledig plantaardige product speelt in op de groeiende vraag naar plant-based snacks, volgens Schouten. Het terugdringen van de consumptie van vlees wordt wereldwijd gezien als een belangrijke pijler om de klimaatverandering tegen te gaan.
Lees berichtBij SUGO Pizza wordt plantaardig de nieuwe standaard
Formulenieuws - SUGO Pizza, bekend vanwege de vierkante pizza al taglio, zet deze maand een nieuwe koers uit. Waar voorheen de vegan gerechten werden aangegeven op de kaart, wordt voortaan achter gerechten met dierlijke producten een markering geplaatst.
Lees bericht