Familiebedrijf Schouten Europe neemt Nijland Food over

Overname - Het Giessense familiebedrijf Schouten Europe, producent van vlees- en visvervangers, neemt het onlangs failliet verklaarde Nijland Food uit Goor over. Schouten neemt alle gebouwen en machines over en het merendeel van het personeel.
Volgens Schouten biedt de overname kansen om verder te groeien. De markt van plantaardige alternatieven voor vlees- en vis, is de afgelopen jaren sterk gegroeid. Ook de concurrentie in de markt is toegenomen. CEO en eigenaar Henk Schouten: “Wij hebben het produceren en verpakken altijd uitbesteed, zodat we flexibel waren en ons konden toeleggen op innovatie. De laatste jaren is er echter steeds meer krapte ontstaan in productie- en verpakkingscapaciteit. Dit kwam onze marktpositie niet ten goede. Deze overname biedt ons weer ruimte om te groeien”.
Geen onbekenden
Schouten en Nijland zijn geen onbekenden van elkaar. Nijland heeft twaalf jaar lang producten voor Schouten verpakt. Sinds vijf jaar werden er bij Nijland ook enkele Schouten-producten geproduceerd. Nijland verpakte ook voor andere partijen en er werd in een aparte hal ook kip verwerkt. Omdat Schouten zich richt op plant-based producten wordt die activiteit niet voortgezet. Ook zal Schouten niet alle eigen producten zelf gaan verpakken. “We hebben een sterk netwerk van gespecialiseerde en gewaardeerde productiepartners die zeker van toegevoegde waarde blijven voor ons bedrijf en waar we graag mee blijven samenwerken, aldus Henk Schouten.
Bron: Schouten/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Health Food Wall en LIVEKINDLY slaan handen ineen
Samenwerking - Health Food Wall, met de slimme fridges voor openbare ruimten, slaat de handen in een met plantaardige multinational LIVEKINDLY Collective. De samenwerking betekent dat het assortiment binnen de fridges wordt uitgebreid met de plant-based producten van Oumph! en LikeMeat.
Lees berichtSchouten ziet sterke groei plantaardige vis door hoge olieprijs
Plantaardig - Schouten Europe, het bedrijf dat zich richt op vlees- en visvervangers, ziet de vraag naar plantaardige vis in een stroomversnelling komen door de stijgende gasolieprijzen. De sterk gestegen energieprijzen maken een rendabele visserij amper mogelijk.
Lees berichtBurger King opent vegan-locatie op Leicester Square
Buitenland – Burger King heeft in de flagship store op Leicester Square in Londen een volledig vegan restaurant geopend. Voor een pilot-periode van een maand spelen op deze locatie producten zoals de Plant-based Whopper en Vegan Royale de hoofdrol. Daarnaast zijn er 15 nieuwe vegan items aan het menu toegevoegd.
Lees berichtSchouten Europe bij top innovatieve MKB-foodbedrijven in Nederland
Verkiezing - Schouten Europe heeft een tweede plaats behaald in de prestigieuze KVK Innovatie Top 100. Het Brabantse familiebedrijf mag zich daarmee het meeste innovatieve MKB-foodbedrijf van Nederland noemen. Schouten ontwikkelt en produceert vlees- en visvervangers en behaalde de toppositie met haar plantaardige tonijn. De eerste plaats was voor Grown.bio dat een duurzaam alternatief voor piepschuim ontwikkelde.
Lees berichtSchouten Europe stopt na twintig jaar met merk GoodBite
Industrie - Vleesvervangerproducent Schouten Europe haalt na twintig jaar haar merk GoodBite van de markt. Het Brabantse familiebedrijf gaat zich meer richten op het leveren van private label producten.
Lees berichtSchouten introduceert de ‘Krokante dipper zonder kip’
Introductie - Het Giessense familiebedrijf Schouten Europe introduceert de ‘Krokante dipper zonder kip’. Met dit volledig plantaardige product speelt Schouten in op de groeiende vraag naar plant-based snacks. Het terugdringen van de consumptie van vlees wordt wereldwijd gezien als één van de belangrijkste pijlers om de klimaatverandering tegen te gaan, zo laat Schouten weten.
Lees bericht